تاریخ انتشار :سه شنبه ۱۱ آذر ۱۳۹۹ ساعت ۱۴:۴۷
کد مطلب : 83455
مدیرعامل سابق ستاد مرکزی معاینه فنی خودروهای شهر تهران با بیان اینکه موتورسیکلت های برقی اولویت دولت نیست، گفت: حدود ۶۰ درصد قیمت "موتورسیکلتهای برقی" مربوط به باتری است بنابراین باتری هزینه سنگینی برای مالک موتور به وجود میآورد!
 3 دلیل عمده عدم اقبال موتورسواران به موتورسیکلت‌های برقی
به گزارش زیست آنلاین، سید نواب حسینی منش درباره روند توسعه استفاده از موتورسیکلتهای برقی اظهار کرد: در مطالعات سال 92 که در شهرداری تهران انجام شد نقش موتورسیکلتهای برقی را پررنگ دیدیم و برای جایگزین کردن آنها نیز راهکار تعریف کردیم و اینطور نبود که صرفاً به طرح موضوع، بدون راهکار بپردازیم.

مدیرعامل سابق ستاد مرکزی معاینه فنی خودورهای شهر تهران با اشاره به اینکه در مطالعات شهرداری تهران به این نکته تأکید شده بود که صرف از رده خارج کردن موتورهای کاربراتوری و اسم آوردن از موتورهای برقی به تحقق این امر کمک نمی کند، تصریح کرد: یکی از دلایل اینکه پروژه توسعه استفاده از موتوسیکلت های برقی به نتیجه نمی رسد این است که دولت آنقدر دره عمیق دارد که برای موتورسیکلتها، دردی نمی بیند که بخواهد به درمان آن بپردازد!

وی خاطرنشان کرد: برای اینکه موتورسیکلتهای برقی جایگزین موتورهای کاربراتوری شوند، چند آیتم به عنوان پیش شرط گذاشته بودیم؛ یکی از آنها این بود که توان موتورهای برقی حتما باید 3 کیلووات باشد اما اکثر موتورسیکتهای موجود در بازار کم توان هستند و میانگین قدرت آنها 1500 وات است که بیشتر از موتور براووهای قدیمی نیست تا بتواند جایگزین موتورهای 125 سی سی کاربراتوری باشد!

حسینی منش افزود: نکته بعدی اندیشیدن به زیرساخت برای شارژ آنها و هزینه سنگین باتری است؛ زیرساخت شارژ موتورهای برقی فراهم نشده و باتریهای موجود در بازار اکثرا 300 مرتبه قابلیت شارژ دارند و بعد از آن باتری از رده خارج می شود بنابراین نیاز به باتری جایگزین دارد.

وی خاطرنشان کرد: حدود 60 درصد قیمت موتورسیکلتهای برقی مربوط به باتری است بنابراین باتری هزینه سنگینی برای مالک موتور به وجود میآورد؛ مجموع این موارد باعث میشود رغبتی که برای موتورهای بنزینی وجود دارد برای موتورهای برقی وجود نداشته باشد.

مدیرعامل سابق ستاد مرکزی معاینه فنی خودروهای شهر تهران با بیان اینکه در برخی از کشورها دولت تأمین باتری موتورهای برقی را تقبل کرده و هزینه نوسازی باتریهایی که از رده خارج می شوند را میپردازد، گفت: مصوباتی که برای جایگزین کردن موتورهای برقی در ستاد سوخت یا وزارت نفت تعیین شده به این موضوع خلاصه میشود که اگر از محل ذخیره انرژی مبلغی در خزانه باقی ماند آن را به عنوان یارانه پرداخت کنند اما با حلوا حلوا کردن دهان شیرین نمیشود!

وی افزود: موتورسیکلت های برقی اولویت دولت نیست و فکر میکنم باید منتظر باشیم که یک مقدار شرایط اقتصادی به ثبات برسد و بعد بتوان درباره این موضوع صحبت کرد.

حسینی منش متذکر شد: طبق تخمینهای رسمی، تعداد موتورسیکلتهای شهر تهران حدود یک میلیون دستگاه پلاک شده است و آمارهای غیررسمی حاکی از تردد بیش از 2 میلیون موتور سیکلت است که بسیاری از آنها پلاک تهران نیست بنابراین اصلاح وضعیت این تعداد موتورسیکلت شرایط را سخت و پیچیده می‌کند.

وی افزود: میزان تولید موتورسیکلت در کشورمان سالانه حدود 250 هزار دستگاه است؛ اگر بخواهیم 2 میلیون موتور موجود در تهران را با توان تولید داخل، نوسازی کنیم حدود 8 سال به طول می انجامد. بخش بغرنج موضوع اینحاست که بیش از 90 درصد موتورسیکلتهای موجود کاربراتوری چهارزمانه هستند و امکان معاینه فنی که بتوان آنها را به حد استاندارد رساند، وجود ندارد علاوه بر این امکان نوسازی و جایگزینی برایشان فراهم نیست زیرا موتورهای موجود ارزان و پرتوان و موتورهای برقی کم حجم و کم توان هستند!

به گزارش تسنیم حسینی منش خاطرنشان کرد: این نکته را باید در نظر داشت که علاوه بر اینکه موتورسیکلتها 21 درصد در تولید گازهای آلاینده نقش دارند، بسیاری از این گازها تبدیل به ذرات معلق کمتر از 2.5 میکرون میشود بنابراین نباید تأثیر موتورسیکلتها را در انتشار ذرات معلق کمتر از 2.5 میکرون نادیده گرفت.

https://zistonline.com/vdcene8v.jh8xni9bbj.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما