تاریخ انتشار :دوشنبه ۲۰ بهمن ۱۳۹۹ ساعت ۱۵:۴۱
کد مطلب : 83754
وزیر نیرو گفت: بازار بورس انرژی تا پایان سال فعال می‌شود و مصرف‌کنندگان می‌توانند مستقیم اقدام به خرید برق از تولیدکننده کنند شرکت توانیر نیز می‌تواند نقش واسطه‌ای خود را حذف کند و توان خود را بر توسعه انتقال و مصرف‌های خانگی و خرد متمرکز کند.
بازار بورس انرژی تا پایان سال فعال می‌شود
به گزارش زیست آنلاین، وزیر نیرو گفت: بازار بورس انرژی تا پایان سال فعال می‌شود و مصرف‌کنندگان می‌توانند مستقیم اقدام به خرید برق از تولیدکننده کنند.

«رضا اردکانیان» در نشست خبری به مناسبت دهه فجر افزود: شرکت توانیر نیز می‌تواند نقش واسطه‌ای خود را حذف کند و توان خود را بر توسعه انتقال و مصرف‌های خانگی و خرد متمرکز کند.

به گفته وی، براساس فعالیت بورس انرژی تولیدکنندگان برق سریع‌تر به پول خود دست می‌یابند و قیمت نیز در این بازار تعیین می‌شود که منطقی است.

افزایش ۸۷۰ مگاوات برق در دولت فعلی

اردکانیان خاطرنشان کرد: امروزبا توجه به منابع سرشار گاز در کشور در مسیر صحیحی حرکت شده و سهم ۸۰ درصدی از تولید برق بر عهده این انرژی قرار گرفته است.

اردکانیان با بیان اینکه ۵۳۵ مگاوات در دولت دوازدهم تاکنون به تولید برق افزوده شده، اضافه کرد: انتظار می‌رود تا پایان دولت به رقم تولید ۷۰۰ مگاوات برسد که مجموع آن ۸۷۰ مگاوات با احتساب بخش‌های دیگر خواهد شد.

وی گفت: نوسان‌های نرخ ارز برکند شدن افزایش تولید برق اثرگذار بوده و در این شرایط روش‌های دیگری را در پیش گرفتیم و با صدور دستور العمل به سرمایه گذاران اجازه داده شد تا از تاسیسات ایجاد شده در کشور برای انتقال استفاده کنند و قرارداد برق را با کشور‌های همسایه امضا کنند.

وزیر نیرو ضمن تاکید براینکه نباید منابع تجدید پذیر فراموش شود، خاطرنشان کرد: ۳۰ هزار مگاوات تولید بالقوه برق بادی داریم که به عنوان نمونه منبعی در مرز ایران و افغانستان قرار دارد که مقرر شده با کار مشترکی تبدیل به وضعیت بالفعل شود و تا پایان سال جلسه هماهنگی آن با این دو کشور و جمهوری فدرال آلمان برگزار می‌شود.

به گفته وی، آلمان به دلیل توان سرمایه گذاری بر این پروژه و دانش کافی در این بخش حضور خواهد داشت.

اردکانیان با اشاره به خاموشی‌ها در مدتی قبل، تصریح کرد: چنانچه مصرف گاز اصلاح نشود هر فصل سرد رقم قابل توجهی از گاز صرف مصرف خانگی شود و مشکلاتی را ایجاد خواهد کرد، اما اکنون در شرایط عادی قرار داریم.

وی افزود: پرداختن به موضوع خاموشی‌ها و مصرف نباید از دستور کار خارج شود، زیرا هفت برابر بیشتر از مصرف گاز صنایع صرف مصارف خانگی می‌شود.

وزیر نیرو با بیان اینکه گاز منبع پایداری نیست، خاطرنشان کرد: تداوم رشد مصرف گاز امکان دارد ایران تبدیل به وارد کننده شود به همین دلیل برای اصلاح مصرف باید تلاش لازم به عمل آید.

به گفته وی، ظرفیت تولید برق آبی‌ها در آغاز ۱۰ هزار مگاوات بود که تا پایان دولت دو هزار ۱۷۵ مگاوات اضافه می‌شود و به دوازده هزار و ۱۸۱مگاوات خواهد رسید.

 

https://zistonline.com/vdcgtu97.ak9wn4prra.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما