تاریخ انتشار :سه شنبه ۱۴ بهمن ۱۳۹۹ ساعت ۱۵:۳۴
کد مطلب : 83732
مدیرعامل پسماند مازندران دلیل تاخیر در تکمیل پروژه نیروگاه زباله‌سوز ساری را اضافه شدن ابنیه جدید و سایر زیرساخت ها از جمله آب و برق اعلام کرد و گفت: پیش‌بینی می‌کنیم پرونده نیروگاه زباله‌سوز ساری تا پایان دولت دوازدهم بسته می‌شود.
اضافه شدن ابنیه جدید عامل تاخیر در تکمیل نیروگاه زباله‌سوز ساری/پیشتازی روستاها در تولید زباله
به گزارش زیست آنلاین، محمد زرودی روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگاران اشکال فنی نیروگاه زباله سوز ساری را از دیگر موارد تاخیر این پروژه دانست و افزود: کپی‌برداری ساخت نیروگاه زباله‌سوز ساری با مشابه خارجی (چینی) بدون توجه به نوع زباله تولیدی در استان باعث شد تا به ناچار بخشی از تجهیزات از جمله خشک کن به این نیروگاه اضافه شود که خود عاملی جدید برای تاخیر در تکمیل پروژه بود.

به گفته وی در شرایط فعلی زیرساخت مورد نیاز مجموعه نیروگاه زباله سوز ساری شامل آب و برق تامین شد و بزودی باقی ابنیه جدید مورد نیاز نیز پس از صدور مجوز، مستقر و اجرایی خواهد شد.

مدیرعامل پسماند مازندران به پروسه زمانی سه ماهه برای ساخت ابنیه جدید و نصب تجهیزات اشاره کرد و گفت: پیش‌بینی می‌شود تکمیل این پروژه زیست محیطی آن هم ازسوی شرکت سازنده تی تی اس(TTS) نیمه نخست سال آینده و قبل از پایان دولت دوازدهم انجام شود.

مدیرعامل پسماند مازندران اضافه کرد: این پروژه در سال جاری ۲۰۲ میلیارد تومان با احتساب تبصره ۱۹ بودجه اعتبار در اختیار دارد و در مجموع طی ۲ سال اخیر افزون بر ۳۱۹ میلیارد تومان از سوی دولت برای تکمیل این نیروگاه اعتبار اختصاص داده شد.

زرودی پیشرفت فیزیکی ساخت ابنیه نیروگاه زباله سوز ساری را ۵۵ درصد و تجهیزات را ۶۳ درصد اعلام کرد و اظهار داشت: با اعتبار اختصاصی از سوی دولت این پروژه زیست محیطی مشکل اعتباری برای اجرا ندارد.

وی یادآور شد که با راه اندازی نیروگاه زباله سوز ساری با ظرفیت حدود ۴۰۰ تن در روز، مازندران از خط قرمز بحران زباله در سطح کشور خارج می شود و با احتساب نیروگاه نوشهر روزانه حدود ۶۰۰ تن از پسماند استان فرآوری خواهد شد.

مدیرعامل پسماند مازندران در مورد نیروگاه زباله سوز نوشهر که ۲۷ آذرماه سال جاری به بهره برداری رسید نیز گفت: این واحد با ظرفیت تکمیلی ۲۰۰ تن در روز در حال فعالیت است که تمام زباله شهر نوشهر در این نیروگاه فرآوری می شود و همچنین پیگیری برای انتقال پسماند شهرستان چالوس به این واحد نیز در دست انجام است.

نیروگاه زباله سوز ساری از مصوبات سفر استانی دولت گذشته در سال ۸۷ بود که با وجود کلنگ زنی تا سال ۹۳ به دلیل مشکل فنی رها شده بود و پس از آن به دلیل مشکل مالی پیشرفت کندی را تجربه می کرد تا اینکه از سال ۹۷ با پیگیری استاندار مازندران عملیات اجرایی این پروژه از سر گرفته شد.

ساماندهی مراکز دفن زباله

مدیرعامل مدیریت پسماند مازندران گفت: در حال حاضر تمام ۲۸ سایت دفن زباله در سطح استان با مدیریت این سازمان و همراهی شهرداری ها ساماندهی و حصارکشی شد و با اجرای زهکشی از ورود شیرابه به منابع طبیعی ممانعت می شود.

زرودی تفکیک زباله را یکی از راهکارهای مهم پیشگیرانه در استان مازندران برای مدیریت پسماند بیان کرد و اظهار داشت: هم اکنون روزانه سه هزار تن زباله در این استان تولید می شود که به طور میانگین حدود ۲۰ درصد از آن قابلیت تفکیک دارد.

وی تاکید کرد که اگر با فرهنگ سازی ، برنامه تفکیک زباله به درستی از درب منازل در استان عملیاتی شود، بخش زیادی از مشکلات فعلی پسماند در این خطه شمال کشور مرتفع خواهد شد.

زرودی گفت: با وجود این که برنامه‌ریزی خوبی برای ساماندهی و مدیریت پسماند در این استان انجام شد، ولی همچنان زباله یکی از مهمترین دغدغه های زیست محیطی محسوب می شود که صرفا با مشارکت مردم در کاهش تولید و تفکیک می تواند امیدوار رفع مشکل بود.

پیشتازی روستاها در تولید زباله

مدیرعامل سازمان پسماند مازندران با ابراز نگرانی از افزایش تولید زباله در مناطق روستایی استان گفت: در شرایط فعلی روزانه ۴۳ درصد از زباله تولیدی استان به میزان یک هزار و ۳۰۰ تن در روستاها تولید می شود.

به گفته زرودی، اگرچه در اکثر این روستاها طرح جمع آوری زباله از سوی دهیاری ها به عنوان یکی از وظایف کاری در حال انجام است، ولی روند افزایشی تولید زباله در این مناطق نگران کننده است.

وی اضافه کرد : چنانچه نسبت به فرهنگ سازی در کاهش تولید و تفکیک زباله اقدام عملی صورت نگیرد، در ۱۵ سال آینده ( ۱۴۱۴) میزان تولید زباله در این استان از سه هزار تن فعلی به حدود پنج هزار تن می رسد و تمام برنامه های توسعه ای این خطه شمال کشور تحت‌ تاثیر ساماندهی پسماند قرار می گیرد.

https://zistonline.com/vdccimq4.2bq118laa2.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما