تاریخ انتشار :شنبه ۲۰ دی ۱۳۹۹ ساعت ۱۱:۲۵
کد مطلب : 83624
سخنگوی فراکسیون محیط زیست مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه این فراکسیون به صورت ویژه به موضوع آلودگی هوای تهران ورود خواهد کرد، گفت که قوه قضاییه نیز به عنوان مدعی العموم به این موضوع ورود کند.
قوه قضاییه به عنوان مدعی العموم به موضوع آلودگی هوای تهران ورود کند
به گزارش زیست آنلاین، فاطمه محمد بیگی با اشاره به تشدید آلودگی هوا در برخی از شهرهای کشور گفت: در حال حاضر شاهد وضعیت بغرنج و اسفناکی در حوزه وضعیت آلودگی هوای تهران و برخی کلانشهرها و شهرهایی از جمله آبیک در استان قزوین هستیم که به واسطه آن مشکلاتی در حوزه زیست محیطی به وجود آورده و جان هم وطنان ما را تهدید می کند. متاسفانه همه ساله شاهد این موضوع هستیم و مردم از آن رنج می برند.

وی با تاکید بر لزوم مطالعه و پژوهش در این حوزه برای رسیدن به راهکارهای بلندمدت افزود: باید تمرکز بیشتری بر اجرای قانون هوای پاک کرد. با توجه به اینکه این قانون مرجع خیلی خوبی برای کنترل و کاهش آلودگی هوای تهران و کلانشهرهاست باید احیا شده و جدی تر از قبل مورد توجه قرار گیرد.

سخنگوی فراکسیون محیط زیست مجلس شورای اسلامی تاکید کرد که مجلس و به صورت ویژه فراکسیون محیط زیست در حوزه آلودگی هوای تهران ورود می کند و پیگیر این موضوع با حضور مسئولان مرتبط خواهد بود تا بتوانیم در سایه تصمیمات اتخاذ شده شاهد احیای قانون هوای پاک توسط دستگاه‌های مسئول باشیم.

محمدبیگی ادامه داد: مجلس شورای اسلامی به صورت جدی موضوع نظارت بر اجرای قانون هوای پاک و احیای آن از سوی دستگاه‌های مختلف را پیگیری خواهد کرد چرا که آلودگی هوا یک مسأله‌ بین‌بخشی است و یک دستگاه به تنهایی نمی‌تواند آن را حل کند.

به گفته وی یکی از مهمترین دلایل آلودگی هوا، کوتاهی و عمل نکردن دستگاه‌های مرتبط به وظایفشان است لذا ضرورت دارد دستگاه‌هایی که در زمینه کاهش آلودگی هوا همکاری‌ لازم را نکرده‌اند به مردم معرفی شوند.

این عضو هیات رییسه کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: قرار گرفتن تعدادی از کلان شهرهای کشور از جمله پایتخت در وضعیت وخیم آلودگی هوا باعث شده ریه های هموطنان ما در تهران و برخی کلانشهرها آکنده از مازوت تولید شده توسط برخی نیروگاه ها شود، این موضوع از سوی سازمان محیط زیست و براساس آنالیز آلایندگی در هوای تهران تایید شده اما متاسفانه شاهد فرافکنی برخی از مسئولان در این خصوص و عدم پاسخ صریح و روشن آنها هستیم.

وی افزود: بی شک غلظت آلایندگی در شهرهای بزرگ برای اقشار مختلف مردم به ویژه گروه های حساس از جمله بیماران قلبی و ریوی، زنان باردار، کودکان و سالمندان بسیار خطرناک است لذا ضرورت دارد تصمیمات آنی برای این موضوع اتخاذ شود نه اینکه شاهد کوتاهی دولت و دستگاه های متولی در انجام وظایف و تعهدات خود در جهت کنترل هوای پاک و مدیریت آلودگی هوا باشیم آن هم به گونه ای که در جلسات کاهش کنترل آلودگی هوای کلانشهرها برخی از دستگاه‌های متولی حضور نداشته و یا به صورت مناسب و شفاف پاسخ نمی دهند. با توجه به اینکه این موضوع با سلامت مردم ارتباط مستقیم دارد سوال اینجاست که سلامت مردم برای متولیان قانون هوای پاک در چه جایگاهی قرار دارد؟

محمدبیگی در پایان گفت که این موضوع در مجلس و به صورت ویژه در فراکسیون محیط زیست بررسی خواهد شد و از مسئولان نیز مطالبه گری لازم را در قالب ارائه گزارش عملکرد خود در خصوص مسئولیتشان در حوزه هوای پاک خواهیم داشت. همچنین از قوه قضاییه خواهان ورود به این موضوع به عنوان مدعی العموم هستیم.

منبع: ایسنا

https://zistonline.com/vdcc0eq4.2bq1i8laa2.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما