تاریخ انتشار :سه شنبه ۱۶ دی ۱۳۹۹ ساعت ۱۱:۱۸
کد مطلب : 83610
معاون پایش و نظارت اداره کل محیط زیست استان تهران گفت: در شهر تهران و اطراف آن تا الان مازوتی مصرف نشده، مگر مقدار کمی در فیروزکوه که ارتباطی با تهران ندارد.
مازوت‌سوزی در تهران نداریم/ اقدامات مربوط به رفع آلودگی هوا در سه سال اخیر انجام نشده است
به گزارش زیست آنلاین، «محمد رستگاری» معاون پایش و نظارت اداره کل محیط زیست استان تهران درباره تاثیر اعمال تعطیلی بر آلودگی هوا در تهران، بیان کرد: بر اساس ماده ۳ قانون هوای پاک در شرایط اضطرار یکسری محدودیت‌ها برقرار می‌شود که دو هدف دارد، یکی با این هدف که مردم کمتر در معرض آلاینده‌ها قرار بگیرند و مواجهه مردم با آلودگی کمتر شود و دوم هم به این موضوع برمی‌گردد که وقتی تعطیلی اتفاق می‌افتد، درست است که هوا بهتر نخواهد شد، اما به دلیل کاهش فعالیت در سطح شهر شدت افزایش آلودگی کاهش پیدا می‌کند. در شیوه نامه‌ایی که برای تعطیلی وجود دارد، باید شاخص آلودگی بالای ۲۰۰ باشد.

معاون پایش محیط زیست تهران گفت: شنبه کارگروهی تشکیل و پیشنهاد شد تا دو روز تعطیلی برای کاهش مواجه کمتر با آلودگی پیش بیاید، البته عدد شاخص آلودگی به ۲۰۰ نرسیده بود.

رستگاری افزود: یک سری صنایع در مقیاس بزرگ داریم که توانایی مصرف مازوت دارند و مستمر آنها را پایش می‌کنیم و طبق بررسی‌هایی که تا الان داشتیم، برای شهر تهران و اطراف تهران که در کیفیت هوای پایتخت اثر داشته باشد تا الان مازوتی مصرف نشده، مگر مقدار کمی در فیروزکوه که ارتباطی با تهران ندارد.

وی ادامه داد: از مهر ماه سال جاری در این رابطه کارگروه‌هایی داشتیم و پیگیری‌های بسیاری کردیم تا این واحدها از گاز استفاده کنند، الان واحدهای صنعتی بزرگ فعالیت‌شان را متوقف کردند، نیروگاه‌های داخل شهر گاز می‌سوزانند و نیروگاه‌های خارج از شهر هم گازوئیل می‌سوزانند.

رستگاری با اشاره به اینکه پس چرا هنوز هوا آلوده است؟ بیان کرد: همچنان کانال‌های زیاد آلودگی در شهر تهران داریم، مثلا همین کامیون‌هایی که در اتوبان‌ها تردد می‌کنند، هر کدام به اندازه یک کارخانه تولید آلودگی می‌کنند و بنابراین چون تعداد منابع آلاینده در شهر تهران زیاد است، باعث انباشت این آلاینده‌ها می‌شود.

معاون پایش و نظارت اداره کل محیط زیست استان تهران در مورد وارونگی دما و تاثیر آن بر آلودگی هوای تهران، افزود: وارونگی دما یک پدیده‌ی طبیعی و جغرافیایی است که تهران در سال حداقل ۱۵۰ روز با این وارونگی مواجه است و تنها کاری که می‌توان در این ایام انجام داد، این است که در زمان وارونگی دما بتوانیم منابع آلاینده را کنترل کنیم تا شدت آلودگی بالاتر نرود و اینها تصمیماتی است که در چند روز گذشته اتخاذ شده است. 

وی ادامه داد: علت آلودگی هوا نه تنها در تهران بلکه در کل دنیا شناخته شده است و اگر بخواهیم پیش‌بینی آلودگی هوای تهران را بررسی کنیم باید روزنامه‌های دهه ۵۰ را هم بررسی کنیم چون آن زمان هم آلودگی هوا را داشتیم و این طور نیست که هر سال بدتر از سال قبل شود.

به گزراش ایلنا، رستگاری در پایان گفت: در این دو الی سه سال اخیر با توجه به شرایط اقتصادی کشور یکسری از اقداماتی که باید انجام می‌شد متاسفانه اجرا نشد، از جمله نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی، کامیون‌ها و خودروهای دیزلی که نقش مهمی در این موضوع داشتند. اگر این اتفاق بیفتد می‌تواند کمک شایان توجهی به بهبود کیفیت هوای تهران داشته باشد.

https://zistonline.com/vdchv-n6.23nxzdftt2.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما