تاریخ انتشار :سه شنبه ۲۷ آبان ۱۳۹۹ ساعت ۱۴:۲۱
کد مطلب : 83391
رئیس اداره محیط زیست شهرستان ری اعلام کرد که واحدهای آلاینده‌ای نظیر سیمان تهران که در محدوده حوزه شهرستان ری قرار دارد، به هیچ عنوان و تحت هیچ شرایطی نباید از گازوئیل و مازوت استفاده کنند و استفاده از این سوخت ممنوع است.
تشدید نظارت بر ممنوعیت استفاده از مازوت در کارخانه سیمان تهران
به گزارش زیست آنلاین، زهره عبادتی؛ رئیس اداره محیط زیست شهرستان ری با بیان اینکه شهرستان ری به لحاظ جغرافیایی که در جنوب کلانشهر تهران قرار گرفته، تحت تأثیر عوامل متعدد آلایندگی است، اظهار کرد: با توجه به اینکه در فصل سرد سال قرار داریم، نظارت‌‌های مستمری بر روند فعالیت واحدهای آلاینده و همین طور سوختِ آنها از سوی محیط زیست انجام می‌شود.

وی با اشاره به قرارگیری در فصول سردِ سال گفت: هر ساله در فصول پاییز و زمستان شاهد پدیده وارونگی هوا هستیم که این مسئله در تشدید آلودگی هوا، به دلیل تعلیق ذرات معلق مؤثر است بنابراین باید اقدامات کنترلی و نظارتی بر روی واحدهای آلاینده تشدید شود.

رئیس اداره محیط زیست شهرستان ری ادامه داد: یکی از مواردی که همواره از سوی محیط زیست مورد پایش و نظارت قرار می‌گیرد، سوخت کارخانه‌های سیمان و دیگر واحدهای آلاینده است زیرا همزمان با سرد شدن و افزایش مصرف گاز خانگی، شاهد افت گاز در این کارخانه‌ها هستیم.

عبادتی اضافه کرد: معمولاً در شرایطی که کارخانه‌ها و واحدهای آلاینده، در فصول سرد سال، برای ادامه فعالیت با افت فشار گاز مواجه می‌شوند، از سوخت بسیار مخرب "مازوت" به جای گاز استفاده می‌کنند که فوق‌العاده در آلودگی هوای شهرهای کشور نقش مؤثر دارد.

وی با بیان اینکه هرگونه تغییر در نوع سوخت کارخانه‌های آلاینده، به‌خصوص سیمان تهران تخلف زیست‌محیطی محسوب می‌شود، گفت: نظارت و بازرسی‌های مستمر از این واحدها تاکنون موجب شده که شاهد استفاده از سوخت مازوت در این کارخانه‌ها نباشیم اما در حین بازرسی‌ها اگر هرگونه تخلف زیست‌محیطی صورت گیرد، به طور جدی با آن برخورد می‌کنیم.

رئیس اداره محیط زیست شهرستان ری، کارخانه‌های سیمان تهران و صنایع نفتی را جزو واحدهای آلاینده هوا در این شهرستان دانست و گفت: پایش و نظارت‌های مستمری بر روی سوخت این واحدها و نیز خروجی هوای آنها انجام می‌شود، زیرا وضعیت آلودگی هوای تهران نیز اجازه هیچگونه کوتاهی در این زمینه نمی‌دهد.

عبادتی همچنین تأکید کرد که واحدهای آلاینده‌ای نظیر سیمان تهران که در محدوده حوزه شهرستان ری قرار دارد، به هیچ عنوان و تحت هیچ شرایطی نباید از گازوئیل و مازوت استفاده کنند و استفاده از این سوخت ممنوع است.

وی اضافه کرد: استفاده از سوخت مازوت یا گازوئیل توسط واحدهای آلاینده موجب می‌شود تا در فصلِ سرد سال پدیده وارونگی هوا غالب شده و شدت آلودگی‌ها نیز افزایش یابد، از طرف دیگر ذرات معلق تولید شده ناشی از سوخت مازوت و گازوئیل به بروز سرطان‌ها منجر می‌شود.

عبادتی همچنین از توافق اداره محیط زیست شهرستان ری با فرمانداری این شهرستان برای تأمین سوخت مورد نیاز صنایع بزرگ مقیاس برای تأمین سوخت گاز در فصول پاییز و زمستان خبر داد و گفت: طبق این توافق مقرر شده که سوخت گاز صنایع بزرگ‌مقیاس تأمین شود تا آنها مجبور به استفاده از مازوت و گازوئیل نباشند.

به گزاش تسنیم، رئیس اداره محیط زیست شهرستان ری با اشاره به جرائم متخلفان در صورت تخطی از آیین‌نامه‌های زیست‌محیطی خاطرنشان کرد: واحدهای متخلفی که الزامات زیست‌محیطی را رعایت نمی‌کنند، در وهله اول اخطاریه زیست‌محیطی دریافت کرده و در صورت عدم اقدام موثر، واحد پلمپ شده و از طریق مراجع قضایی تحت پیگیری حقوقی قرار می‌گیرند.

https://zistonline.com/vdcdfs0j.yt0sn6a22y.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما