تاریخ انتشار :يکشنبه ۱۲ بهمن ۱۳۹۹ ساعت ۱۴:۳۴
کد مطلب : 83719
کشورهای جهان با تکیه بر انرژی‌های تجدیدپذیر بدنبال راهی برای جلوگیری از هدر رفت انرژی و کمک به حفظ محیط زیست هستند. چنین طرح‌هایی با ایده‌هایی نظیر ساخت «خانه‌های سبز» یا خانه‌هایی که با محیط زیست سازگارتر هستند، بهینه‌سازی مصرف سوخت و حفظ منابع طبیعی و محیط زیست را میسر می‌سازد.
مدیریت مصرف انرژی در جهان؛ خانه های سبز
به گزارش زیست آنلاین، کارشناسان در تشریح منافع ساخت خانه های سبز اشاره می کنند که آلودگی ناشی از سوخت های سنتی نه تنها به  سلامت بشر بلکه به محیط زیست آسیب وارد می کنند. سازمان بهداشت جهانی هشدار داده که آلودگی هوا سالانه هفت میلیون نفر را در جهان به کشتن می دهد. برای جلوگیری از این امر و جلوگیری از هدر رفت منابع انرژی مبتنی بر نفت و گاز و مصرف بهینه آب و برق می توان کار را از خانه شروع کرد که بیشترین زمان در آن سپری می شود.

اندیشکده "جرمن واچ" اخیرا در گزارشی اعلام کرد که بلایا و فجایع طبیعی برای اقتصاد جهان در قرن حاضر رقم سرسام آور ۲.۵۶ تریلیون دلار هزینه داشته است.

براساس بررسی بیش از ۱۱ هزار رویداد ناشی از وضعیت آب و هوایی غیرمعمول و شدید نشان می دهد که حدود ۴۸۰ هزار نفر از سال ۲۰۰۰میلادی تاکنون در بلایای طبیعی سراسر دنیا جان خود را از دست داده اند که پورتوریکو، میانمار و هائیتی بدترین کشورهایی بودند که با بیشترین آسیب مواجه شدند.

خانه سبز چیست و چه مزایایی دارد؟ خانه سبز یک سازه سازگار با محیط زیست است که در آن از مصالح سازگار با محیط زیست و فرایندهای کم مصرف استفاده شده است. خانه های سبز از ویژگی های ساختاری استثنایی استفاده می کنند که استفاده بهینه از منابع مانند آب و انرژی را تسهیل می کند.

بر اساس گزارش مجمع جهانی اقتصاد (WEF) ، نصب پنل های خورشیدی جدید ارزان تر از سرمایه گذاری بر روی منابع  زغال سنگ ، گاز طبیعی یا سایر گزینه های سوخت فسیلی است. هزینه نگهداری و بهره برداری از یک ساختمان سبز در مقایسه با یک ساختمان غیر سبز کمتر است. با این کار پولی آزاد می شود که صاحبان خانه می توانند در جای دیگر سرمایه گذاری کنند. اگرچه ساخت یک خانه سبز در مقایسه با خانه غیر سبز ممکن است کمی هزینه بر باشد ، اما کم بودن هزینه های بهره برداری و نگهداری از خانه های سازگار با محیط زیست باعث می شود که آنها با گذشت زمان بسیار مقرون به صرفه تر باشند.

ساختمانهای سبز به منابع انرژی تجدید ناپذیر مانند زغال سنگ متکی نیستند. در عوض ، آنها دارای پنل های خورشیدی برای استفاده از انرژی خورشیدی و پنجره هایی هستند که مقدار کافی نور طبیعی را وارد می کنند. این طرح استفاده از نور مصنوعی را به حداقل می رساند.

نقش خانه های سبز در بهره وری آب بهره وری آب مستلزم استفاده از منابع آب به گونه ای است که باعث صرفه جویی در مصرف آب می شود و تضمین می کند که  نسل فعلی و نسل آینده از منابع آب سالم و کافی بهره مند است. ساخت یک خانه سبز صاحبان خانه را قادر می سازد تا از منابع جایگزین آب مانند آب باران استفاده کنند ، دستگاه های لوله کشی پیشرفته را برای کاهش هدر رفتن آب نصب کنند و سیستم های بازیافت و تصفیه آب را برای کاهش بهره برداری بیش از حد از منابع مشترک آب نصب کنند.

 مصرف انرژی  بین چهار بخش اقتصادی مسکونی ، تجاری ، حمل و نقل و صنعتی تقسیم می شود. گرمایش و خنک سازی منازل، روشنایی و گرمایش و سرمایش ساختمان های اداری، استفاده در خودروها و حمل و نقل بار و ساخت و تولید محصولاتی که در زندگی روزمره به آنها نیاز داریم.

سوئد خانه های مردم را به ایستگاه تولید برق تبدیل کرده است سوئد در شاخص انتقال انرژی مجمع جهانی اقتصاد جزو کشورها برتر در صرفه جویی انرژی است و ۵۴ درصد از انرژی این کشور از طریق انرژی های تجدید شدنی تامین می شود. شبکه های هوشمند، منازل سوئدی ها را از مصرف کننده انرژی به تولید کننده انرژی تبدیل کرده است.

بر اساس اهداف مورد توافق در سال ۲۰۱۸ تقریبا یک سوم از انرژی مصرفی در اروپا باید تا سال ۲۰۳۰ از منابع تجدید شدنی باشد که سوئد نقش پیشتازی را در این زمینه ایفا می کند.

سوئد به غیر از هدف قرار دادن ۱۰۰ درصد از تولید برق خود از انرژی تجدیدشدنی تا سال ۲۰۴۰، خانه ها را به مصرف کنندگان بهینه برق تبدیل کرده است. انرژی آبی و بیومس دو منبع مهم انرژی در عصر حاضر محسوب می شوند. انرژی آبی یا هیدرولیک  نیرویی است که از حرکت آبی بدست می‌آید که ممکن است برای اهداف مفید مهار شود. انرژی آب مانند انرژی خورشید از منابع طبیعی انرژی می‌باشد.

بیومس یا زیست توده یک منبع تجدیدپذیر انرژی است که از مواد زیستی به دست می‌آید. به‌طورکلی زباله‌هایی که منشأ زیستی داشته باشند و از تکثیر سلولی پدید آمده باشند زیست‌توده نامیده می‌شوند.جنگل‌ها و ضایعات جنگلی، محصولات و ضایعات کشاورزی، باغداری و صنایع غذایی،فضولات دامی،فاضلاب‌های شهری و صنعتی، ضایعات جامد زباله‌های شهری از منابع زیست توده هستند.

با توجه به این که سوئد آب و هوایی سرد دارد، در دهه های اخیر، با افزایش مالیات های سوخت مازوت ، شرکت های برق کشور برای تأمین سوخت تاسیسات محلی "گرمایشی منطقه ای" به انرژی های تجدیدپذیر مانند زیست توده روی آورده اند.

کاهش مصرف انرژی و سبک زندگی با تغییرات کوچک در سبک زندگی می توان کاهش قابل ملاحظه ای در مصرف انرژی داشت. یکی از دشوارترین امور برای مردم کاهش مصرف شخصی خود است. ما به عنوان انسان، درجهانی که عمدتا وسائل دیجیتالی آن را احاطه کرده است زندگی می کنیم که نیاز به استفاده از وسایل برقی دارد. ما وسایل روشنایی منزل خود را بکار می اندازیم و فراموش می کنیم آنها را خاموش کنیم و برای نقل مکان کردن از خودروهای خود استفاده می کنیم.

یکی از راهکارهایی که برخی ازکشورها مانند انگلستان به مردم خود توصیه می کنند این است که دستگاه های برقی کم مصرف بخرند. توصیه می شود خانوارها باید در خرید وسایل برقی هوشمندانه عمل کرده و وسایل برقی کم مصرف خریداری کنند. همچنین باید سایز و اندازه چنین وسایلی را نیز در نظر گرفت.

اگر شما یک ماشین ظرفشویی به اندازه خانواده خود خریده اید اما به عنوان مثال هرگز موفق به پر کردن آن با ظرف های کثیف نمی شوید ممکن است انرژی را هدر دهید و پول بیشتری را برای قبض خود بپردازید. همین قانون درباره اکثر وسایل برقی دیگر از ماشین لباسشویی گرفته تا کتری برقی صدق می کند. وسایلی را که اندازه نیاز شما هستند بخرید زیرا اقلام بزرگتر انرژی بیشتری مصرف می کند و درنتیجه هزینه بیشتری برای شما دارند.

برچسب انرژی را بررسی کنید نکته دیگری که باید مورد توجه قرار گیرد، رتبه بندی انرژی روی وسایل برقی است. به طور کلی درجه بندی انرژی بر اساس اندازه محصول طبقه بندی می شود؛ یعنی دو وسیله با اندازه متفاوت و دارای رتبه انرژی یکسان ممکن است از مقادیر مختلف برق استفاده کنند. بهتر است برچسب های انرژی روی محصولات را بررسی کنید و به دنبال محصولی با بهترین درجه انرژی برای اندازه مورد نیاز وسیله خود باشید.

خانوارهای انگلیسی به طور میانگین هر ساله ۳۵ پوند برای تأمین برق لوازم خانگی که در حال استندبای یا آماده به کار هستند ، هزینه می کنند؛ منظور انرژی مصرفی برخی از لوازم خانگی است که از آن استفاده نمی شود، در حال روشن نیست اما در پریز برق است.

 آشپزخانه ها از مهم ترین جاهای منازل هستند که می توانند در مصرف انرژی موثر باشند. توصیه می شود حین پختن غذاها درب آنها گذاشته شود تا انرژی کمتری مصرف شود. از باز کردن درب فر تا وقتی مطمئن نیستید غذا گرم شده خودداری کنید زیرا با هر بار باز و بسته بودن مقادر زیادی گرما و انرژی فرار می کند.

شورای دفاع از منابع طبیعی آمریکا برآورد کرده در خانه مردم ​​آمریکایی به طور میانگین ۲۵ درصد انرژی برای گرم کردن فضاها ، ۱۳ درصد برای گرم کردن آب ، ۱۱ درصد برای خنک سازی و بقیه برای لوازم خانگی مصرف می شود. نوح هوروویتس ، دانشمند ارشد و مدیر مرکز بهره وری انرژی  این شورا گفت: ایجاد حتی تغییرات کوچک در این موارد می تواند تغییر بزرگی ایجاد کند. وی گفت: کارهای زیادی می توانید برای کاهش مصرف انرژی  انجام دهید حرارت را کم کنید. اگر ترموستات قابل برنامه ریزی یا هوشمند دارید ، از آن استفاده کنید. پرده ها را بسته نگه دارید تا دما در داخل ثابت بماند. آبگرمکن خود را کم کنید ۱۲۰ درجه فارنهایت کافی است. چراغ ها و وسایل خانگی را که از آنها استفاده نمی کنید خاموش کنید. وسایل موجود در پریز برق را خاموش کنید تا حتی بیشتر انرژی کاهش یابد. تلویزیون های هوشمند فقط چند وات برای پخش فیلم استفاده می کنند ، اما اگر از کنسول بازی خود استفاده می کنید ، مصرف انرژی حدود ۱۰ برابر است ، زیرا برای پخش فیلم مناسب نیستند. لپ تاپ بخرید نه کامپیوتر رومیزی. لپ تاپ ها برای شارژ و کارکرد انرژی کمتری می گیرند. چراغ ها را جایگزین کنید. لامپ های ال ای دی تا ۸۵ درصد انرژی کمتری مصرف می کنند ، ۲۵ برابر بیشتر دوام می آورند و عملکرد آنها نسبت به چراغ های رشته ای ارزان تر است.وزارت انرژی ایالات متحده حدود ۳۵ تا ۳۸ درجه فارنهایت را برای محفظه غذای تازه و ۰ درجه را برای فریزرها توصیه می کند. به گفته آقای هوروویس  آنها "گرازهای انرژی" هستند و برای کار با آنها می توانید سالانه مقداری هزینه اضافی داشته باشید.

منبع: ایرنا

https://zistonline.com/vdchwqn6.23nxzdftt2.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما