تاریخ انتشار :چهارشنبه ۱۴ آبان ۱۳۹۹ ساعت ۰۹:۳۹
کد مطلب : 83318
زیست آنلاین: تحقیقات نشان می دهد باید با نور مصنوعی مانند سایر اشکال آلودگی رفتار شود، زیرا تأثیر آن در طبیعیت تا حد اختلال سیستمی گسترش یافته است.
با نور مصنوعی باید مانند سایر اشکال آلودگی برخورد کرد
به گزارش زیست آنلاین، به گفته یک تیم زیست شناسی از دانشگاه اکستر، میزان روشنایی های انسانی زمین از نظر محدوده و شدت، سالانه 2 درصد افزایش می یابد و مشکلاتی را بوجود می آورد که می توان آن ها را با تغییرات آب و هوایی مقایسه کرد.

سطح هورمون ها، چرخه های تولید مثل، الگوهای فعالیت و آسیب پذیری در برابر شکارچیان در طیف وسیعی از گونه ها، تحت تأثیر قرار گرفته است.

مطالعات آنها از 126 مقاله قبلی برای ارزیابی میزان اثر روشنایی های مصنوعی، موارد مختلفی از کاهش گرده افشانی توسط حشرات و جوانه زدن زودتر از موعد درختان در اوایل بهار، تا پرندگان دریایی که به سمت فانوس های دریایی پرواز می کنند و لاک پشت های دریایی که  به اشتباه در جستجوی طلوع آفتاب به سمت هتل های پر نور سرگردانند، را نشان داد.

آن ها در تمام گونه های جانوری بررسی شده متوجه شدند که به علت نور مصنوعی در شب، سطح ملاتونین، هورمونی که چرخه خواب را تنظیم می کند، کاهش یافته است.

الگوهای رفتاری نیز در موجودات شب  و روز مختل شد. جوندگان که بیشتر در شب ها در پی غذا هستند، برای مدت زمان کمتری فعال بودند. این در حالی است که پرندگان، آواز خواندن و جستجوی کرم ها را زودتر از موعد مقرر در روز شروع می کردند.

تصاویر ماهواره ای زمین در شب نشان می دهد که چگونه این مشکل از نظر جغرافیایی به سرعت در حال گسترش است و همچنین شدت نور، با  جایگزینی لامپهای LED، به جای لامپ های ارزان قیمت حبابی در حال افزایش است. این موضوع از نظر زیست شناختی هم مشکل ساز است زیرا نور سفید مانند نور خورشید طیف وسیعی دارد.

برخلاف بحران آب و هوا، حل مشکل روشنایی بیش از صرف هزینه، موجب صرفه جویی می شود. اگر مردم از چراغ های کمتری استفاده کنند،هزینه، مصرف برق و انتشار کمتر می شود. اما این، نیاز به فرهنگ سازی و تغییر سبک زندگی دارد.

منبع: Guardian

https://zistonline.com/vdcc41q4.2bq1s8laa2.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما