تاریخ انتشار :يکشنبه ۱۸ آبان ۱۳۹۹ ساعت ۱۲:۰۹
کد مطلب : 83344
شبکه های بزرگ متعددی اعلام کردند جو بایدن، نامزد حزب دموکرات در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا پیروز شده است.
سیاست انرژی آمریکا در دوران بایدن چه تغییری خواهد کرد؟
به گزارش زیست آنلاین، رویترز در گزارشی به بررسی برخی از تغییراتی پرداخت که ممکن است در سیاست انرژی آمریکا تحت ریاست جمهوری بایدن اتفاق بیافتد.

عرضه جهانی نفت بایدن همانند دولتهای دموکرات قبلی آمریکا، به دیپلماسی چند جانبه علاقه نشان داده است. این امر به معنای مسیر احتمالی برای خروج ایران و ونزوئلا از تحریمهای واشنگتن و بازگشت نفت آنها به بازار در صورت فراهم شدن شرایط مناسب خواهد بود.

تحریمهایی که آمریکا در دوران ریاست جمهوری ترامپ علیه ایران و ونزوئلا وضع کرد، باعث حذف سه میلیون بشکه در روز نفت از بازارهای بین المللی شد که معادل بیش از سه درصد از عرضه جهانی نفت است.

کمپین بایدن جزییات مربوط به نحوه پرداختن به این مسائل را ارایه نکرده است.

سیاست در قبال اوپک بایدن فاقد روابط صمیمانه ای خواهد بود که ترامپ با محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی برقرار کرده بود. این کشور بزرگترین عضو اوپک است. به این ترتیب ممکن است بایدن به اندازه ترامپ به سیاست تولید اوپک نپردازد. برخلاف ترامپ که مدام به ارسال پیام در توییتر می پرداخت، وی احتمالا از کانالهای دیپلماتیک بی سروصدا برای اعمال نفوذ روی اوپک استفاده خواهد کرد.

کمپین بایدن مشروح سیاست وی در این زمینه را اعلام نکرده اما هر گونه اعمال نفوذی که بایدن به عنوان رییس جمهور آمریکا ممکن است داشته باشد احتمالا در جهت هدف مشابه یعنی قیمت مناسب نفت خواهد بود. هر رییس جمهوری در آمریکا به سوخت ارزان برای مصرف کنندگان نیاز دارد و برای بایدن هم در راستای برنامه جوی بلندپروازانه ای که دارد، قیمت سوخت باید در سطحی باشد که گزینه های انرژی پاک برای جایگزینی سوختهای فسیلی معقول به نظر برسند.

ترامپ نسبت به روسای جمهور قبلی آمریکا تعامل بیشتری با اوپک داشت و اغلب با توییتها و تماسهای تلفنی روی سیاست تولید این گروه اعمال نفوذ می کرد و استدلالش این بود که قیمت نفت برای مصرف کنندگان باید به حد کافی کم و برای شرکتهای حفاری به حد کافی بالا باشد. تحریمهای وی علیه ایران و ونزوئلا هم به حذف موانع تاریخی بزرگ در سیاست نزدیک به واشنگتن در اوپک کمک کرد و قدرت را حول عربستان سعودی و روسیه که در گروه اوپک پلاس حضور داشت، تقویت کرد.

گذار به انرژی سبز دولت بایدن درصدد بازگشت مجدد به توافق جوی پاریس خواهد بود. این معاهده بین المللی در دولت اوباما برای مبارزه با گرمایش جهانی مورد مذاکره قرار گرفت اما ترامپ با اعلام این که توافق مذکور به اقتصاد آمریکا آسیب می زند، از آن خارج شد.

بایدن همچنین وعده داده است که آلایندگیهای آمریکا را تا سال ۲۰۵۰ به صفر می رساند که شامل هدف گذاری صفر کردن آلایندگی صنعت برق تا سال ۲۰۳۵ می شود. دستیابی به چنین هدفی بدون اکثریت دموکرات در کنگره دشوار خواهد بود.

دیدگاه بایدن این است که تغییرات جوی تهدیدی برای کره زمین است و گذار از سوختهای فسیلی به انرژی سبز می تواند یک فرصت اقتصادی باشد البته به شرطی که آمریکا به حد کافی سریع حرکت کند تا بتواند به رهبری در زمینه فناوری انرژی پاک تبدیل شود.

دولت ترامپ برای تضعیف یا حذف اهداف کاهش آلایندگی از جمله استانداردهای آلایندگی خودروی آژانس حفظ محیط زیست اقدام کرد و از برنامه نیروی پاک دولت اوباما که کاهش آلایندگی صنعت برق را الزامی کرده بود، عقب نشینی کرد. حمل و نقل و برق به اتفاق حدود نیمی از انتشار گازهای گلخانه ای آمریکا را تشکیل می دهند.

در حالی که شرکتهای نفت و گاز اروپایی نظیر بریتیش پترولیوم و رویال داچ شل به پیاده سازی استراتژیهایی برای گذار انرژی جهانی اقدام کرده اند اما غولهای آمریکایی شامل اکسون موبیل و شورون به کسب و کار انرژی سنتی متمرکز مانده اند که در دوران ریاست جمهوری ترامپ در واشنگتن مورد حمایت سیاسی قرار گرفت.

حفاری نفت و گاز در زمینها و آبهای فدرال ترامپ به دنبال حداکثر کردن تولید داخلی نفت و گاز بود اما بایدن وعده داده است که صدور مجوزهای حفاری جدید در زمینها و آبهای فدرال را به منظور مبارزه با تغییرات جوی ممنوع کند.

طبق آمار وزارت کشور آمریکا، این کشور از زمینها و آبهای فدرال در سال میلادی گذشته روزانه حدود سه میلیون بشکه نفت و ۱۳.۲ میلیارد فوت مکعب گاز طبیعی تولید کرد. این رقم معادل یک چهارم از کل تولید داخلی نفت و بیش از یک هشتم تولید گاز است. ممنوعیت فدرال برای صدور مجوزهای جدید به معنای صفر شدن این آمار در مدت چند سال آینده خواهد بود. همچنین این اقدام روی درآمدهای عمومی تاثیر خواهد گذاشت. تولید نفت و گاز فدرال حدود ۱۲ میلیارد دلار درآمد عمومی در سال ۲۰۱۹ به همراه داشت که بین وزارت خزانه داری، ایالتها، شهرستانها، قبایل و صندوقهای پاکسازی تقسیم شدند.

به عنوان مثال ایالت نیومکزیکو سال گذشته ۲.۴ میلیارد دلار از این درآمدها را دریافت کرد که عمده آن برای سیستم آموزشی مورد استفاده قرار گرفت. میشل لوجان گریشام، فرماندار دموکرات این ایالت بهار امسال به رویترز گفته بود اگر بایدن انتخاب شود وی به دنبال دریافت معافیت برای ادامه حفاری خواهد بود. با این حال کمپین بایدن درباره وجود چنین برنامه معافیتی سکوت کرده است.

منبع: ایسنا

https://zistonline.com/vdcbafbw.rhbfapiuur.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما