تاریخ انتشار :سه شنبه ۷ بهمن ۱۳۹۹ ساعت ۰۹:۰۴
کد مطلب : 83694
زیست آنلاین: یخ های زمین امروز سریعتر از اواسط دهه 1990 در حال ذوب شدن هستند، زیرا تغییرات آب و هوایی، دمای زمین را بیش از پیش افزایش می دهد.
زمین، امروز سریعتر از سی سال گذشته یخ های خود را از دست می دهد
به گزارش زیست آنلاین، از اواسط دهه 1990 تاکنون در مجموع حدود 28 تریلیون تن یخ از یخ های دریایی، ورقه های یخ و یخچال های طبیعی جهان ذوب شده است. دانشمندان در تحقیقی که روز دوشنبه در مجله Cryosphere منتشر شد، گزارش دادند که نرخ ذوب سالانه حدود 57 درصد سریعتر از سه دهه قبل است.

توماس اسلاتر، متخصص علم یخچال های طبیعی از دانشگاه لیدز انگلیس و یکی از نویسندگان این تحقیق گفت: تعجب آور بود که فقط طی 30 سال شاهد چنین افزایشی بودیم. "

اسلاتر خاطرنشان کرد: در حالی که شرایط برای افرادی که برای آب آشامیدنی به یخچال های کوهستانی وابسته یا برای محافظت از خانه های ساحلی در برابر طوفان به یخ های دریایی متکی هستند، روشن است، ذوب یخ های جهان شروع به جلب توجه کرده است.

ذوب شدن زمین های یخی در قطب جنوب، گرینلند و یخچال های کوهستانی در طول مدت زمان سه دهه، به اندازه کافی آب به اقیانوس ها اضافه کرد تا متوسط جهانی سطح آب دریا ها و اقیانوس ها، 3.5 سانتی متر افزایش پیدا کند.

اسلاتر گفت از بین رفتن یخچال های طبیعی کوهستانی، 22 درصد از کل یخ از دست رفتن را تشکیل می دهد که بسیار قابل توجه است.

در سرتاسر قطب شمال نیز یخ های دریا در حال کاهش به کمترین مقدار در تابستان هستند.

سال گذشته یکی از کمترین میزان یخ های دریا در بیش از 40 سال نظارت ماهواره ای مشاهده شد.

دمای زمین از زمان پیش از صنعتی شدن، حدود 1.1 درجه سانتیگراد افزایش یافته است. اما در قطب شمال، میزان گرمایش بیش از دو برابر میانگین جهانی در 30 سال گذشته بوده است.

در این تحقیق یخ های رودخانه ها یا دریاچه ها در نظر گرفته نشده است. تنها آمده است "این عناصر کرایوسفر نیز طی دهه های اخیر تغییرات قابل توجهی را تجربه کرده اند."

منبع: Reuters

https://zistonline.com/vdcjxmeo.uqethzsffu.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما