تاریخ انتشار :سه شنبه ۱۴ بهمن ۱۳۹۹ ساعت ۰۹:۰۳
کد مطلب : 83728
زیست آنلاین: مسابقه جهانی برای انتشار صفر خالص آغاز شده است. اما جهان برای رسیدن به آن باید بسیار بیشتر اقدامات لازم را انجام دهد.
سرعت حرکت جهان به سمت انرژی پاک به اندازه کافی سریع نیست
به گزارش زیست آنلاین، اتحادیه اروپا، ژاپن، انگلیس و بسیاری دیگر از اقتصادهای مهم جهان اهداف بلند پروازانه ای را برای رسیدن به انتشار صفر خالص تا سال 2050 تعیین کرده اند.

چین، بزرگترین منتشر کننده گازهای گلخانه ای جهان، قصد دارد تا قبل از سال 2060 کربن خنثی شود و جو بایدن، رئیس جمهور ایالات متحده آمریکا، بازگشت این کشور به توافق نامه پاریس را اعلام کرد و مبارزه با تغییرات اقلیمی را از اهداف مهم دولت خود قرار داده است.

این اهداف اکنون باید با اقدامات به همان اندازه بلند پروازانه پشتیبانی شوند تا در اسرع وقت انتشار صفر خالص به دست آید و از افزایش بیش از 1.5 درجه سانتیگراد دمای کره زمین جلوگیری شود.

رهبران سیاسی، صنعتی و فناوری باید بر تغییر ساختار زیرساختهای انرژی در جهت مقابله با تغییرات آب و هوایی متمرکز باشند. بخش عمده چالش این است که در حال حاضر، ما همه فن آوری های لازم برای انجام آن را نداریم.

تجزیه و تحلیل اخیر در آژانس بین المللی انرژی نشان می دهد که تقریباً نیمی از کاهش انتشار مورد نیاز برای رسیدن به انتشار صفر خالص تا سال 2050، ممکن است از طریق فناوری هایی حاصل شوند که هنوز روانه بازار نشده اند.

درست است که پنل های خورشیدی، توربین های بادی ، اتومبیل های برقی، باتری های یون لیتیومی و سایر فن آوری های انرژی پاک این امکان را برای ما ایجاد کرده اند که بتوانیم به طور جدی جهانی صفر از نظر انتشار را تصور کنیم، اما ما تا سال 2050 بدون جهش های عظیم در نوآوری در طیف وسیعی از فناوری های پاک دیگر که برخی از آنها هنوز در آزمایشگاه هستند، نخواهیم توانست به این نقطه برسیم. این امر به ویژه در بخشهایی مانند فولاد، سیمان، مواد شیمیایی ، حمل و نقل دریایی و هوایی که در آن ها کاهش آلاینده ها بسیار سخت است و راه حلهای مقرون به صرفه رشد نکرده اند، بسیار ضروری است.

عوامل مختلفی در سرعت و پیشرفت جهان در استفاده از این فناوری های جدید تأثیر دارند. رهبری و سرمایه گذاری در بخش خصوصی دو عامل مهمی هستند که قانون گذاران باید مد نظر داشته باشند.

منبع: cnn

https://zistonline.com/vdch6qn6.23nxidftt2.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما