تاریخ انتشار :چهارشنبه ۱۵ بهمن ۱۳۹۹ ساعت ۰۹:۰۹
کد مطلب : 83734
زیست آنلاین: باتلاق ها، برکه ها و تالاب ها آن طور که باید مورد توجه قرار نمی گیرند. با این حال آنها می توانند به ما در نجات آب و هوا و خودمان کمک کنند.
تالاب ها و ارتباط آن ها با آب و هوا
به گزارش زیست آنلاین، باتلاق ها، برکه ها و تالاب ها آن طور که باید مورد توجه قرار نمی گیرند. با این حال آنها می توانند به ما در نجات آب و هوا  و خودمان کمک کنند.

 

چرا باید به تالاب ها اهمیت بدهیم؟ اگرچه تالاب ها کمتر از 4 درصد از سطح زمین را پوشش می دهند، اما 40 درصد از همه گونه های جانوری در آنها زندگی یا تولید مثل می کنند.

یک سوم کل مواد آلی سیاره ما در مناطقی مانند تالاب عظیم Pantanal در غرب برزیل، دشت سیلابی سود در جنوب سودان یا مرداب Wasjugan در غرب سیبری ذخیره می شود.

تالاب ها با آب و غذا، کره زمین را تصفیه، ذخیره و تأمین می کنند و بیش از یک میلیارد نفر در سراسر جهان برای تأمین معاش به آنها وابسته هستند.

تالاب ها در تنظیم آب و هوای این سیاره نیز نقش اساسی دارند.

در کل جهان، پیتلند ها دو برابر بیشتر از کل زیست توده کل جنگل های جهان کربن ذخیره می کنند.

 

از ذخیره سازی دی اکسید کربن تا انتشار آن سدها، استفاده از آب های زیرزمینی، افزایش آلودگی آب و تولیدات صنعتی و کشاورزی از سال 1970 تاکنون 35 درصد از کل تالاب های جهان را از بین برده است. آمریکای لاتین با 60 درصد نابودی تالاب ها، در جایگاه اول قرار دارد. در کشورهای آسیایی حدود یک سوم و در آفریقا بیش از 40 درصد کل تالاب ها از بین رفته است.

با افزایش دما و خشک شدن تالاب ها، آنها می توانند از منبع ذخیره گسترده گازهای گلخانه ای به منابع انتشار آن ها تبدیل شوند.

 

تالاب ها می توانند به مقابله با بلایای طبیعی کمک کنند تغییرات آب و هوایی باعث تشدید بلایای زیست محیطی مانند طوفان و سیل می شود. تالاب هایی مانند جنگل های حرا و شوره زارها و مرداب های نزدیک ساحل می توانند به مقابله با این مسئله کمک کنند.

محققان دانشگاه کالیفرنیا محاسبه کردند که شوره زارها و باتلاق ها، خسارت وارده به خانه ها در طوفان سندی در سواحل شرقی آمریکا در سال 2012 را در مجموع 625 میلیون دلار کاهش دادند.

در بعضی از نقاط، خسارت تا 70 درصد کاهش پیدا کرد. چرا که تالاب ها باعث کاهش نیروی امواج می شوند.

آیا می توان تالاب های از دست رفته را بازیابی کرد؟ روند بازیابی تالاب های تخریب شده طولانی و پرهزینه است. پس از تقریباً 10 سال، حدود 600 هکتار  شوره زار و قسمتهایی از یک تالاب طبیعی در شرق انگلیس در سال 2018 بازسازی شد.

گذشته از تأمین یک زیستگاه طبیعی برای گیاهان و حیوانات بی شمار، تالاب فشار وارد بر سدهای حفاظتی را نیز کاهش می دهد. فقط ارزش حفاظت از سواحل توسط این تالاب ها، یک میلیارد پوند تخمین زده می شود.

منبع: Deutsche Welle

https://zistonline.com/vdceef8v.jh8xxi9bbj.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما