تاریخ انتشار :پنجشنبه ۲۰ آذر ۱۳۹۹ ساعت ۰۹:۵۸
کد مطلب : 83489
زیست آنلاین: گزارش سازمان ملل که روز گذشته منتشر شد نشان می دهد انتشار گازهای گلخانه ای در سال گذشته به بالاترین سطح رسیده و جهان را در مسیر افزایش متوسط دمای 3 درجه سانتیگراد قرار داده است.
جهان در مسیر افزایش 3 درجه ای دما
به گزارش زیست آنلاین، گزارش برنامه محیط زیست سازمان ملل (UNEP) - آخرین گزارشی است که نشان می دهد جهان در حال تغییر وضعیت شدید آب و هوایی است که نشانه های آن در سال گذشته ازجمله از بین رفتن سریع یخ در قطب شمال و همچنین ثبت امواج گرما و آتش سوزی در سیبری و غرب آمریکا، خود را نشان داده است.

روز دوشنبه، محققان سرویس تغییرات آب و هوایی Copernicus در اروپا گفتند که ماه گذشته، گرمترین ماه نوامبر ثبت شده است.

سال 2020 در حال حاضر یکی از گرمترین سالهای ثبت شده می باشد، حال آن که آتش سوزی ها، طوفان ها و خشکسالی ها همچنان در حال ویران کردن هستند.

گزارش سالانه "شکاف انتشار" (emissions gap)، شکاف بین انتشار پیش بینی شده و انتشاری که با محدود کردن افزایش درجه حرارت جهانی در قرن حاضر که در توافقنامه پاریس 2015 با آن توافق شد مطابقت دارد را اندازه گیری می کند.

بر اساس پیمان جهانی آب و هوا، کشورها در بلندمدت برای محدود کردن افزایش متوسط دما، کمتر از 2 درجه سانتیگراد نسبت به مقدار قبل از صنعتی شدن و حتی تلاش بیشتر برای محدود کردن آن به 1.5 درجه سانتیگراد، متعهد شده اند.

با این حال، میزان انتشار گازهای گلخانه ای از سال 2010، به طور متوسط 1.4 درصد در سال افزایش پیدا کرده است. در سال گذشته با رشد شدید، این رقم، به 2.6 درصدی رسید، که بخشی از آن به دلیل افزایش زیاد آتش سوزی در جنگل ها بود.

انتشار کل معادل دی اکسید کربن در سال 2019 (GtCO2e) به رکورد جدید 59.1 گیگا تن رسیده است.

امسال، با کاهش سرعت اقتصاد به دلیل شیوع ویروس کرونا، انتشار گازهای گلخانه ای، کاهش موقت پیدا کرده است.

در این گزارش آمده است كه كاهش مسافرت ها، فعالیت های صنعتی و تولید برق، احتمالاً میزان انتشار را 7 درصد کاهش می دهد.

سرمایه گذاری سبز تحت بسته های محرک دولت ها برای نجات اقتصاد ها از رکود ناشی از بیماری همه گیر کرونا، می تواند تا 25 درصد میزان انتشار گازهای گلخانه ای پیش بینی شده در سال 2030 را کاهش دهد.

سازمان ملل و انگلیس روز شنبه به مناسبت پنجمین سالگرد توافق پاریس یک رویداد آنلاین برگزار می کنند و دولت ها تحت فشار هستند تا قبل از پایان سال با اهداف سخت تر آب و هوایی پیش بروند.

این گزارش می گوید که تعداد بیشتری از کشورها متعهد شده اند تا اواسط قرن به انتشار صفر خالص برسند، اما این موارد باید به سیاست ها و اقدامات کوتاه مدت قوی تبدیل شود. سطح جاه طلبی در توافق نامه پاریس برای مسیر 2 درجه سانتیگراد باید تقریباً 3 برابر شود و برای مسیر 1.5 درجه سانتیگراد، حداقل 5 برابر افزایش یابد. 

https://zistonline.com/vdcb9abw.rhbfwpiuur.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما