تاریخ انتشار :شنبه ۱۸ بهمن ۱۳۹۹ ساعت ۱۰:۰۶
کد مطلب : 83742
زیست آنلاین: براساس اولین ارزیابی جامع از این موضوع، یک منظره صوتی طبیعی در اقیانوس، برای حیات دریایی سالم ضروری است اما با صدای ناهنجار حاصل از فعالیتهای انسانی در حال نابودی است.
آلودگی صوتی تولید شده توسط انسان ها به حیات زیر آب آسیب می رساند
به گزارش زیست آنلاین، دانشمندان می گویند خسارات ناشی از سر و صدا به اندازه صید بی رویه، آلودگی و بحران آب و هوا مضر است، اما به طرز خطرناکی از آن چشم پوشی می شود. خبر خوب این است که سر و صدا می تواند بلافاصله متوقف شود و مانند سایر بحران ها اثرات طولانی مدت ندارد.

موجودات دریایی می توانند در فواصل بسیار بیشتری از آنچه می توانند ببینند و یا بو کنند، بشنوند و این باعث می شود صدا در بسیاری از جنبه های زندگی آن ها بسیار حیاتی باشد.

موجودات دریایی از وال ها تا صدف ماهی ها، از صدا برای شکار طعمه، مسیریابی، دفاع از قلمرو و جلب جنس مخالف و همچنین یافتن محل زندگی و هشدار حمله استفاده می کنند.

آلودگی صوتی خطر مرگ را افزایش می دهد و در موارد شدید مانند انفجار، مستقیماً باعث مرگ می شود.

محققان گفتند انتشار دی اکسید کربن در اثر سوختن سوخت های فسیلی باعث اسیدی شدن اقیانوس ها می شود و در این شرایط، انتقال صدا در آب افزایش پیدا پیدا کرده و منجر به اقیانوسی پر سر و صدا می شود.

آنها گفتند که حرکت پستانداران دریایی و کوسه ها به مناطق پر سر و صدا که به دلیل همه گیری کرونا کمی آرام شده بود، نشان داد که حیوانات دریایی می توانند به سرعت از مشکلات ناشی از آلودگی صوتی بهبود یابند.

این بررسی که در مجله Science منتشر شده است، بیش از 500 مطالعه را که اثرات سر و صدا بر زندگی دریایی را ارزیابی کرده اند، تحلیل کرده است. حدود 90 درصد از مطالعات، آسیب قابل توجه به پستانداران دریایی، مانند نهنگ ها، فک ها و دلفین ها و 80 درصد آن ها تأثیرات آن بر ماهی و بی مهرگان را نشان می دهد.

منبع: Guardian

https://zistonline.com/vdcdx50j.yt0so6a22y.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما