تاریخ انتشار :يکشنبه ۲ آذر ۱۳۹۹ ساعت ۰۹:۵۲
کد مطلب : 83409
زیست آنلاین: اکنون انسان ها موجوداتی هستند که زمین را از عمیق ترین نقطه اقیانوس تا بلندترین قله آن آلوده کرده اند.
میکروپلاستیک ها قله اورست را فتح کردند
به گزارش زیست آنلاین اخیرا در یک بررسی، ذرات میکروپلاستیک در برف های نزدیک قله کوه اورست، بلندترین قله جهان کشف شده است

با کشف آثار پلاستیک در سال 2018 در عمیق ترین نقطه زمین، یعنی گودال ماریانا در اقیانوس آرام، اکنون مشخص شده است که زباله های بشریت کل کره زمین را آلوده کرده است.

الیاف پلاستیکی ریز در چند صد متری قله 8،850 متری، در نقطه ای معروف به بالکن پیدا شد. میکروپلاستیک در تمام نمونه های برف جمع آوری شده از 11 نقطه اورست، از ارتفاع 5300 تا 8440 متر پیدا شده است.

بیشترین تراکم میکروپلاستیک در اطراف کمپ اصلی پیدا شد. نقطه ای که کوهنوردان بیشترین زمان را در آنجا می گذرانند. دانشمندان می گویند که این الیاف به احتمال زیاد از لباس، چادر و طناب کوهنوردان جدا شده است.

سایر یافته های اخیر در مورد آلودگی میکروپلاستیک در قسمت های دورافتاده کوه های آلپ سوئیس و پیرنه فرانسه نشان می دهد که این ذرات می توانند توسط باد به نقاط دورتر منتقل شوند.

نگرانی های طولانی مدتی در مورد زباله ها در اورست که حداقل 880 نفر در سال 2019 به آن صعود کردند، پیش از این نیز وجود داشت. اما این مطالعه جدید، اولین مطالعه ارزیابی آلودگی میکروپلاستیک است که اندازه آن ها کمتر از 5 میلی متر بوده و برای پاکسازی و جمع آوری بسیار کوچک هستند.

سالانه میلیون ها تن پلاستیک در محیط زیست رها می شود. این ماده می تواند حاوی مواد افزودنی سمی و حامل میکروب های مضر باشد و به حیواناتی که این مواد را اشتباها بجای غذا می خورند، آسیب برساند.

انسان ها نیز میکروپلاستیک ها را از طریق آب و غذا مصرف و از طریق هوا تنفس می کنند. این در حالی است که تأثیر این ذرات بر سلامتی انسان هنوز بطور دقیق مشخص نشده است.

منبع: Guardian

https://zistonline.com/vdcdno0j.yt0sz6a22y.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما