تاریخ انتشار :شنبه ۲۲ آذر ۱۳۹۹ ساعت ۱۵:۰۲
کد مطلب : 83496
در پاسخ اداره کل میراث فرهنگی؛ گردشگری و صنایع دستی چهار محال و بختیاری به استعلام زیست آنلاین مطرح شد:

اعتراض میراث فرهنگی به وزارت نیرو/ پروژه بهشت آباد آثار ملی را تخریب می کند

زیست آنلاین: پیگیری های زیست آنلاین نشان می دهد وزارت نیرو نه تنها به استعلام وزارت میراث فرهنگی؛ گردشگری و صنایع دستی در رابطه با وضعیت آثار ثبت ملی شده واقع در مخزن سد بهشت آباد پس از آب گیری از این سد پاسخ نمی دهد بلکه خبرها نشان می دهد این پروژه پس از ۱۵ سال از طرح آن فاقد پیوست میراث فرهنگی است.
اعتراض میراث فرهنگی به وزارت نیرو/ پروژه بهشت آباد آثار ملی را تخریب می کند
به گزارش زیست آنلاین،اداره کل میراث فرهنگی استان چهارمحال بختیاری در پاسخ به نامه شماره ۲۳۵/ ۸ / ۹۹ تاریخ ۲۸ /۸ / ۹۹ در خصوص استعلام پروژه سد بهشت آباد، سد خرسان و کوهرنگ ۳ نوشت: استعلامات شرکت آب نیرو از طریق پژوهشگاه میراث فرهنگی انجام می شود و هیچگونه استعلامی از این اداره‌ کل صورت نگرفته است.
در این نامه آمده است: در راستای حفاظت از آثار ثبت شده در فهرست آثار ملی مکاتباتی با مدیرعامل آب منطقه ای استان چهارمحال و بختیاری، مشاور وزیر نیرو و مدیرعامل شرکت منابع آب ایران صورت گرفته است که شرکت مجری باید با هماهنگی این اداره کل و نماینده پژوهشگاه میراث فرهنگی نسبت به بررسی کامل طرح اقدام نماید تا در صورت احتمال بروز هرگونه آسیب به آثار تاریخی این مکان ها راهکارهای لازم جهت جابجایی طرح،  تراز آب گیری سد و جابجایی تاج سد با هدف پیشگیری از تخریب آثار تاریخی واقع در محل احداث پروژه را پیش بینی نماید

طرح شکایت به گزارش زیست آنلاین، طرح شکایت قضائی علیه پروژه انتقال آب کارون از طریق پروژه بهشت آباد و متعاقب آن واگذاری این پرونده به شعبه یک بازپرسی دادگاه عمومی و انقلاب شهرکرد، مشخص می کند حالا پس از گذشته 15 سال از آغاز اجرای طرح، این پروژه فاقد مطالعات میراث فرهنگی بوده و زمینه تخریب آثار میراث فرهنگی منطقه خواهد کرد.
در گزارشی که اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری استان چهارمحال و بختیاری به شعبه اول بازپرسی دادگاه عمومی و انقلاب ارسال کرده است از ارسال استعلام این وزارت خانه با وزارت نیرو در رابطه با آثار در معرض خطر در مخزن سد بهشت آباد سخن به میان آمده است.

این گزارش نشان می دهد وزارت نیرو طی این ۱۵ سال هیچگاه از اداره کل میراث فرهنگی استان چهارمحال بختیاری در رابطه با این موضوع استعلام نکرده است.

اما نکته مهمی که طی این سالها وزارت نیرو از آن غفلت کرده است وجود آثار ملی ثبت شده ایی است که در مخزن سد بهشت آباد واقع شده است و بیم آن می رود با اجرای این پروژه پل تاریخی بهشت آباد،  قبرستان ها و تپه تاریخی بهشت آباد واقع در منطقه اردل در مخزن سد غرقاب شود.

اگر چه وزارت نیرو در گزارش محیط زیستی خود مکان یابی محل سد را بر اساس ملاحظات فنی،  اقتصادی و محیط زیستی عنوان کرده است اما در عین حال این گزارش نشان دهنده بی توجهی این وزارت خانه به ابعاد دیگر پروژه نظیر مباحث میراث فرهنگی باعث در معرض خطر قرار گرفتن آثار ملی ثبت شده در مخزن سد بهشت آباد است.

بنابراین گزارش، زیست آنلاین نیز در قالب استعلامی که از اداره کل میراث فرهنگی استان چهارمحال بختیاری در خصوص پیگیری پرونده قضائی طرح شده علیه پروژه های انتقال آب کارون به طرح برخی سوالات پرداخت. که پاسخهای  نهاد مذکور گویای آن است که وزارت نیرو در این پروژه عملا در باره آثار ملی بی توجهی نشان داده است.

وزارت نیرو به استعلام سازمان میراث فرهنگی پاسخ نمی دهد اداره کل میراث فرهنگی استان چهارمحال بختیاری در پاسخ به نامه زیست آنلاین آورده است: با وجود گذشت چهار ماه از استعلام رسمی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی با مجموعه وزارت نیرو، این وزارت خانه از ارائه هرگونه پاسخ رسمی به سوالات میراث فرهنگی در مورد سرنوشت آثار تاریخی واقع در مخزن سد بهشت آباد پس از آبگیری از این سد خود داری کرده است.  

جابجایی طرح، تراز آب گیری سد و جابجایی تاج سد

   این سازمان با اشاره به مکاتبات خود با مجموعه وزارت نیرو در مورد سد بهشت آباد نوشت: در راستای حفاظت از آثار ثبت شده در فهرست آثار ملی مکاتباتی با مدیرعامل آب منطقه ای استان چهارمحال و بختیاری، مشاور وزیر نیرو و مدیرعامل شرکت منابع آب ایران صورت گرفته است که شرکت مجری باید با هماهنگی این اداره کل و نماینده پژوهشگاه میراث فرهنگی نسبت به بررسی کامل طرح اقدام نماید تا در صورت احتمال بروز هرگونه آسیب به آثار تاریخی این مکان ها راهکارهای لازم جهت جابجایی طرح، تراز آب گیری سد و جابجایی تاج سد با هدف پیشگیری از تخریب آثار تاریخی واقع در محل احداث پروژه را پیش بینی نماید."

از طریق مراجع قضائی پیگیری می کنیم اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در بخش دیگری از پاسخ خود در پاسخ به این سوال زیست آنلاین در مورد اینکه در صورت مستغرق شدن آثار ثبت ملی واقع در مخزن سد بهشت آباد واکنش آن سازمان چه خواهد بود نوشت: هرگونه آسیب رساندن به بناها یا محوطه های تاریخی جرم محسوب می‌شود و در صورت وقوع هرگونه تخلف این اداره کل موضوع را از طریق مراجع قضایی پیگیری خواهد کرد.
 
لازم به ذکر است متعاقب تبعات فنی، محیط زیستی و اجتماعی سد بهشت آباد در گزارش ارزیابی محیط زیستی این سد که در تیرماه سال جاری برای سازمان محیط زیست ارسال شده است محل احداث سد بهشت آباد در بررسی های جدید جابجا و دو گزینه مکانی بند ویل و دوازده امام به عنوان مخزن و تاج سد بهشت آباد طرح شده است. دو گزینه مکانی که نه تنها به علت مشکلاتی ‌که برای آثار ثبت شده میراثی واقع در مخزن سد آینده پروژه بهشت آباد را دچار چالش کرده  است بلکه از حیث فنی نیز نگرانی هایی را برای وزارت نیرو به همراه دارد. وزارت نیرو در گزارش فنی سد بهشت آباد با اشاره به این نگرانی ها درباره  موقعیت بند ویل می نویسد: با توجه پتانسیل لغزشی در رسوبات دریاچه تشکیل دهنده دیواره جناح چپ مخزن سد و با توجه به ضخامت کم این رسوبات وقوع لرزش منجر به تخریب کل دیواره مخزن خواهد شد."

حال باید دید وزارت نیرو در حالی که با چالش های گسترده سیاسی، امنیتی و محیط زیستی پروژه بهشت آباد دست پنجه نرم می کند با چالش های فنی، اقتصادی و میراثی این پروژه چگونه کنار خواهد آمد. به نظر می رسد با توجه به شکایت های متعدد طرح شده علیه پروژه بهشت آباد در دستگاه قضائی این بار توپ نه در زمین وزارت نیرو که دستگاه قضائی باید در رابطه با سرنوشت این پروژه اعلام نظر کند

نامه میراث فرهنگی به دادگاه عمومی برای سد بهشت آباد

پاسخ میراث فرهنگی به <a href='https://www.zistonline.com' target='_blank'>زیست آنلاین</a>

 

https://zistonline.com/vdcjmxeo.uqethzsffu.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما