تاریخ انتشار :يکشنبه ۳۰ آذر ۱۳۹۹ ساعت ۱۱:۲۴
کد مطلب : 83531
زیست آنلاین: رئیس فراکسیون مناطق محروم وشهرهای در حال توسعه یکی از اهداف مهم از تشکیل فراکسیون مناطق محروم وشهرهای در حال توسعه را حفظ محیط زیست مناطق خواند
سید علی موسوی رئیس فراکسیون مناطق محروم وشهرهای در حال توسعه در گفتگو با خبرنگار زیست آنلاین، نقشه راه برای ورود به مناطق محروم و توانمند کردن آنها را اینطور توضیح داد که در گام اول لیستی از مناطق محروم تهیه شده است.

وی با بیان اینکه در این فراکسیون 120 نماینده عضو هستند افزود: برای هر منطقه محروم یک شناسنامه ای تهیه شده است که شامل چند عنصر اصلی است نخست شناسایی محرومیتهایی که باعث فلج شدن مردم آن منطقه و تخریب منابع طبیعی و محیط جغرافیایی شده است. دوم شناسایی نقطه قوت و امکانات و ظرفیت های فعلی هر منطقه بطور مثال آیا طبیعت خوبی دارد یا اینکه کشاورزی خوبی دارد یا کارخانه ای در آنجا مشغول بکار است.

رئیس فراکسیون مناطق محروم وشهرهای در حال توسعه با تاکید بر ضرورت داشتن نگاه بلند مدت گفت: در توسعه مناطق محروم حفظ محیط زیست یکی از اولویت های مهم فراکسیون است چرا که توسعه صنعت و معدن موجب بحران در فضای محیط زیست شده است و عدم توجه به آن در نهایت موجب افزایش محرومیت ها خواهد شد.   

موسوی با اشاره به گامهای بعدی فراکسیون اظهار کرد:  قصد داریم از ظرفیتهای صندوق های توسعه برای اجرای طرح های محرومیت زدایی استفاده کنیم
توجه به محیط زیست  پیش شرط پایداری اقتصاد در مناطق محروم

بنابر این گزارش محیط زیست در مناطق محروم اغلب با عدم توجه مسئولین ذی ربط مواجه بوده و یکی از  تهدیدها در میان مدت و بلند مدت محسوب می شود. مطالعات مختلف نشان داده که توسعه پایدار در نهایت موجب تثبیت منابع اقتصاد پایدار برای مردم منطقه خواهد شد. بر همین اساس نمایندگان مجلس با اصلاح قوانین موجود و توجه به ابعاد زیست محیطی، فعالیت های اقتصادی و صنعتی را  استحکام ببخشند.

ضرورت توسعه الگوهای موفق مشارکتی در جوامع بومی و محلی

یکی از برنامه های مدون برای جلب مشارکت، حضور و آموزش مردم در عرصه مدیریت مناطق حفاظت شده و حفظ تنوع زیستی به ویژه در محدوده تالاب ها، توسعه گردشگری پایدار است این هدف گذاری باید بر اساس سیاست های ملی و کنوانسیون تنوع زیستی باشد.
حضور و مشارکت جوامع محلی برای حفاظت از مناطق و سایر طرح های توسعه پایدار روستا ها و مناطق محروم می تواند نقشی مهم در جلوگیری از روند صعودی تخلیه روستا ها و مهاجرت روستائیان به شهر داشته باشد. ضمن آنکه معیشت جوامع بومی و محلی را نیز می توان از طریق طرح های مختلفی همچون توسعه و رونق صنایع دستی تامین کرد.

اصلاح الگوی کشت و آبیاری برای حفظ حقآبه تالاب ها و منابع آب زیر زمینی

آموزش کشاورزان و جلب مشارکت آن ها تنها راه تحقق این هدفگذاری است زیرا در کنار تلاش وزارت کشاورزی برای اصلاح روندهای غلط کنونی، نیازمند رویکرد نرم در تغییر و اصلاح فرهنگ ها و نگرش ها هستیم و این کار دشوار و زمان بر تنها از طریق آموزش میسر خواهد شد.

زباله اصلی ترین معضل روستاهای کشور

زمانی مردم روستا به صورت طبیعی فرآیند تولید کمپوست و تفکیک و بازیافت زباله را انجام می دادند اما به واسطه دخالت ها و اختلالاتی که با ورود پلاستیک و عناصر غیر قابل بازیافت در این فرآیند رخ داد، هم اکنون زباله به تهدیدی برای جامعه روستایی و شهری بدل شده است.
یکی از راهکارهای کاهش زباله در این مناطق، تعامل با شورایان و دهیاران است. این کار می تواند موجب افزایش اگاهی و نهایتا  پیشگیری از ایجاد و پخش زباله به عنوان یکی از اصلی ترین معضلات روستاهای کشور شود.
ارائه مشورت های فکری و تخصصی، آموزش های عمومی و تخصصی و ارائه کمک های مالی و فنی توسط  نهادها و مسئولان دولتی موجب توان افزایی اعضاء شوراهای شهر و روستا خواهد شد.در این زمینه می توان از شوراها به عنوان شبکه مدیریت روستایی بهره گرفت

حذف نقش روستائیان در حفاظت از محیط زیست، آسیب های زیادی به همراه دارد

ایجاد معیشت پایدار سازگار با جنگل برای مردم ساکن در مجاورت اکوسیستم های جنگلی به ویژه جنگل های زاگرس و هیرکانی یکی از راهکارهای مهمی است که می تواند مانع تخریب این رویشگاه های ارزشمند توسط مردم باشد.
مطالعات نشان داده تغییر الگوی معیشت جوامع بومی و محلی  یکی از ضرورت های پایداری محیط زیست و اقتصاد منطقه است.
همچنین روستاییان در پیشگیری از شکار نقش کلیدی دارند و خوشبختانه به رغم ممانعت سازمان حفاظت محیط زیست از صدور پروانه شکار برای چهارپایان و صدور محدود و در حد معیشت وابسته پروانه صید، شاهد همکاری خوب مردم در این زمینه هستیم.
اگرچه هنوز در مناطقی با مسائل مختلف و تعارض انسان و گونه های زیستی مواجه هستیم اما در بسیاری موارد مردم با درک شرایط خشکسالی و سایر مسائلی که حیات گونه های زیستی گیاهی و جانوری کشور را در معرض خطر قرار داده است، تعامل خوبی با حفاظت محیط زیست برقرار کرده اند.انجام اقدامات در این زمینه برای رفع چالش هایی چون صید و شکار غیرقانونی نیز الزامی است.

انرژی های نو راهی برا تامین انرژی، اشتغال و اقتصاد پایدار

ظرفیت های ایران در زمینه بهره گیری از انرژی های نو به عنوان راهی برا تامین انرژی، اشتغال و اقتصاد پایدار، سوخت رسانی و استفاده از انرژی های نو به ویژه در روستاهای فلات مرکزی و کویری از طریق ایجاد نیروگاه های کوچک خورشیدی می تواند بدون هزینه بالا منجر به تامین منبع درآمد، انرژی و شغل برای روستائیان شود.
اکثر نقاط کشور قابلیت بهره گیری و توسعه انرژی خورشیدی را دارند و با توجه به بهره وری و توجیه اقتصادی این طرح، گسترش آن در دستور کار دولت قرار دارد.

ظرفیت فاضلاب های روستایی از بلا به نعمت

یکی از نتایج نبود شبکه های فاضلاب شهری و روستایی را هدر رفت بالای منابع آبی است و چالش بسیاری از روستاهای کم آب را می توان با تصفیه فاضلاب و پساب روستایی و استفاده از باز چرخانی آب یا زهاب به ویژه در بخش های کشاورزی، صنعتی و نیمه صنعتی رفع کرد.
تبدیل روستاها به کانون های توسعه پایدار با کمک مردم و جوامع محلی است
تبدیل روستاها به کانون های توسعه پایدار با کمک مردم و جوامع محلی می تواند تجربه موفقی در این زمینه باشد به شرط اینکه موفق به تعمیم آن در سطح کلان ملی بشویم و البته این موضوعات نیازمند همکاری های فرابخشی است.

رفع چالش پسماند مهم ترین اقدام برای توسعه پایدار روستایی

زباله ها ترکیبی از مواد شیمیایی و تهدید کننده سلامت انسان و محیط است و یکی از خطرات و تهدیدهای جدی، نفوذ شیرابه به آب و خاک است.
بخشی از این مشکل با آموزش و مشارکت مردم و بخش دیگر با اقدام نهادهای مسئول رفع خواهد شد.
عدم آموزش برای تفکیک صحیح زباله و مدیریت درست بازیافت پسماند منجر به نابودی ثروت ملی نهفته در زباله خواهد شد.

ضرورت توسعه در کشور نباید منجر به غفلت از محیط زیست شود

ارزیابی محیط زیستی راه حل رفع این چالش است. مجلس در نهادینه کردن ارزیابی استراتژیک محیط زیستی پروژه ها و طرح ها با تصویب قوانین می تواند به صورت موثر اقدام کند و موجب جلوگیری از افزایش روند حاشیه نشینی شهرها و کلان شهرها با توانمندسازی روستائیان شود. در این مسیر یکی از بهترین روش ها، ایجاد شبکه های روستایی است.
با بهره گیری از ظرفیت روستا و روستائیان می توان روند مهاجرت روستا به شهر را تغییر و روستاها را در مسیر توسعه پایدار قرار داد.
توانمندسازی روستائیان از افزایش روند حاشیه نشینی شهرها و کلان شهرها پیشگیری می گند. روستائیان همواره تولید کننده بوده اند و همین ظرفیت مهم می توان منجر به شکل گیری برنامه های توسعه پایدار در روستاها شود.

 

 

 

https://zistonline.com/vdcjvieo.uqettzsffu.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما