تاریخ انتشار :شنبه ۱۳ دی ۱۳۹۹ ساعت ۰۸:۳۳
کد مطلب : 83592
زیست آنلاین: کشورها برای انجام اقدامات مناسب برای مقابله با تغییرات اقلیمی، فرصت کمی دارند.
چرا سال 2021 می تواند نقطه عطفی برای مقابله با تغییرات اقلیمی باشد
به گزارش زیست آنلاین، کرونا، مسئله اساسی سال 2020 بود. در این مورد هیچ شکی وجود ندارد. اما امیدواریم که تا پایان سال 2021، واکسن ها تولید شوند و ما بیشتر از ویروس کرونا، در مورد آب و هوا صحبت کنیم.

در ادامه پنج دلیل آمده است که چرا سال 2021 می تواند سال مهمی در مبارزه با گرمایش کره زمین باشد.

1- کنفرانس مهم آب و هوا در نوامبر 2021، رهبران جهان برای نشست دوم بعد از نشست مهم پاریس در سال 2015 حضور در گلاسگو پیدا خواهند کرد.

نشست پاریس از این جهت مهم بود که تقریباً اولین باری بود که همه کشورهای جهان گرد هم آمدند و برای حل مسئله توافق کردند.

اما مشکل تعهداتی بود كه كشورها برای كاهش انتشار كربن در آن زمان دادند اما بعد از آن از اهداف تعیین شده در كنفرانس فاصله گرفتند.

در نشست پاریس، کشورها توافق کردند تا با محدود کردن افزایش درجه حرارت جهانی به 2 درجه سانتیگراد بالاتر از سطح قبل از صنعتی شدن تا پایان قرن، از تأثیرات مخرب تغییرات اقلیمی جلوگیری کنند. هدف این بود که در صورت امکان، این محدودیت افزایش به 1.5 درجه سانتیگراد کاهش یابد.

ما از مسیر مناسب خارج شده ایم. با روند فعلی، انتظار می رود که جهان ظرف 12 سال یا کمتر، محدودیت 1.5 درجه سانتیگراد را رد کند و تا پایان قرن به 3 درجه افزایش دما برسد.

طبق مفاد توافق پاریس، کشورها تعهد دادند که هر پنج سال یک بار دور هم جمع شوند و تعهدات خود در مورد کاهش انتشار کربن را افزایش دهند. این رویداد قرار بود در نوامبر سال 2020 در گلاسگو برگزار شود که به خاطر شرایط کرونا، در سال 2021 برگزار خواهد شد.

بنابراین ، گلاسکو 2021 یک فرصت مهم خواهد بود.

 

2- کشورها برای کاهش انتشار کربن تعهد می دهند و در حال حاضر پیشرفت هایی حاصل شده است.

در مجمع عمومی سازمان ملل در ماه سپتامبر، شی جین پینگ، رئیس جمهور چین اعلام کرد که چین قصد دارد تا سال 2060 به سمت کربن خنثی برود.

اما چین تنها نبود. انگلیس اولین اقتصاد بزرگ جهان بود که در ژوئن 2019 ، قانونا متعهد به انتشار صفر خالص شد. تعهدی که اتحادیه اروپا نیز در مارس 2020 از آن پیروی کرد.

طق تخمین سازمان ملل متحد، اکنون بیش از 110 کشور، اهدافی برای رسیدن به انتشار صفر خالص تا اواسط این قرن تعیین کرده اند.

مجموعا این کشورها، بیش از 65 درصد از انتشار جهانی گازهای گلخانه ای را بر عهده دارند و بیش از 70 درصد از اقتصاد جهان را تشکیل می دهند.

 

3- انرژی های تجدیدپذیر، اکنون ارزان ترین از همیشه به خوبی مشخص است که چرا بسیاری از کشورها اکنون قصد دارند به سمت انتشار صفر خالص بروند: کاهش شدید هزینه های تجدیدپذیر، حساب و کتاب کربن زدایی را تغییر داده است.

در اکتبر سال 2020، آژانس بین المللی انرژی به این نتیجه رسید که بهترین طرح های انرژی خورشیدی، اکنون "ارزان ترین منبع برق در تاریخ" را ارائه می دهند.

در مورد ساخت نیروگاه های جدید ، انرژی های تجدیدپذیر اغلب ارزان تر از انرژی سوخت های فسیلی هستند.

و اگر کشورهای جهان سرمایه گذاری های خود را در زمینه بادی، خورشیدی و فناوری باتری طی چند سال آینده افزایش دهند، قیمت ها ممکن است حتی بیشتر نیز سقوط کنند تا جایی که از نظر اقتصادی جایگزینی یا تعطیلی نیروگاه های موجود زغال سنگ و گازی به صرفه تر باشد.

 

4- کرونا همه چیز را تغییر می دهد ویروس کرونا حس آسیب ناپذیری ما را متزلزل و به ما یادآوری کرده است که ممکن است دنیای ما به گونه ای کنترل شود که ما قادر به کنترل آن نباشیم. همچنین مهمترین شوک اقتصادی پس از رکود بزرگ را به همراه داشته است.

در پاسخ، دولت ها با بسته های محرکی که برای بهبود مجدد اقتصاد خود طراحی شده است، قدم پیش می گذارند. و خبر خوب این است که این نوع سرمایه گذاری ها برای دولت ها بشدت ارزان بوده است. در سراسر جهان، نرخ بهره در حدود صفر یا حتی منفی است.

این فرصتی بی سابقه برای جبران گذشته است.

 

5- تجارت هم سبز می شود کاهش هزینه های تجدیدپذیرها و فشار فزاینده مردم برای اقدام در مورد آب و هوا، درحال دگرگون کردن نگرش در تجارت نیز هست.

دلایل منطقی مالی برای این موضوع وجود دارد. چرا باید در چاه های نفت جدید یا نیروگاه های زغال سنگی سرمایه گذاری کنید که قبل از اینکه بتوانند در طول عمر 20 تا 30 ساله خود به سودرسانی کامل برسند، از رده خارج می شوند؟

این منطق در حال حاضر در بازارها نقش ایفا می کند. تنها در سال جاری، قیمت سهام موشکی تسلا آن را به ارزشمندترین شرکت خودروسازی جهان تبدیل کرده است.

در همین حال، قیمت سهام اکسون، که زمانی از هر لحاظ ارزشمندترین شرکت جهان بود، به حدی پایین آمده است که از میانگین قیمت شرکت های بزرگ صنعتی آمریکایی داو جونز کمتر است.

هدف این است که برای کسب و کارها و سرمایه گذاران اجباری شود که نشان دهند فعالیت ها و سرمایه گذاری های آنها در راستای گذار به یک دنیای صفر خالص خواهد بود.

هفتاد بانک مرکزی در جهان در حال حاضر برای تحقق این امر تلاش می کنند و ایجاد این الزامات در ساختار مالی جهان، محور اصلی کنفرانس گلاسگو خواهد بود.

منبع: bbc

https://zistonline.com/vdcgxn97.ak9wy4prra.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما