تاریخ انتشار :شنبه ۲۴ آبان ۱۳۹۹ ساعت ۱۵:۳۱
کد مطلب : 83374
معاون امور جنگل سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری ضمن اشاره به اینکه طرح جایگزین طرح تنفس جنگل‌ها به‌زودی اجرایی می‌شود، می‌گوید: ما در زمینه برداشت چوب از جنگل تابع قوانین بالادستی هستیم.
ممنوعیت برداشت چوب از جنگل های شمال ادامه دارد؟
به گزارش زیست آنلاین، هرچند که قرار بود طرح «مدیریت پایدار منابع طبیعی منطقه هیرکانی» که همان طرح جایگزین تنفس جنگل‌ها است از ابتدای امسال اجرایی شود اما این طرح تاکنون به مرحله اجرا نرسیده است و حتی چندی پیش مسعود منصور - رییس سازمان جنگل‌ها - در جلسه شورای مدیران از اجرایی نشدن این طرح انتقاد کرده و خواستار سرعت بخشیدن به اجرای طرح‌های جنگلداری شده بود.  

بر اساس بند ۳ ماده ۳۸ قانون ششم برنامه توسعه سازمان جنگل‌ها مکلف شده است که پس از اتمام طرح جنگلداری گذشته - از اواسط سال ۹۶ - طرح جایگزین جنگلداری منطقه هیرکانی را تهیه کند و برای سال ۱۳۹۹ و ۱۴۰۰ به اجرا در بیاورد اما در این بین برای جلوگیری از تخریب بیشتر جنگل‌ها قرار شد که طرح تنفس تقریبا از سال ۹۶ اجرایی شود و حد فاصلی باشد بین طرح جنگلداری گذشته و طرح جدید جایگزین.

 محمدعلی فخاری - معاون دفتر جنگلداری و امور بهره‌برداری سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری - پیش از این اظهار کرده بود که  طرح جایگزین در دو فاز تعریف شده که فاز اول نیمه‌تفصیلی یا مطالعات پایه آمایشی است. در این مرحله ابتدا توان اکولوژیک، اجتماعی و اقتصادی در سطح حوضه آبخیز بررسی و پس از آن کاربری‌های مجاز سازگار با محیط زیست و طبیعت مشخص و در نهایت در فاز دوم طرح تفصیلی -اجرایی در سطح حوضه آبخیز تهیه می‌شود.

به گفته وی دستورالعمل مطالعات طرح جایگزین جنگلداری یا طرح «مدیریت پایدار منابع طبیعی منطقه هیرکانی» نیز در پنج فصل تدوین شده است که در آن به عناوین مختلفی از جمله مطالعه منابع فیزیکی و زیستی، حفاظت و حمایت، تلفیق و جمع‌بندی و ارزیابی توان اکولوژیک پرداخته‌ایم. 

اما اکنون درحالی که انتقاداتی به سازمان جنگل‌ها درباره اجرایی نشدن طرح «مدیریت پایدار منابع طبیعی منطقه هیرکانی» وجود دارد، عباسعلی نوبخت - معاون امور جنگل سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری - در این‌باره اظهار کرد: در حال‌ حاضر شرح خدمات و دستورالعمل‌های طرح جایگزین تدوین شده است و مشاوران طرح نیز مطالعات نیمه تفصیلی آن را به پایان رسانده‌اند.

وی با اشاره به اینکه طرح جایگزین طرح جنگلداری به‌زودی اجرا می‌شود، تصریح کرد: براساس بند ۳ ماده ۳۸ قانون ششم برنامه توسعه ما موظف بودیم که حداکثر تا پایان سال سوم برنامه، طرح «مدیریت پایدار منابع طبیعی منطقه هیرکانی» را تدوین کنیم. درحال حاضر نیز این طرح مراحل پایانی خود را جهت اجرا طی می‌کند.

معاون امور جنگل سازمان جنگل‌ها در ادامه با بیان اینکه این طرح برمبنای اصول کارشناسی جنگل تدوین و مباحث مرتبط با پرورش جنگل‌ها نیز در آن دیده است، گفت: هدف ما از پرورش جنگل استحصال چوب‌آلات نیست ولی ممکن است که در برخی موارد این اتفاق رخ دهد.

به گزارش ایسنا، نوبخت در پایان تاکید کرد: به‌هرحال ما در زمینه برداشت چوب از جنگل تابع قوانین بالادستی هستیم. اگر قانونگذار مجوز برداشت چوب از جنگل‌ها را صادر کند، برداشت اصولی صورت خواهد گرفت. درغیر این صورت ما نیز اجازه برداشت چوب را نخواهیم داد. 

https://zistonline.com/vdceex8v.jh8xfi9bbj.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما