تاریخ انتشار :يکشنبه ۲۵ آبان ۱۳۹۹ ساعت ۱۱:۲۸
کد مطلب : 83377
جوابیه ساتبا به خبر « صنعت تجدیدپذیر ایران در خطر ورشکستگی»

تبعیضی بین فعالان تجدید پذیر نیست/ معوقات در حال پرداخت است

زیست آنلاین: سیاست ساتبا در مقاطع گوناگون و بویژه در شرایط دشوار کنونی که اغلب بخش‌های کشور درگیر آن هستند، تعامل نزدیک با بخش خصوصی می‌باشد و این سازمان همواره از نظرات بخش‌های گوناگون، اعم از اساتید دانشگاهی، خبرگان، سرمایه‌گذاران و ذی‌نفعان استقبال کرده است.
تبعیضی بین فعالان تجدید پذیر نیست/ معوقات در حال پرداخت است
به گزارش زیست آنلاین، پس از انتشار گزارش « صنعت تجدیدپذیر ایران در خطر ورشکستگی/ برخورد نامناسب ساتبا در پاسخگویی به مطالبات فعالان صنعت تجدید پذیر » ساتبا « سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر و بهره‌وری انرژی » جوابیه ای را به زیست آنلاین ارسال کرده است که عینا در ادامه می خوانید:

پیرو انتشار مطلبی با عنوان «صنعت تجدیدپذیر ایران در خطر ورشکستگی»، در تاریخ 17/8/99 در آن وب‌ سایت، خواهشمند است جوابیه ذیل را در محل متناسب با انتشار مطلب اصلی منعکس نمائید:

1- عمده‌ی مطلب منتشرشده در مورد ذکر مشکلاتی می‌باشد که ریشه در شرایط خاص کشور و جنگ اقتصادی ظالمانه علیه جمهوری اسلامی ایران دارد و لذا دغدغه‌های مطرح‌شده، مورد توجه سیاست‌گذاران مرتبط نیز قرار داشته است و از این‌رو تلاش مجدانه‌ای را برای رفع نسبی آنها به انجام رسانده‌اند. با این وجود، سیاه‌نمایی در وضعیت موجود، علی‌رغم تلاش‌های بسیاری که به برخی از آنها اشاره خواهد شد، موجبات دلسردی بخش فعال، چه در دولت و چه بخش خصوصی خواهد شد.

2- پرداخت‌های معوقه به تولیدکنندگان برق تجدیدپذیر، از دوره مدیریتی قبلی سازمان آغاز و بعضاً انباشت شده بود؛ لذا یکی از ماموریت‌های ابلاغ‌شده به معاون وزیر و رئیس جدید سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر و بهره‌وری انرژی برق، مدیریت پرداخت‌ها و معوقات آنها بوده است. به همین دلیل و با درک اولویت بالای رسیدگی به مطالبات بخش خصوصی، پس از برگزاری جلسات مکرر با یکایک نیروگاه‌داران محترم، راه‌کارهایی با رویه کاملاً یکسان پیش‌بینی و برنامه‌ریزی گردید تا از منابع در اختیار و به صورت عادلانه بین همه سرمایه‌گذاران محترم، پرداخت شود. از جمله تمامی مطالبات گذشته شرکت‌های بخش خصوصی، در سامانه سماد نزد بانک مرکزی ثبت خزانه شده و با رایزنی در مورد ایجاد راهکارهایی مانند تهاتر با بدهی‌های ایشان با دولت در حال برنامه‌ریزی و اجرا می‌باشد.

3- با عنایت به اهمیت پرداخت مطالبات بخش خصوصی که مورد تاکید وزیر محترم نیرو نیز قرار دارد، مدیریت ساتبا از ابتدای سال جاری به دنبال راه‌کارهای متعددی به منظور تامین مالی بوده است. چنانچه ذی‌نفعان موضوع استحضار دارند، از بدو اجرای خرید تضمینی برق تجدیدپذیر تاکنون، تنها منبع تامین مالی قراردادهای خرید تضمینی، فقط «عوارض دریافتی از مشترکین» بوده است که سبب بُروز محدودیت‌هایی در مقدار و زمان پرداخت‌ها گردیده است. از این رو، علاوه بر تلاش‌های صورت‌گرفته برای پرداخت مطالبات باقی‌مانده، این سازمان سعی نموده است تا منابع مالی دیگری مانند موارد ذیل را نیز به راه‌های تامین اعتبار اضافه نماید تا در کنار مرتفع‌شدن دغدغه بخش‌هایی که قرارداد دارند، سبب انگیزه‌بخشی برای بخش‌های جدید باشد.

انجام اقدامات لازم به منظور ایجاد بستر قانونی برای ثبت میزان بدهی ساتبا به بخش خصوصی در سامانه مطالبات دولتی خزانه (سماد) و ایجاد سازوکار تهاتر بدهی با حواله نفت/ تهاتر بدهی‌ها و مطالبات از دولت براساس بند و تبصره و 1و 5 قانون بودجه سال 1399 (امکان پرداخت مطالبات علاوه بر روشهای دریافت اسنادمناقصه و اسناد تسویه)؛ ایجاد بستر قانونی برای اجرای مصوبه مصوبه شماره 78250/51904 هیأت وزیران مورخ 31/6/95 در خصوص الزام وزارتخانه­ها و موسسات دولتی نسبت به تأمین 20% برق مصرفی از انرژی­های تجدیدپذیر؛ بررسی راهکارهای قانونی به منظور اجرائی نمودن ماده 43 (مالیات بر ارزش افزوده) برای دریافت 25 درصد ازمالیات بر ارزش افزوده قبوض برق؛ بررسی راهکارهای قانونی به منظور اجرائی‌نمودن تبصره 2 ماده 61 قانون اصلاح الگوی مصرف انرژی مطابق بخشنامه وزیر محترم نیرو به منظور دریافت تعرفه برق نیروگاه‌های حرارتی معادل با برق تجدیدپذیر تولیدی در هر سال؛ انجام محاسبات فنی و دقیق ضریب ظرفیت مطمئن نیروگاه‌های تجدیدپذیربه منظور دریافت گواهی ظرفیت؛ فعال‌سازی حساب متمرکز برای درآمدهای اختصاصی: انجام پیگیری‌های لازم به منظور ایجاد ردیف‌های بودجه مورد نیاز در لایحه بودجه1400 به منظور ایجاد بستر قانونی برای دریافت منابع مالی جدید. 4- سیاست ساتبا در مقاطع گوناگون و بویژه در شرایط دشوار کنونی که اغلب بخش‌های کشور درگیر آن هستند، تعامل نزدیک با بخش خصوصی می‌باشد و این سازمان همواره از نظرات بخش‌های گوناگون، اعم از اساتید دانشگاهی، خبرگان، سرمایه‌گذاران و ذی‌نفعان استقبال کرده است. چنانچه در مکاتبات گوناگون با اصناف و انجمن‌ها، از ایشان درخواست شده است، هرگونه نظر، پیشنهاد و یا انتقاد خود را نسبت به نظامات فعلی، به این سازمان منعکس نمایند. همچنین کلیه شرکت‌های طرف قرارداد و متقاضی مدتهاست هر هفته روزهای چهارشنبه از ساعت 11 الی 12 به صورت آنلاین با معاون وزیر و رئیس سازمان ارتباط مستقیم برقرار نموده و مشکلات احتمالی خود را بدون هیچگونه دغدغه‌ای مطرح می‌نمایند و تاکنون سابقه‌ای از تبعیض بین شرکت‌ها بنا به هر دلیل - از جنس آنچه در متن مصاحبه آمده است - مشاهده نشده است. مدیریت این سازمان، همه سرمایه‌گذاران محترم را اعضای یک خانواده و شایسته تکریم دانسته و بر این باور است که اتخاذ سیاست‌ها، وضع تعرفه‌ها و فرآیندها و به طور کلی تسهیل مسیرها و غلبه بر مشکلات، بدون خرد جمعی، مشارکت بخش خصوصی و دولتی و درک و مفاهمه مشترک ممکن نیست.

کلید واژه های جوابیه ساتبا

جوابیه ساتبا به خبر « صنعت تجدیدپذیر ایران در خطر ورشکستگی/ برخورد نامناسب ساتبا در پاسخگویی به مطالبات فعالان صنعت تجدید پذیر » دارای چند کلید واژه اصلی است. از جمله شرایط خاص کشور، سیاه نمایی، تلاش برای تعامل، پرداخت معوقات در دست اجرا است، ساتبا به دنبال منابع جدید، ساتبا تبعیض قایل نمی شود.

زیست آنلاین در گزارش های بعدی این کلید واژه ها را طی گفتگو با فعالان بخش خصوصی تحلیل و بررسی خواهد کرد.

https://zistonline.com/vdchqxn6.23nxqdftt2.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما