تاریخ انتشار :سه شنبه ۴ آذر ۱۳۹۹ ساعت ۱۷:۴۳
کد مطلب : 83423
سازمان ملل متحد می گوید کاهش گازهای گلخانه ای به دلیل قرنطینه های شیوع پاندمی کرونا نباید به حساب بیایند.
دلخوش به کاهش گازهای گلخانه ای دوران کرونا نباشید
به گزارش زیست آنلاین، به دلیل تعطیلی بسیاری از مراکز صنعتی و اعمال قرنطینه های کرونا، انتشار گازهای گلخانه ای مسوول تغییرات اقلیم امسال 4.2 تا 7.5 درصد کاهش یافت.

با این حال سازمان جهانی هواشناسی می گوید که سطح دی اکسید کربن اتمسفر همچنان رو به افزایش است هرچند سرعت آن کمی کاهش یافته است.

بر همین اساس این آژانس مرتبط با سازمان ملل متحده می گوید اثرات کوتاه مدت پاندمی کرونا بر کاهش انتشار گازهای گلخانه ای نباید خیلی مهم پنداشته شود.

مدیر اجرایی WMO، پتری تالاس، می‌گوید: کاهش گازهای گلخانه ای به دلیل قرنطینه ها نقطه ای بسیار کوچک در گراف های طولانی مدت است. درحالی که ما به یک نمودار پایدار نیاز داریم.

 

  قرنطینه دی اکسید کربن در اتمسفر برای قرن ها ماندگار می شود و در اقاینوس ها حتی بیشتر این مدت دوام می آورد. به این معنی که غلظت گازهای گرمایشی در طی سال ها افزایش می یابد حتی اگر انتشارات حاصل از فعالیت های بشری رو به کاهش نهاده باشد و حتی اگر به نصف رسیده باشد. بر اساس گزارش بولتن گازهای گلخانه ای WMO، در سال 2019، دی اکسید کربن اتمسفر به حد آستانه جدید 410 قسمت در میلیون رسید، درحالی که در سال 2015 این رقم 400 قسمت در میلیون بود.

تالاس می گوید «در تاریخ ثبت میزان دی اکسید کربن این میزان افزایش بی سابقه است. آخرین زمانی که اتمسفر کره زمین شاهد چنین میزان غلظتی از دی اکسید کربن بود مربوط به 3 تا 5 میلیون سال پیش است که دما دو تا 3 درجه گرم‌تر از دمای کنونی بود و سطح آب دریاها 10 تا 20 متر بالاتر از مقدار فعلی. اما در آن زمان کره زمین 7.7 میلیارد نفر سکنه نداشت».

غلظت دی اکسید کربن اتمسفر در سال 2019 نسبت به سال 1750 حدود 48 درصد بیشتر است. میزان افزایش مشاهده شده از سال 2018 تا 2019 بسیار بیشتر از میزان مشاهده شده یک ساله در سال‌های گذشته و نیز در یک دهه گذشته است.

این گزارش می گوید مقدار غلظت متان در اتمسفر هم نسبت به زمان قبل از صنعتی شدن 160 درصد بیشتر و غلظت اکسیدهای نیروژن هم 23 درصد بیشتر شده است.

منبع: انرژی امروز

https://zistonline.com/vdcjtxeo.uqet8zsffu.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما