تاریخ انتشار :شنبه ۱۷ آبان ۱۳۹۹ ساعت ۱۰:۲۶
کد مطلب : 83330
به دنبال آغاز فاز جدید پایش زیستگاه‌های یوزپلنگ در کشور و عدم صدور مجوز برای دوربین‌گذاری در برخی نقاط، مدیرکل دفتر حفاظت و مدیریت حیات وحش سازمان حفاظت محیط زیست می‌گوید که برای دوربین‌گذاری در زیستگاه‌های یوزپلنگ آسیایی پروتکل‌هایی تدوین شده است.
تدوین پروتکل‌ برای دوربین‌گذاری در زیستگاه‌های یوزپلنگ آسیایی
به گزارش زیست آنلاین، چندی پیش مرتضی پورمیرزای  - مدیر عامل انجمن یوزپلنگ ایرانی - ضمن اشاره به آغاز فاز جدید پایش یوزپلنگ‌ها در کشور به ایسنا گفته بود که مجوزهای لازم برای دوربین‌گذاری در برخی زیستگاه‌ها ازجمله منطقه مهم توران - به‌عنوان زادآورترین زیستگاه یوزپلنگ - و خراسان رضوی هنوز صادر نشده است. از سوی دیگر جمعیت یوزپلنگ‌ها در ایران بر اساس آخرین پایش انجام شده - حدود چهار سال گذشته - کمتر از ۴۰ فرد تخمین زده شده بود و  آمار جدید دقیقی از جمعیت این‌گونه با ارزش در کشور وجود ندارد.

 

 شهاب‌الدین منتظمی - مدیرکل دفتر حفاظت و مدیریت حیات وحش سازمان حفاظت محیط زیست در این‌باره اظهار کرد: برای دوربین‌گذاری در زیستگاه‌های یوزپلنگ پروتکل‌هایی تدوین شده است و بر اساس آن نیاز است که ادارات کل محیط زیست نقاطی را که در آن‌ها نیاز به دوربین‌گذاری است، از دستگاه‌های مختلف استعلام و مجوزهای لازم را دریافت کنند. ‌ وی با اشاره به اینکه علاوه‌بر نقاطی که قرار است در آن‌ها دوربین‌گذاری شود، افراد حاضر درمحل، نوع برنامه‌های پایش و میزان حضور آن‌ها نیز باید مشخص شود، تصریح کرد: پس از بررسی این موارد مجوزهای لازم برای پایش منطقه صادر خواهد شد. مدیرکل دفتر حفاظت و مدیریت حیات وحش سازمان حفاظت محیط زیست با تاکید بر اینکه درحال‌حاضر ممنوعیتی برای نصب دوربین در زیستگاه‌های یوزپلنگ وجود ندارد، گفت: از این‌رو چنانچه انجمن‌های زیست محیطی از جمله انجمن یوزپلنگ ایرانی در این زمینه از ما استعلام کنند با آن‌ها نهایت همکاری را خواهیم داشت، چراکه سازمان حفاظت محیط زیست خود به دنبال پایش زیستگاه‌های یوزپلنگ‌ در کشور است و قرار است که بخش گسترده‌ای از زیستگاه‌ها چه در مناطق حفاظت شده و چه در مناطق آزاد پایش شوند.

وی در پایان گفت: به هرحال محیط زیست باید در این زمینه از دستگاه‌های امنیتی استعلام کند اما اینگونه نیست که ممنوعیتی برای دوربین‌گذاری وجود داشته باشد و برای مثال بگوییم که به‌طور کلی زیستگاه‌ها نباید پایش شوند.

منبع: ایسنا

https://zistonline.com/vdcgzw97.ak9ww4prra.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما