تاریخ انتشار :يکشنبه ۲ آذر ۱۳۹۹ ساعت ۱۶:۰۶
کد مطلب : 83413
رئیس کمیته «منسوجات بی بافت» انجمن صنایع نساجی ایران

اغلب ماسکهای های مورد استفاده مردم کارایی لازم را ندارند

زیست آنلاین: رضا اله وردی رئیس کمیته منسوجات بی بافت انجمن صنایع نساجی ایران گفت: اکثر ماسک های موجود در بازار مانع عبور ویروس نیست و تا این مساله حل نشود عملا چند هفته تعطیلی شهر ها کارایی لازم را نخواهد داشت.
اغلب ماسکهای های مورد استفاده مردم کارایی لازم را ندارند
رضا اله وردی رئیس کمیته منسوجات بی بافت انجمن صنایع نساجی ایران در گفتگو با زیست آنلاین  با اشاره به کیفیت نامناسب ماسکهای موجود اظهار داشت: با یک ذره بین معمولی به راحتی می توان تفاوت بین لایه های مختلف استفاده شده در یک ماسک با کیفیت و بی کیفیت را مشاهده نمود. ماسک هایی با کیفیت نامناسب مانع عبور ویروس نمیشوند و باید حتما جهت ارزیابی کیفیت آن ها چاره ای اندیشید.

اله وردی با بیان اینکه مهمترین پارامتر در طراحی لایه های ماسک، اندازه ذرات است گفت: تکنولوژیهای مختلفی در دنیا برای تولید لایه‌های نازک وجود دارد از جمله تکنولوژی اسپان‌باند، ملت‌بلون و ترموباندینگ، الکتروریسی، غشاء های پلیمری، جاذب های قوی، لیکن باید از لایه هایی استفاده شود که اندازه تخلخل های آنها از قطر ویروسها کمتر باشد. باتوجه به اینکه عمدتا قطر ویروس کرونا کمتر از 85 نانومتر است؛ لایه های ماسک باید به گونه ای طراحی شوند که اندازه روزنه های آن کمتر از این مقدار باشد تا بتوانند مانع عبور ویروس گردند. اکثر ماسک های موجود فاقد لایه هایی با این ویژگی هستند. ضمناً عملیات تکمیلی نظیر یونیزه کردن و یا باردار کردن لایه ها می تواند ذرات را به خود جذب نماید.

وی با اشاره به نتایج آنالیزی که روی حدود 50 نمونه ماسک تولید داخل انجام داده است، توضیح داد: متاسفانه مشاهده شد که اکثر این ماسکها از استاندارد های لازم برخوردار نیستند و در نتیجه با هر بار تنفس ذرات زیر 85 نانومتر از جمله ویروس کرونا به راحتی از این ماسکها عبور می کنند.

وی یکی از دلایل اصلی سرعت بالای همه گیری در کشور ایران را عدم آگاهی های لازم و استفاده مردم از ماسکهای غیراستاندارد دانست و تصریح کرد: چالش زمانی آغاز شد که اعلام شد هر فردی می تواند بدون اخذ مجوز ماسک تولید کند و حتی مسئولین در رسانه ملی اعلام کردند که مردم از پارچه های معمولی در منزل خود ماسک تهیه کنند.این راه حل شاید در گام اول جهت کاهش التهابات جامعه لازم بود. ولی در حال حاضر پاسخگو نیست.

رئیس کمیته منسوجات بی بافت انجمن صنایع نساجی ایران خاطر نشان کرد: ما باید به سمت تولید ماسکهای با تکنولوژی بالا حرکت کنیم همچنین در این خصوص باید استاندارد سازی شود و صنایع از تیمها و کارشناسان و متخصصین استفاده کنند؛ ما در صنایع نساجی آمادگی داریم کمک کنیم البته اگر گوش شنوایی باشد و در پایان اظهار امیدواری کرد که این مشکل فراگیر هرچه سریعتر در کشور حل شود و مردم ایران بخصوص کادر عزیز نظام سلامت و پزشکان، پرستاران نازنین که در زیر فشار سنگین قرار دارند، رهایی یابند.

 

https://zistonline.com/vdcip5av.t1apz2bcct.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما