تاریخ انتشار :شنبه ۴ بهمن ۱۳۹۹ ساعت ۱۰:۱۷
کد مطلب : 83683
زیست آنلاین: رودخانه ها ممکن است از ویژگی های تغییرناپذیر مناظر به نظر برسند، اما در واقع با گذشت زمان تغییر رنگ می دهند.
یک سوم رودخانه های آمریکا تغییر رنگ داده اند
به گزارش زیست آنلاین، محققان پایگاه داده ای از تصاویر ماهواره ای رودخانه های اصلی ایالات متحده را از سال 1984 تا 2018 گرد آوری کردند و دریافتند که حدود یک سوم آن ها در کمتر از 40 سال تغییر رنگ داده اند.

جان گاردنر، نویسنده اصلی این مقاله و استادیار زمین شناسی و علوم محیطی در دانشگاه پیتزبورگ گفت: اهمیت کلی تغییرات مشخص نیست و می تواند روش های مختلف تأثیرگذاری انسان بر محیط زیست را منعکس کند.

یک نمونه بارز از مطالعه تغییر رنگ سریع، دریاچه Mead در امتداد رودخانه کلرادو است. از آنجا که سطح آب این دریاچه از اوایل سال دهه 2000، به دلیل خشکسالی و افزایش تقاضای آب کاهش یافته است، رنگ آب از یک رنگ آبی و سبز به رنگ زرد تبدیل شده است. از طرف دیگر رودخانه Double Mountain Fork Brazos در تگزاس پس از احداث سدی در اوایل دهه 1990 ، از زرد به آبی و سبز تغییر رنگ داده است.

برخی از تغییرات رنگ یک روند فصلی را منعکس می کنند. منطقه پایین دست رودخانه می سی سی پی دارای تغییر رنگ مداوم فصلی است.

گاردنر گفت: ما مشاهده کردیم که رودخانه در پایین دست سدها دارای الگوی رنگ رودخانه ای هستند که احتمالاً عملکرد سدها را منعکس می کند و روند طولانی مدت رنگ رودخانه را که ناشی از کوچک شدن مخازن و مجاورت با شهرهای بزرگ است، نشان می دهد.

وی اضافه کرد: رودخانه ها در مقایسه با سایر اکوسیستم ها، بشدت تخریب شده اند. ما از آنها به شدت برای موارد مختلف از جمله آب آشامیدنی و حمل و نقل استفاده می کنیم.

منبع: Guardian

https://zistonline.com/vdchx-n6.23nx6dftt2.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما