تاریخ انتشار :شنبه ۲۴ آبان ۱۳۹۹ ساعت ۰۹:۴۶
کد مطلب : 83370
زیست آنلاین: جهان شاهد بود که کالیفرنیا و آمازون امسال در آتش سوختند، اما بزرگترین تالاب گرمسیری زمین ماه ها است که شعله ور شده و عمدتا مورد توجه جهانیان قرار نگرفته است.
بزرگترین تالاب های جهان در آتش می سوزند
به گزارش زیست آنلاین، منطقه Pantanal در آمریکای جنوبی طی دهه ها، از آتش سوزی های زیادی آسیب دیده است. این آتش سوزی ها در حال حاضر حدود 28 درصد از دشت سیلابی وسیعی را که در مناطقی از برزیل، بولیوی و پاراگوئه قرار دارد از بین برده است. این آتش سوزی ها هنوز بطور کامل تحت کنترل نیستند.

آتش سوزی ها زیستگاه های منحصر به فردی را نابود کرده و معیشت بسیاری از جوامع بومی مختلف Pantanal را از بین برده است. اما تأثیر مخرب آنها بسیار فراتر از این منطقه است.

تالابهایی مانند Pantanal موثرترین مخازن کربن زمین هستند. اکوسیستمهایی که بیشتر از مقدار کربنی که آزاد می کنند جذب و ذخیره و از جو دور می کنند.

Pantanal، با حدود 200 هزار کیلومتر مربع مساحت، حدود 3 درصد از تالاب های کره زمین را تشکیل می دهد و نقشی اساسی در چرخه کربن بازی می کند.

هنگامی که این اکوسیستم های غنی از کربن می سوزند، مقادیر زیادی از گازهایی که گرمای زمین را به دام می اندازند، دوباره وارد جو شده و به اثر گلخانه ای کمک می کنند.

Pantanal برای این سیاره بسیار مهم است، دارای مناطق حیات وحشی بی نظیر که برای حیات روی زمین اساسی می باشد و بسیار مهم است که به اندازه آمازون مورد توجه قرار گیرد.

موسسه ملی تحقیقات فضایی برزیل (INPE)، امسال بیش از 21 هزار آتش سوزی را در Pantanal ثبت کرده است. این مقدار 69 درصد بیشتر از سال 2005 است که INPE حدود 12،500 آتش سوزی را ثبت کرد. فقط در ماه سپتامبر، 8106 مورد آتش سوزی رخ داده است که بیش از چهار برابر میانگین بود.

منبع: cnn

https://zistonline.com/vdcawena.49ne015kk4.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما