تاریخ انتشار :دوشنبه ۱ دی ۱۳۹۹ ساعت ۱۲:۰۲
کد مطلب : 83538
معاون پایش و نظارت اداره کل محیط زیست استان تهران درباره قطع انتشار بوی نامطبوع تا پایان سال گفت:بو تکرار خواهد شد. برای مثال برنامه فاضلاب در خوشبینانه‌ترین حالت در خرداد ۱۴۰۰ به اتمام می‌رسد و تا این برنامه‌ها کاملا به اتمام نرسد، کماکان این معضل وجود دارد.
 بوی نامطبوع تهران فعلا قطع نمی شود
به گزارش زیست آنلاین، «محمد رستگاری» معاون پایش و نظارت اداره کل محیط زیست استان تهران درباره آخرین بررسی‌های منشا بوی نامطبوع در تهران گفت: این بو در جنوب تهران تولید می‌شود و هر وقت جهت باد از جنوب به شمال است، مناطقی از تهران با توجه به جهت باد تحت تاثیر این بو قرار می‌گیرد. 

او در پاسخ به این سوال که آیا این کانون قطعی بو است یا خیر؟ گفت: در تمام دفعاتی که بوی نامطبوع منتشر شده، این الگو تکرار شده است و جهت باد از جنوب به شمال بود و در هوا رطوبت داشتیم که این اتفاق رخ داده است. 

رستگاری در واکنش به این سوال که طی سه سالی که از انتشار بوی نامطبوع در تهران می‌گذرد، علل‌های متعددی از جمله پسماند، فاضلاب، آرادکوه و غیره به عنوان منابع متغیر منشا بوی نامطبوع طی این سه سال اعلام شده، کدام از این موارد قطعی‌تر است؟ گفت: همه این منابع ایجاد بو می‌کنند. در سنوات گذشته نیز بوی نامطبوع داشتیم، اما شهر تهران را کمتر تحت تاثیر قرار می‌داد و برای مثال بیشتر جنوب شرق استان تهران را تحت تاثیر قرار می‌داد. 

او در پاسخ به این سوال که آیا می‌توان آرادکوه را به عنوان یکی از منابع اصلی انتشار بو در نظر گرفت که به دلیل حجم بالای انباشت زباله منجر به انتشار بو می‌شود؟ گفت: اینگونه نمی‌توان گفت. مجموع برآیند کانون‌های مختلف از جمله فاضلاب، پسماند و همه این موارد را می‌توان در انتشار بوی نامطبوع تهران دخیل دانست، اما اینکه بگوییم صرفا یک کانون برای این موضوع وجود دارد، خیلی سخت است. 

رستگاری درباره نقش مازوت به عنوان یکی از دلایل انتشار بوی نامطبوع گفت: امسال بوی نامطبوع منتشر شد، در حالی که کارخانه‌ها و نیروگاه‌ها اصلا مازوت مصرف نکردند، بنابراین مازوت اصلا ارتباطی به بوی نامطبوع تهران ندارد. 

معاون پایش و نظارت اداره کل محیط زیست استان تهران گفت: یکسری کانون‌های ایجاد آلودگی برای مثال پسماند و فاضلاب در جنوب تهران وجود دارد که شناخته شده هستند و اقدامی که محیط زیست پیگیر آن است، فارغ از آنکه بو از کدام یک از این کانون‌ها منتشر می‌شود برطرف کردن کانون‌های آلودگی جنوب تهران است. اتفاق خیلی خوب امسال احداث شبکه فاضلاب در جنوب تهران برای شهرستان‌های اسلامشهر، بهارستان و رباط کریم توسط شرکت آب و فاضلاب بود. البته هنوز هیچ یک از آن‌ها به جز بخشی از شبکه فاضلاب اسلامشهر به بهره‌برداری نرسیده است. 

او ادامه داد: ما با تعداد زیادی از مساله روبرو هستیم و باید آن‌ها را حل کنیم و وقتی مسائل یکی یکی حل شوند، قاعدتا این معضل نیز حل خواهد شد. 

او در پاسخ به این سوال که آیا مساله بوی نامطبوع امسال به پایان می‌رسد یا خیر؟ گفت: بو تکرار خواهد شد. برای مثال برنامه فاضلاب در خوشبینانه‌ترین حالت در خرداد ۱۴۰۰ به اتمام می‌رسد. البته نباید فکر کرد که این اقدام کوچکی است؛ برای مثال برنامه فاضلاب اسلامشهر بسیار سنگین است و تنها یک قرارداد شرکت آب و فاضلاب در این زمینه ۲۴۰ میلیارد تومان بوده است. تا این برنامه‌ها کاملا به اتمام نرسد کماکان این معضل وجود دارد. اما هر کدام از برنامه‌ها که حل شود از شدت بو کم خواهد شد. 

به گزارش ایلنا، معاون پایش و نظارت اداره کل محیط زیست استان تهران در پاسخ به این سوال که عملکرد شهرداری تهران را در برطرف کردن مشکلات کانون‌هایی که خودش معرفی می‌کند را چطور ارزیابی می‌کنید؟ گفت: جلسات متعددی با شهرداری برگزار کردیم. شهرداری برنامه‌ای دارد که بخش اول آن به تولید پسماند بر می‌گردد و در حال پیگیری است که بخشی از این برنامه به انتقال و ساماندهی آرادکوه باز می‌گردد. انتقال آرادکوه یک برنامه بلندمدت است که نیاز به زمان دارد، اما برای ساماندهی برنامه‌هایی دارد و در حال پیگیری هستیم که این برنامه را عملیاتی کنند.

https://zistonline.com/vdcg7n97.ak9ww4prra.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما