تاریخ انتشار :سه شنبه ۱۳ آبان ۱۳۹۹ ساعت ۱۶:۳۴
کد مطلب : 83317
مدیرکل دفتر مدیریت پسماند سازمان حفاظت محیط زیست گفت: فهرست کالاهای مشمول پرداخت عوارض پسماند مشخص و در مرحله اول نیز مبالغی به حساب خزانه‌داری کل واریز شده است.
دریافت عوارض پسماند از کالاهای مخرب محیط‌ زیست
به گزارش زیست آنلاین، حسن پسندیده درباره تبصره شش قانون بودجه سال ۹۹ که درباره دریافت عوارض از کالاهایی است که مصرف آن‌ها منجر به تولید پسماند مخرب محیط زیست می‌شود، اظهار کرد: آیین‌نامه اجرایی این قانون حدود سه ماه گذشته در هیات دولت تصویب و برای اجرا به دستگاه‌های مختلفی ازجمله سازمان امور مالیاتی، سازمان برنامه و بودجه، سازمان حفاظت محیط زیست و وزارت کشور ابلاغ شد. این دستگاه‌ها باید در کنار صندوق ملی محیط زیست هماهنگی‌های لازم را برای اجرایی شدن این قانون انجام دهند.

وی در ادامه با اشاره به اینکه درحال حاضر سازمان امور مالیاتی بر اساس فهرست کالاهای مشمول پرداخت عوارض پسماند، منابعی را از تولیدکنندگان این کالاها دریافت کرده و این مبالغ به حساب خزانه‌داری کل واریز شده است، تصریح کرد: از این‌رو نشست‌هایی برای تعیین اولویت‌های هزینه‌کرد عوارض پسماند بین دستگاه‌هایی اجرایی درحال برگزاری است. به هرحال این منابع مالی پیش‌بینی شده می‌تواند برای ایجاد زیر ساخت‌های مناسب مدیریت پسماندهای عادی، صنعتی و ویژه در تمام نقاط کشور هزینه شود.

مدیرکل دفتر مدیریت پسماند سازمان حفاظت محیط زیست در بخشی دیگر از صحبت‌های خود ضمن تاکید بر اینکه با تشدید بیماری کووید ۱۹ در کشور، اهمیت ساماندهی و بی‌خطرسازی پسماندهای بیمارستانی دوچندان شده است، گفت: از این‌رو ما نظارت بیشتر بر مراکز بیمارستانی و درمانی را در دستور کار خود قرار داده‌ایم. پسماندهای عفونی بیمارستانی علاوه بر بی‌خطرسازی در محل تولید باید به‌درستی جمع‌آوری و دفن شوند که شهرداری نیز در این زمینه همکاری‌های خوبی دارد. 

به گفته پسندیده پرسنل و اپراتورهایی که در قسمت بی‌خطرسازی پسماندهای عفونی بیمارستانی فعالیت می‌کنند نیز آموزش‌های لازم را در این زمینه دیده‌اند و هماهنگی‌های لازم با دستگاه‌های مختلف برای جلوگیری از انتشار ویروس از طریق پسماندها انجام شده است.

وی در ادامه با بیان اینکه یکی از دغدغه‌های ما در زمینه مدیریت پسماندهای کرونایی، رهاسازی اقلام یک‌بار مصرفی مانند ماسک و دستکش در سطح معابر است، اظهار کرد: این مسئله خود می‌تواند عاملی برای انتشار ویروس کرونا باشد.

مدیرکل دفتر مدیریت پسماند سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به اینکه خوشبختانه با اطلاع‌رسانی‌های انجام شده این اقدام ناپسند نسبت به روزهای آغازین بیماری کمتر شده است، گفت: تمام مردم باید به این نکته توجه کنند که سهل‌انگاری و عدم رعایت نکات بهداشتی و رها ماسک یا دستکش در معابر می‌تواند خود عاملی بر انتشار بیماری باشد و جامعه‌ای را تحت تاثیر قرار دهد بنابراین باید همگی به مسئولیت اجتماعی خود در این زمینه آگاه باشیم.

منبع: ایسنا

https://zistonline.com/vdcbzfbw.rhbf8piuur.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما