تاریخ انتشار :دوشنبه ۲۴ آذر ۱۳۹۹ ساعت ۱۵:۵۱
کد مطلب : 83508
زیست آنلاین: یک گزارش دولت آلمان که به بیرون درز کرده هشدار داده است که حداکثر 6.6 میلیون مهاجر و پناهنده در انتظار عبور از آفریقا و خاورمیانه به اروپا هستند. آنها شامل پناهندگانی از سوریه و عراق، اما مهاجران اقتصادی از لیبی، نیجر، چاد، نیجریه، بنگلادش، گینه، ساحل عاج و گامبیا را هم باید به آنها افزود. این بحران طولانی مدت مهاجرت - که تا حدی ناشی از کمبود آب است -
بحران آب زمینه ساز بروز مناقشات و مهاجرت در جهان
به گزارش زیست آنلاین،تنش آبی و خشکسالی به قدمت تمدن است که با انسان همراه است و  بشر برای جلوگیری از این تهدیدها روشهای زیادی را در طول تاریخ ابداع کرده است ، اما امروزه اقتصاد به شیوه ای پیشرفت کرده است که  ما نسبت به این شرایط آسیب پذیرتر شده ایم.
 آب سبب شده تا شرایط نامطلوبی نزدیک به تراژدی در سوریه، منطقه ساحل آفریقا و مکانهای دیگر به وجود بیاید که به نظر می رسد چشم انداز شرایط سخت تر و تاریک تری را در پیش رو دارد. اما  اقدامات زیادی وجود دارد که اگر هم اکنون آنها را انجام دهیم می توانیم تا شانس آینده ای روشن را افزایش دهیم. اما این اقدامات با شیوه فعلی زندگی غیر ممکن است. باید اقدامات بسیار متفاوتی انجام دهیم و اکثر مردم تغییر را دوست ندارند. ما باید رابطه خود را با آب تغییر دهیم.
در فوریه 2012، ایالات متحده اطلاعات مربوط به ارزیابی امنیت جهانی آب را ارائه داد و پیش بینی کرد که بدون بهبود مدیریت آب ، میزان قابل دسترس آب شیرین در سالهای آینده کمتر از تقاضای آن خواهد بود. این ارزیابی هشدار داد که مشکلات آب ، همراه با فقر، تنش های اجتماعی و مدیریت بی اثربرای رفع این مشکلات، می تواند منجر به اعتراضات اجتماعی و برکناری دولتها شود. پمپاژ بیش از حد آب زیرزمینی می تواند خطری برای بازارهای مواد غذایی ملی و جهانی باشد، در حالی که کمبود آب، همراه با آلودگی، می تواند به عملکرد اقتصادی شرکای تجاری مهم ایالات متحده آسیب برساند. این گزارش از کشورهای خاصی نام نبرد، اما اشاره داشت که آفریقای شمالی، خاورمیانه و آسیای جنوبی با چالش های اساسی روبرو خواهند شد.

ارزیابی جامعه اطلاعاتی همچنین به احتمال زیاد تغییرات اقلیم سبب باز توزیع  عرضه جهانی آب میشود این شرایط تقریبا همه جهان را تحت تاثیر قرارمی دهد. از مناطق در عرض جغرافیایی میانه تا مناطق گرمسیری خشک تا عرض های جغرافیایی زیاد و برخی مناطق مرطوب گرمسیری  اشاره کرد.  بعلاوه، پیش بینی می شود که در طی قرن 21، آب منجمد ذخیره شده در یخچال های طبیعی و برف ها  در اثر افزایش دما به آب  تبدیل  شود، که این امر میلیون ها نفر را تحت تأثیر  این آب شدن  قرار می دهد. علاوه براین انتظار می رود  تأثیرات تغییرات آب و هوایی بر روی آب،  سبب افزایش حوادث شدید آب و هوایی شامل  خشکسالی شدید و طغیان شدید در بسیاری از مناطق در سراسر جهان شود.

پنج سال از انتشار این گزارش می گذرد و امروز می توان اثرات تنش آبی رادر اخبار روز مشاهده کرد. در سال 2015 ، بیش از 1 میلیون مهاجر و پناهنده به اروپا سرازیر شدند و بحران های سیاسی را در میان و در داخل کشورهای عضو اتحادیه اروپا افزایش داد. بیشتر پناهندگان از سوریه، افغانستان و عراق آمده اند. در ماه مه سال 2017، یک گزارش دولت آلمان که به بیرون درز کرده هشدار داده است که حداکثر 6.6 میلیون مهاجر و پناهنده در انتظار عبور از آفریقا و خاورمیانه به اروپا هستند. آنها شامل پناهندگانی از سوریه و عراق، اما مهاجران اقتصادی از لیبی، نیجر، چاد، نیجریه، بنگلادش، گینه، ساحل عاج و گامبیا را هم باید به آنها افزود. این بحران طولانی مدت مهاجرت - که تا حدی ناشی از کمبود آب است - تأثیرات سیاسی عمیقی در اروپا و ایالات متحده داشته است، بر انتخابات در کشورهای اروپایی تأثیر می گذارد، به ایجاد Brexit کمک می کند و حتی بر ایالات متحده تأثیر می گذارد. انتخاباتی که باعث شروع ریاست جمهوری دونالد ترامپ شد.

درس آموختهای از یک تراژدی: سوریه

نقش خشکسالی در کمک به شعله ور شدن جنگ داخلی در سوریه به خوبی اثبات شده است. برای دهه ها، هدف سیاست های غذایی و کشاورزی سوریه خودکفایی در تولید مواد غذایی، به ویژه در غلات بود. این سیاست ها با افزایش جمعیت از 4.5 میلیون نفر در سال 1960 به تقریبا 23 میلیون نفر در سال 2013، تولید مواد غذایی را به طرز چشمگیری افزایش داد. رشد تولید مواد غذایی با یارانه های کلان دولت برای نهاده های کشاورزی از جمله گازوئیل برای پمپاژ آب های زیرزمینی امکان پذیر شد. اما میزان جدید تولید مواد غذایی پایدار نبود ، زیرا تولید آن به استخراج آب بیشتری از منابع آب زیرزمینی نیاز داشت که مقدار آن بیش از میزان ورودی آب به این منابع بود. نتیجه این امر کاهش چشمگیر سطح آبهای زیرزمینی و افزایش چشمگیر آسیب پذیری سوریه نسبت به  خشکسالی بود.

در همین دوره برترین رکوردهای منفی در خصوص آب در سوریه در دودهه اخیر به ثبت رسیده است که با کاهش بارندگی و افزایش دما است که سبب خشکسالی شد. سوریه قبل از آنکه بتواند خود را از خشکسالی  دهه 1990 برهاند دوباره در شرایط خشکسالی قرار گرفت. مطالعه  انجام شده توسط کالین کلی و همکارانش در سال 2015 نشان داد که "وابستگی شدید سالانه مناطق روستایی سوریه به تولید محصولات کشاورزی باعث شد که کشاورزی روستایی نتواند در خشکسالی طولانی مدت دوام بیاورد و سبب شد تا مهاجرت گسترده خانواده ها به مناطق شهری شکل گیرد. تعداد آوارگان سوری در اثر خشکسالی تا 1.5 میلیون نفر برآورد می شود. به این فشار بر شهرهای سوریه باید هجوم 1.2-1.5 میلیون عراقی بین سالهای 2003 و 2007 ، بیکاری زیاد در شهرها، شرایط بد زندگی در شهرها، پاسخ نه چندان مناسب دولت سوریه  به پناهندگان و مهاجرین ناشی از خشکسالی و تأثیر بهار عربی در منطقه را اضافه کنید تا یک دستورالعمل برای جنگ داخلی داشته باشید.
آیا مدیریت بهتر آب می تواند باعث صرفه جویی در روز شود؟ احتمالاً نه، زیرا جنگ در عراق همسایه سوریه را تحت فشار قرار داد و در سوریه نیز درگیرها ادامه دارد. اما ممکن است از وقوع "بدترین شرایط" جلوگیری کند. نشانه نادرستی که در سیاستگذاری بخش آب داده شد این بود که برآورد درستی از میزان جمعیتی که میتواند منابع آب این كشور میتواند برای آنها تامین غذا کند داده نشد و برآورد بیشتر از حد سبب شد تا برداشت آب از منابع آب زیرزمینی افزایش یابد. و این سبب شدتا به هنگام بروز خشکسالی  آب زیرزمینی کافی برای گذر از این شرایط وجود نداشته باشد. تجربه سوریه نشان داد که عدم توجه به پایداری مصرف و میزان آسیب پذیری آب های زیرزمینی میتواند سبب بروز تراژدی شود.  
 متأسفانه ، سوریه تنها مکانی در زمین نیست که منابع آب زیرزمینی بیش از حد مورد بهره برداری قرار می گیرد. اما برای بسیاری از مکانهای دیگر هنوز فرصتی برای جلوگیری از تراژدی در آینده وجود دارد.
https://www.wri.org/news/water-stress-helping-drive-conflict-and-migration

 

https://zistonline.com/vdcdjk0j.yt0sz6a22y.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما