تاریخ انتشار :يکشنبه ۱۸ آبان ۱۳۹۹ ساعت ۰۸:۳۳
کد مطلب : 83340
پنج تن از کنشگران و متخصصان منابع طبیعی، طی بیانیه ای خطاب به عباسعلی نوبخت معاونت امور جنگل سازمان جنگل ها،مراتع وآبخیزداری کشور، از او خواستند تا از سمت خود در این سازمان، استعفا دهد.
به گزارش زیست آنلاین، در این بیانیه با اشاره به اینکه در مقطعی که با توقف بهره برداری رسمی چوبی از جنگل‌های هیرکانی، رسوایی قاچاق چوب علنی شده، اراده ای در سازمان جنگل ها شکل گرفته تا دوباره این قاچاق چوب در سایه بهره برداری رسمی قرار گیرد

در بخش دیگری از این بیانیه تاکید شده:  در حالی که معاونت امور جنگل سازمان جنگل ها و مراتع به عنوان تنها نهاد رسمی دولتی تمام قد از مطالبه ملی "توقف بهره برداری چوبی از جنگل‌های هیرکانی" از زمان تصویب این قانون تا اجرایی شدنش حمایت کرد به نظر می‌رسد امروز بیش از دوره ریاست "خلیل آقایی" بر سازمان، تضعیف این معاونت در دستور کار مسعود منصور و مشاوران‌ ایشان بوده، تا معاونتی خنثی و مسلوب‌الاختیار به عنوان زینت‌المجالس سازمان فعالیت نماید. نمود عینی این نگرش، در جوابیه خلاف واقع معاونت جنگل مصداق یافت که صدور فرمان بهره‌برداری چوبی توسط آقای منصور را تکذیب کرد که همین بهترین دلیل موجه برای درخواست استعفای ایشان ذکر شده است.

 

متن کامل بیانیه در ادامه می آید.

 

  به نام خدا از ابتدای دولت روحانی تاکنون، از بسیاری از اتفاقات پشت پرده مدیریت سازمان جنگل ها مطلع هستیم. گاهی اتفاقات خوبی رخ داد اما گاهی فجایعی همچون بازداشت مدیران عالیرتبه سازمان اتفاق افتاد که قبل از وقوع، پشت پرده یا بعضاً علنی هشدارها داده میشد اما تصمیم گیران کمتر اعتنا می کردند. موضوع توقف بهره برداری چوبی از جنگل‌های هیرکانی نیز رازهای مگویی دارد که روزی باید با صراحت برای ثبت در تاریخ، برایش بنویسیم. مطالبه ای ملی که کنش‌گران محیط زیست و منابع طبیعی ایران مسیر طاقت فرسایی برایش طی کردند تا محقق شود.

اما در این مقطع که حدود هشت ماه تا پایان دولت روحانی باقی مانده، با تصمیم مسعود منصور شورای عالی جنگل (به عنوان اصلی ترین مرجع تصمیم گیری های سازمان جنگل ها) به تصرف مدافعان طرح های جنگلداری سابق در آمده است؛ جناب منصور و همراهانش اخیرا برای دور زدن قانون برنامه ششم، موضوع طرح دوره گذار را مطرح کردند که اجرای همان طرح های جنگلداری سابق با بهره برداری از درختان ریشه کن، افتاده و به اصطلاح آسیب دیده است.

در مقطعی که با توقف بهره برداری رسمی چوبی از جنگل‌های هیرکانی، رسوایی قاچاق چوب علنی شده، حالا اراده ای در سازمان جنگل ها شکل گرفته تا دوباره این قاچاق چوب در سایه بهره برداری رسمی قرار گیرد!

در حالی که معاونت امور جنگل سازمان جنگل ها و مراتع به عنوان تنها نهاد رسمی دولتی تمام قد از مطالبه ملی توقف بهره برداری چوبی از جنگل‌های هیرکانی از زمان تصویب این قانون تا اجرایی شدنش حمایت کرد و با تلاشی در خور توجه تدوین دستورالعمل تهیه طرح مدیریت پایدار جنگل را نیز به سرانجام رساند اما بنظر می‌رسد امروز بیش از دوره ریاست خلیل آقایی بر سازمان، تضعیف این معاونت در دستور کار مسعود منصور و مشاوران‌ ایشان بوده، تا معاونتی خنثی و مسلوب‌الاختیار بعنوان زینت‌المجالس سازمان فعالیت نماید؛ نمود عینی این نگرش به استناد اسنادی که به دست ما رسیده، در جوابیه خلاف واقع معاونت جنگل مصداق یافت که صدور فرمان بهره‌برداری چوبی توسط آقای منصور را تکذیب کرد؛ مسئله‌ای که حتی در صورت اجبارِ انتشار، باز هم بازی با افکار عمومی و عملی غیرقابل پذیرش محسوب می شود.

لذا به نظر می رسد در چنین شرایطی، استعفای عباسعلی نوبخت از معاونت امور جنگل هم به نفع اعتبار اجتماعی خودش نزد فعالان محیط زیست کشور است و هم اینکه افکار عمومی از سردرگمی در می آید و راحت تر می شود با افشاگری های لازم، سیاست های سازمان جنگل ها را نقد کرد.

وقتی ‌مبارزه برای جلوگیری از بهره برداری مجدد از جنگل‌های هیرکانی علنی می شود، مسلما در این مبارزه، خشک و تر با هم می سوزند؛ حتی نوبخت که در صف مدافعان تنفس جنگل است نیز از انتقادات در امان نمی ماند زیرا نمی شود که منتقد عملکرد تشکیلات مدیریت منابع طبیعی ایران باشیم اما سکوت یا پاسخ خلاف واقع معاونت امور جنگل سازمان را در این ارتباط نادیده بگیریم. ما به عنوان جنگلبان، پژوهشگر یا فعال مدنی در یک جبهه هستیم و شرکت های بهره بردار جنگل و سازمان جنگلها و وزارت جهاد کشاورزی اینک در برابرمان.

جناب منصور باید بداند جنگل‌های هیرکانی متعلق به ملت ایران و بلکه فراتر، میراث جهانیان است؛ ملک شخصی کارمندان سازمان جنگلها و شرکت های بهره بردار جنگل نیست که بی توجه به خواسته ملی، برایش نسخه بپیچد.

منبع: اسکان نیوز
 

https://zistonline.com/vdchvxn6.23nxkdftt2.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما