تاریخ انتشار :شنبه ۱۰ آبان ۱۳۹۹ ساعت ۱۷:۲۲
کد مطلب : 83306
مدیرعامل شرکت بهینه‌سازی مصرف سوخت گفت: براساس تراز سال ۱۳۹۶ مصرف فعلی انرژی کشور معادل ۶.۳ میلیون بشکه نفت در روز است که چنانچه برنامه‌های بهینه سازی انجام شود، قابلیت صرفه جویی ۵۰ درصدی مصرف انرژی وجود خواهد داشت.
صرفه جویی ۸ میلیارد دلاری با کاهش ۵۰ درصدی مصرف انرژی در کشور
علی مبینی دهکردی، مدیرعامل شرکت بهینه سازی مصرف سوخت در نشستی خبری اظهار داشت: ظرفیت‌های بزرگی برای خلق منابع مالی داریم که بوسیله جلوگیری از اتلاف انرژی و بهینه‌سازی مصرف، این ظرفیت‌ها قابلیت تحقق دارند.

مبینی دهکردی با بیان اینکه "شدت مصرف انرژی در ایران بالاترین شاخص در جهان است"، گفت: ضرورت دارد بازار بهینه سازی انرژی را شکل دهیم که دولت تنظیم گر و رگولاتور باشد و در عین حال تمام ذینفعان در آن دخیل باشند.

وی افزود: امروز کمبود قوانین و مقررات در کشور نداریم، اما باید راه حل مدیریت چالشها را پیدا کنیم. 

وی با بیان اینکه بازار بهینه سازی انرژی در ایران با توجه به شرایط موجود نزدیک به 3.5 میلیون بشکه نفت خام در روز است، گفت: این عدد به معنای قابلیت صرفه جویی این میزان انرژی در کشور در هر شبانه روز است. 

مبینی افزود: براساس تراز سال 96، مصرف انرژی کشور معادل 6.3 میلیون بشکه نفت در روز است که چنانچه برنامه های بهینه سازی انجام شود، قابلیت صرفه جویی 50 درصدی مصرف انرژی وجود خواهد داشت. 

مدیر عامل شرکت بهینه سازی مصرف سوخت تصریح کرد: در طول دهه های اخیر عرضه انرژی اولیه کشور بطور متوسط سالانه سه درصد رشد داشته و با توجه به رشد تولید ناخالص داخلی موجب روند افزایشی شدت مصرف انرژی اولیه شده است؛ در حالی که شدت مصرف انرژی جهان در طول دهه های گذشته روند کاهشی داشته است.

وی با اشاره به اینکه شدت مصرف انرژی در ایران بیش از سه برابر متوسط جهانی است، گفت: ایران از نظر میزان عرضه انرژی نزدیک به کشور المان است اما شدت انرژی ایران 6 برابر آلمان است. 

مبینی با بیان اینکه میزان تولید ناخالص آلمان با توجه به شاخص برابری قدرت خرید بیش از سه برابر و بدون در نظر گرفتن این شاخص 6 برابر ایران است، افزود: این اعداد نشان می دهد مصرف انرژی در ایران در خدمت بخش غیر مولد است.

وی با اشاره به اینکه برنامه ریزی شده شدت مصرف انرژی در ایران باید در 10 سال آینده نصف شود، افزود: لازم است با بهینه سازی برای اقتصاد بعد از کرونا خلق منبع شود و بازار بهینه سازی انرژی را تشکیل دهیم.

مدیرعامل شرکت بهینه سازی مصرف سوخت گفت: قوانین مورد نیاز بهینه سازی مصوب شده و بهترین قانون نیز سیاست های کلی اصلاح الگوی مصرف است. 

وی تاکید کرد: طرح هایی در زمینه حمل و نقل با توجه به منابع بند ق مصوب شده و همچنین بهینه سازی 600 هزار موتورخانه که در کاهش مصرف تاثیر گذارند و برقدار کردن چاه های کشاورزی نیز در این زمینه در حال پیگیری است. 

به گفته مبینی، لازم است  از دانشگاه ها برای بهینه سازی استفاده شود و هر کدام از دانشگاه ها در رابطه با یکی از موارد بهینه سازی کار کنند. 

مبینی دهکردی با بیان اینکه "وزیر نفت ماموریت داد تا وضعیت حمل و نقل جهان در سال 1420 مورد مطالعه قرار گیرد"، گفت: بر اساس این مطالعات، سند حمل و نقل کشور تدوین شد.در مرحله بعد وضعیت تولید و مصرف گاز مورد توجه قرار گرفت.

وی افزود: با حفظ شدت مصرف انرژی باید در 20 سال آینده 500 میلیون متر مکعب گاز در روز وارد کنیم؛ در گاز بحث تولید از بحث مصرف جدا شده تا سهم صنعت پتروشیمی در نظر گرفته شود. 

به گزارش تسنیم، مدیرعامل شرکت بهینه سازی مصرف سوخت با بیان اینکه "براساس سند نخست ما در 20 سال آینده 2.7 میلیون بشکه ظرفیت پالایشی نیاز داریم"، گفت: در صورتی که شدت مصرف انرژی در ایران کاهش یابد و موفق شویم حدود 3.5 میلیون بشکه نفت خام در مصرف انرژی روزانه در کشور صرفه جویی کنیم، سالانه بین 6 تا 8 میلیارد دلار صرفه جویی خواهیم داشت.ش

https://zistonline.com/vdcjmteo.uqetyzsffu.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما