تاریخ انتشار :شنبه ۲۰ دی ۱۳۹۹ ساعت ۱۰:۱۵
کد مطلب : 83622
در صورت دستیابی به انتشار صفر خالص

گرمایش جهانی می تواند تثبیت شود

ترجمه از محمد مهدی براتی
زیست آنلاین: مطالعات جدید نشان می دهد که در صورت رسیدن به انتشار صفر خالص، فاجعه آب و هوا می تواند طی چند دهه کاهش یابد.
گرمایش جهانی می تواند تثبیت شود
به گزارش زیست آنلاین، دانشمندان می گویند جهان با سرعت زیاد به سمت فاجعه آب و هوایی پیش می رود، اما با از بین بردن سریع میزان انتشار گازهایی که باعث گرمایش زمین می شوند، دمای کره زمین می تواند در طی چند دهه آینده به ثبات برسد.

برای سالهای متمادی فرض بر این بود که حتی اگر انتشار گازهای گلخانه ای به سرعت کاهش یابد، گرمایش زمین برای نسلهای بعد باقی خواهد ماند. مدل های آب و هوایی که توسط دانشمندان برای دمای آینده زمین تولید می شد، بر اساس غلظت خاصی از دی اکسید کربن در جو بود. اگر مقدار آن در سطح بالای فعلی باقی بماند، فجایع آب و هوایی حتی با وجود کاهش انتشار گازهای گلخانه ای، افزایش پیدا خواهند کرد. چرا که دما کماکان در حال افزایش است و کاهش گازهای گلخانه ای پس از مدتی بر دما اثر خواهد گذاشت.

اما مطلعات اخیر در مورد پیامدهای رسیدن به انتشار صفر خالص این نوید را می دهد که سرعت گرم شدن زمین سریعتر کاهش یابد.

بیش از 100 کشور متعهد شده اند که تا سال 2050 به  انتشار صفر خالص برسند. این بدان معناست که آنها دی اکسید کربن بیشتری از آنچه از جو خارج می شود، به عنوان مثال با بازپروری و بازسازی جنگل ها، را منتشر نمی کنند. انگلیس، ژاپن و اتحادیه اروپا این هدف انتشار صفر خالص را پیش گرفته اند و به زودی دولت جدید ایالات متحده آمریکا به آن ها ملحق می شود.

مایکل مان، محقق اقلیمی می گوید: اگر این تعهدات در سطح جهان محقق شود، افزایش دماهای سطح تثبیت و گرمایش زمین ظرف چند دهه ثابت می شود. معنای واقعی آن این است که اقدامات ما تأثیر مستقیم و فوری بر گرمایش زمین دارد.

دانشمندان اکنون پویایی سیستم های طبیعی زمین را اثبات کرده اند که به موجب آن با متوقف کردن انتشار، دی اکسید کربن موجود در جو به دلیل ظرفیت بالای جذب کربن اقیانوس ها، تالاب ها و جنگل ها، کاهش می یابد.

مان، این موضوع را به پر کردن یک سینک با آب، با یک خروجی نیمه باز تشبیه می کند که به دلیل ورودی آب، سطح آب همچنان بالا می رود اما اگر جریان ورودی آب کاهش یابد، به دلیل باز بودن خروجی، سطح ان پایین می آید.

منبع: Guardian

https://zistonline.com/vdcauina.49neu15kk4.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما