تاریخ انتشار :دوشنبه ۸ دی ۱۳۹۹ ساعت ۱۰:۲۷
کد مطلب : 83572
جانشین معاون امور جنگل سازمان جنگل‌ها با بیان اینکه مطالعات تفصیلی طرح جایگزین جنگلداری هنوز انجام نشده است، گفت: قرار شده تا زمانی‌که طرح جایگزین بر اساس شاخص‌های مدیریت پایدار آماده شود، سازمان جنگل‌ها برای مدیریت جنگل‌های شمال کشور از طرحی جدید استفاده کند.
تدوین طرح جدید برای مدیریت جنگل‌های شمال
به گزارش زیست آنلاین، جانشین معاون امور جنگل سازمان جنگل‌ها با بیان اینکه مطالعات تفصیلی طرح جایگزین جنگلداری هنوز انجام نشده است، گفت: قرار شده تا زمانی‌که طرح جایگزین بر اساس شاخص‌های مدیریت پایدار آماده شود، سازمان جنگل‌ها برای مدیریت جنگل‌های شمال کشور از طرحی جدید استفاده کند.

رضا بیانی با اشاره به اینکه سازمان جنگل‌ها بر اساس قانون برنامه ششم توسعه موظف به تدوین و اجرای طرح جایگزین جنگلداری است، اظهار کرد: طرح جایگزین باید با رویکرد مدیریت پایدار جنگل باشد بنابراین نیاز است که در مرحله اول برای تدوین طرح جایگزین، مطالعات نیمه‌ تفصیلی انجام شود سپس مطالعات تفصیلی و عملیات اجرایی مشخص شوند.

وی با بیان اینکه درحال‌ حاضر طرح‌های نیمه تفصیلی حدود ۷۵ درصد پیشرفت کرده‌اند و پهنه‌بندی‌ها در جنگل‌های شمال تا حدود زیادی انجام شده است، تصریح کرد: در جنگل ۹ پهنه مختلف ازجمله پهنه جنگل، پهنه مرتع، پهنه زمین‌های کشاورزی، پهنه حفاظت، پهنه گردشگری، پهنه تنوع زیستی و... وجود دارد البته این پهنه‌بندی‌ها با استفاده از اطلاعات هواشناسی، زمین‌شناسی، پوشش گیاهی، وضعیت آفات و بیماری‌ها، آتش‌سوزی‌های جنگلی، وضعیت فرسایش و... انجام شده است. 

جانشین معاون امور جنگل سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور با اشاره به اینکه پس از مطالعات نیمه‌تفصیلی نیاز است که در هرکدام از این پهنه‌ها مطالعات تفصیلی انجام شود، گفت: انجام مطالعات تفصیلی درحال پیگیری است اما انجام کامل این مطالعات برای جنگل‌های شمال کشور حدود دو سال زمان خواهد برد بنابراین هنوز تا تدوین کامل طرح جایگزین جنگلداری زمان زیادی باقی مانده است.

به گفته بیانی در طرح تفصیلی برای هرکدام از ۹ پهنه جنگل عملیات‌های مشخصی ازجمله حفاظت، گردشگری، حفظ تنوع زیستی و... اجرایی خواهد شد.

وی با تاکید بر اینکه ما به‌ دنبال آن هستیم که طی این مدت و تا زمان تدوین طرح جایگزین عملیات حفاظت فنی در جنگل‌های شمال اجرایی شود، اظهار کرد: برخی عملیات حفاظتی فنی مانند فنس‌کشی، ترمیم راه‌ها، مدیریت درختان شکسته و... اجتناب ناپذیر است و باید تا زمان تدوین کامل طرح به آن‌ها رسیدگی شود.

جانشین معاون امور جنگل سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور ادامه داد: از این‌رو معاونت جنگل طرحی برای اجرای عملیات حفاظت فنی تدوین کرده و قرار است تا زمانی‌که طرح جایگزین بر اساس شاخص‌های مدیریت پایدار آماده شود، از این طرح برای مدیریت جنگل‌های شمال استفاده شود البته باید تاکید کرد که در این طرح نیز همانند طرح تنفس هیچگونه بهره‌برداری چوبی از جنگل‌ها نخواهیم داشت.

به گزارش ایسنا، بیانی در پاسخ به این پرسش ایسنا که چرا طرح جایگزین جنگلداری در موعد مقرر تدوین نشد و قرار است که با چند سال تاخیر سازمان جنگل‌ها آن را آماده و اجرایی کند، توضیح داد: مشکلات مختلفی برای تدوین طرح جایگزین ازجمله کمبود اعتبار وجود داشت و سبب شد که طرح از زمان‌بندی عقب بیفتد. باوجود این قرار است که برای سال ۱۴۰۰ برنامه حفاظت فنی که اخیرا تدوین شده است، اجرایی شود.

https://zistonline.com/vdcewn8v.jh8xfi9bbj.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما