تاریخ انتشار :سه شنبه ۱۸ آذر ۱۳۹۹ ساعت ۰۹:۳۶
کد مطلب : 83479
زیست آنلاین: دانشمندان اروپایی گزارش دادند که دمای کره زمین در ماه نوامبر بالاترین درجه حرارت این ماه در تاریخ بوده و از رکورد قبلی در سال های 2016 و 2019 فراتر رفته است.
ماه نوامبر هم رکورد گرما را زد
به گزارش زیست آنلاین، محققان اروپایی اعلام کردند، ماه گذشته گرمترین ماه نوامبر ثبت شده در تاریخ بود، زیرا هوای گرم و بی وقفه حتی برای هرگونه اثر احتمالی دمای هوای سردتر در اقیانوس آرام گرمسیری بیش از حد ثابت بود.

محققان سرویس تغییرات آب و هوایی کوپرنیکوس گفتند که دمای کره زمین در ماه نوامبر 0.1 درجه سانتیگراد بالاتر از رکوردهای قبلی در سال های 2016 و 2019 بوده است.

نوامبر 2020، همچنین 0.8 درجه سانتیگراد بالاتر از متوسط دمای سال های 1981 تا 2010 بود.

شرایط گرم در مناطق وسیعی از کره زمین همچنان ادامه دارد و دمای هوا در شمال اروپا و سیبری و همچنین اقیانوس منجمد شمالی بالاتر از حد متوسط است. همچنین بیشتر ایالات متحده گرمتر از حد متوسط بود

سرویس کوپرنیک اعلام کرد که تا اینجا در این سال، دما با سال 2016 برابر بود که گرمترین سال ثبت شده است.

کارلو بونتامپو، مدیر خدمات این مجموعه، در بیانیه ای گفت: این رکوردها، مطابق با روند گرمایش طولانی مدت آب و هوای جهانی است. همه سیاستگذاران که کاهش خطرات تغییرات آب و هوایی را در اولویت خود قرار داده اند، باید این روکورد ها را زنگ خطر بدانند.

در سپتامبر، جهان وارد لا نینیا (La Niña) شد. مرحله ای از الگوی آب و هوا که ال نینو (El Niño) را نیز به همراه دارد و بر آب و هوا در سراسر جهان تأثیر می گذارد

لا نینیا با درجه حرارت سردتر از حد نرمال سطح دریا، در اقیانوس آرام و گرمسیری شرقی و مرکزی مشخص شده است.

ماه گذشته دانشمندان اداره ملی اقیانوس شناسی و علوم جوی گفتند که لانینیا تقویت شده است. به این معنی که دمای سطح بیشتر کاهش یافته است.

مریبت آرکودیا، دانشجوی دکترا که در حال مطالعه پویایی آب و هوا در دانشگاه میامی است گفت: عناصر دیگری از جمله نوسانات طبیعی باد، بارش، فشار هوا و دمای اقیانوس در مقیاس های زمانی مختلف وجود دارد که بر آب و هوا تأثیر می گذارد. فاکتورهای مختلف آب و هوایی زیادی وجود دارد که می تواند سیگنال لا نینیا را مخفی کند.

وی خاطرنشان کرد، بزرگترین عنصر، تغییرات آب و هوایی ناشی از فعالیت انسان است. او گفت نکته ای که باید به خاطر داشت این است که متوسط درجه حرارت جهانی به دلیل تأثیرات انسانی با سرعت بی سابقه ای در حال افزایش است و این عامل اصلی است.

منبع: The New Yor Times

https://zistonline.com/vdcaoyna.49ne015kk4.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما