تاریخ انتشار :سه شنبه ۱۳ آبان ۱۳۹۹ ساعت ۱۶:۰۹
کد مطلب : 83316
زیست آنلاین: خاک، یک مرکز ذخیره سازی کربن بزرگ اما ناشناخته است.
افزایش 2 درجه سانتیگرادی دما، میلیارد ها تن کربن موجود در خاک را آزاد خواهد کرد
به گزارش زیست آنلاین، خاکهای جهان دو تا سه برابر بیشتر از جو حاوی کربن هستند، اما با افزایش متوسط دمای کره زمین، میزان تجزیه مواد آلی نیز افزایش می یابد. این به این معنی است که مقدار کربن آزاد شده از خاک نیز افزایش خواهد یافت.


یک مطالعه جدید تخمین می زند که افزایش 2 درجه سانتیگرادی میانگین درجه حرارت زمین، که توافق آب و هوای پاریس قصد دارد از آن جلوگیری کند، منجر به آزاد شدن حدود 230 میلیارد تن کربن از خاک جهان خواهد شد. این میزان معادل بیش از دو برابر میزان انتشار کربن ایالات متحده در 100 سال گذشته است.


وقتی کربن زمان کمتری را در خاک می گذراند ، به عنوان افزایش نرخ "گردش کربن خاک" شناخته می شود. یک مطالعه تحقیقاتی بین المللی جدید، تحت هدایت دانشگاه اکستر، حساسیت گردش کربن خاک به گرم شدن کره زمین را نشان می دهد که متعاقباً عدم اطمینان درباره این مورد را در پیش بینی تغییرات آب و هوایی در آینده کاهش می دهد.


دکتر سازرا چادبرن، استاد دانشگاه اکستر می گوید مطالعه ما قویترین  پیش بینی ها را رد می کند، اما با این وجود تلفات قابل توجهی از کربن خاک به دلیل تغییرات اقلیمی، در تنها، 2 درجه سانتیگراد گرم شدن زمین نشان می دهد. این مقدار حتی شامل تلفات کربن لایه منجمد اعماق زمین نمی شود.


این تأثیر، مثالی از "بازخورد مثبت" است. هنگامی که تأثیرات تغییرات آب و هوایی باعث اثرات منفی شده که در نتیجه باعث تغییرات بیشتر آب و هوا می شود.


ذوب شدن لایه منجمد اعماق زمین یک چرخه مشابه است که در آن دمای بالاتر، باعث ذوب بیشتر می شود که این امر باعث آزاد شدن بیشتر متان و کربن و به تبع آن بدتر شدن اثر گلخانه ای و گرم شدن بیشتر کره زمین می شود.


تیم تحقیقاتی می گوید واکنش کربن موجود در خاک به یک جهان در حال گرم شدن، همچنان یکی از بزرگترین فضاهای عدم اطمینان در درک چرخه کربن در پیش بینی تغییرات آب و هوایی است.

منبع: independent

https://zistonline.com/vdcaiena.49ne615kk4.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما