تاریخ انتشار :چهارشنبه ۱۲ آذر ۱۳۹۹ ساعت ۱۰:۴۵
کد مطلب : 83459
وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به پنج برابر شدن دبی قنات ها با آبخیزداری گفت: آبخیزداری در کشور باعث رونق مرتعداری، کشاورزی و زندگی در روستاها شده است.
دبی قنات‌ها با آبخیزداری ۵ برابر شده است
به گزارش زیست آنلاین، کاظم خاوازی وزیر جهاد کشاورزی در برنامه تیتر امشب شبکه خبر با اشاره به توسعه فعالیت‌های آبخیزداری در سال‌های اخیر گفت: جهش خوبی در توسعه فعالیت‌های آبخیزداری داشتیم و مجموعه این اقدامات باعث رونق مرتعداری، کشاورزی و زندگی در روستاها شده است.

وزیر جهاد کشاورزی گفت: اجرای عملیات آبخیزداری قبل از سال 1397 به واسطه اعتبار محدودی که به این بخش تخصیص می‌یافت پیشرفت کندی داشت، اما در سال‌های 97 و 98 اعتبار مناسبی تامین شد و شاهد جهش خوبی در اجرای عملیات آبخیزداری بودیم.

دکتر خاوازی افزود: در سال‌های 97 و 98 در سطح 2 میلیون و 600 هزار هکتار عملیات آبخیزداری اجرا شد و در سال جاری نیز علی‌رغم اینکه تعهدات موجود در برنامه حدود 800 هزار هکتار اجرای عملیات آبخیزداری بود، اما سازمان جنگل‌ها اجرای یک میلیون و 200 هزار هکتار در 600 حوضه آبریز را هدف‌گذاری کرده است که تا کنون نیز بیش از 800 هزار هکتار آن اجرا شده است.

وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به تلاش‌های سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور برای پیشگیری از سیل گفت: برنامه ریزی مناسبی برای اجرای فعالیت‌های آبخیزداری و پیشگیری از سیل در 11 استان سیل خیز که در فروردین سال جاری دچار خسارت شدند انجام شد که قبل از بارندگی‌ها عملیات اجرایی آنها به اتمام رسید و یکی از شاخص‌ترین اقدامات اجرای عملیات آبخیزداری در حوزه دروازه قرآن شیراز بود که کاری اثرگذار و ماندگار انجام شد.
به گزارش تسنیم دکتر خاوازی در بخش دیگری از سخنان خود به فواید عملیات آبخیزداری و آبخوانداری در کنترل فرسایش خاک و تغذیه آبخوان‌های کشور اشاره کرد و گفت: با اجرای این عملیات، دبی قنات‌ها بین یک ‌و نیم تا 5 برابر افزایش پیدا می‌کند و باعث کاهش فرسایش خاک به میزان 9 تن در هکتار در سال و نفوذ حدود 500 متر مکعب آب در هر هکتار در هر سال می‌شود.

https://zistonline.com/vdci35av.t1apw2bcct.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما