تاریخ انتشار :سه شنبه ۲ دی ۱۳۹۹ ساعت ۱۲:۴۷
کد مطلب : 83545
زیست آنلاین: معاون محیط ‌زیست انسانی سازمان حفاظت محیط ‌زیست گفت: ما از نمایندگان مجلس درخواست کردیم یک ‌بند به قانون بودجه اضافه کنند مبنی بر اینکه در صورت ارائه مجوز ارزیابی محیط ‌زیست سازمان برنامه به این پروژه‌ها اعتبار تخصیص دهد. و برای طرح‌هایی که مجوز دریافت نکرده‌اند تنها اعتبارات مربوط به مطالعه طرح به آن‌ها اختصاص داده شود.
ضرورت تعیین تکلیف طرح های فاقد مجوز محیط ‌زیستی در لایحه بودجه در مجلس/ قانون تصویب لایحه بودجه سالانه اصلاح می شود
به گزارش زیست آنلاین، پس از ارائه لایحه بودجه 1400به مجلس، مدیرکل دفتر ارزیابی سازمان حفاظت محیط زیست اعلام کرد: اکثریت پروژه‌های عمرانی تعریف شده در لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ فاقد مجوز محیط‌ زیستی هستند (لینک خبر)

به گفته جلالوندی سازمان محیط ‌زیست در گام اول در نظر دارد پروژه‌هایی که درلایحه بودجه مشمول ارزیابی هستند را مشخص و به مجلس اعلام کند.

زیست آنلاین پیرو صحبت های جلال وندی از معاون محیط‌ زیست انسانی سازمان حفاظت محیط ‌زیست موضوع ارتباط با مجلس را طی گفتگویی با معاون محیط‌زیست انسانی سازمان حفاظت محیط‌زیست پی گیری کرد.

کاری که سازمان محیط زیست می تواند انجام دهد؟

مسعود تجریشی در پاسخ به این سؤال که سازمان محیط‌زیست در خصوص پروژه‌های عمرانی تعریف ‌شده در لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ که فاقد مجوز محیط‌ زیستی هستند چه‌کاری می‌تواند انجام بدهد، گفت: ما از نمایندگان مجلس درخواست کردیم یک ‌بند به قانون بودجه اضافه کنند مبنی بر اینکه در صورت ارائه مجوز ارزیابی محیط ‌زیست سازمان برنامه به این پروژه‌ها اعتبار تخصیص دهد. و برای طرح‌هایی که مجوز دریافت نکرده‌اند تنها اعتبارات مربوط به مطالعه طرح به آن‌ها اختصاص داده شود.

لیستی که به مجلس ارسال خواهد شد

معاون محیط ‌زیست انسانی سازمان حفاظت محیط ‌زیست درباره ارائه لیست اسامی پروژه ها به نمایندگان مجلس گفت: ارائه این لیست الزامی ندارد چون ما از هیات رئیسه مجلس طی نامه ای درخواست کرده ایم درباره تصویب قانون بودجه سالانه، بندی را به آیین نامه اضافه کنند به طوری که اگر پروژه، ارزیابی محیطی زیستی نداشته باشد، تنها برای مطالعات طرح، بودجه اختصاص پیدا کند. و این بند شامل همه پروژه ها خواهد بود. برای این کار در موافقت نامه ای که ردو بدل می کنند سازمان برنامه و بودجه این مسئله را بررسی می کند 

ضرورت تدوین و تصویب قانون SEA

تجریشی در پاسخ به این سوال که چرا پرداختن به امر مهم و ضروری تدوین و تصویب قانون ارزیابی راهبردی محیط زیستی SEA(strategic environmental assessment) در مجلس و دولت مغفول مانده است گفت: سال گذشته آیین نامه SEA را به دولت ارائه کردیم اما بدلیل اینکه برخی احساس کردند دست و پایشان بسته می شود در دستور کار دولت قرار نگرفت.

وی افزود: ما حدود یک ماه است آیین نامه جدید SEA را با همراهی سازمان برنامه و بودجه نهایی کردیم و به دولت ارائه کردیم و منتظریم ببینیم آیا نگاه استراتژیک بر کشور حاکم خواهد شد یا خیر

تجریشی با بیان اینکه  همین الان هم بیکار ننشسته ایم و اقداماتی در راستای استقرار SEA انجام داده ایم ، گفت:   تصویب عدم ارائه مجوز به صنایع  پتروشیمی و فولاد در داخل سرزمین یکی از همین اقدامات است.

تشکیل کمیته سازگاری با تحولات محیط زیستی با پیشنهاد مقام معظم رهبری

وی درباره دیگر اتفاقات مثبت برای حفاظت بیشتر محیط زیست از پیشنهادی خبر داد که  از سوی  مقام معظم رهبری مبنی بر تشکیل کمیته ای ذیل کمیته های اقتصاد مقاومتی به اسم کمیته سازگاری با تحولات محیط زیستی ارائه شده است.

به گفته معاون سازمان محیط زیست: این کارگروه آبان ماه سال گذشته  شروع بکار کرد و پس از حدود یک سال بررسی درباره چالش ها و مشکلات مرتبط با محیط زیست، اولین سند حدود اویل آذرماه سال جاری یعنی حدود یک ماه پیش جهت استخراج احکام برای دستگاهها ارسال شد.
تجریشی از انعقاد قراردادی با فرهنگستان علوم ایران خبرداد که طبق این قرارداد فرهنگستان احکام را با نخبگان به اشتراک بگذارد.

تجریشی پیش بینی کرد: با تصویب قانون SEA و کمیته محیط زیستی مورد پیشنهاد مقام معظم رهبری هر پروژه ای در کشور تحت هر عنوانی تحت نظارت محیط زیست قرار خواهد گرفت.

https://zistonline.com/vdcenn8v.jh8xei9bbj.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما