تاریخ انتشار :پنجشنبه ۸ آبان ۱۳۹۹ ساعت ۱۰:۵۲
کد مطلب : 83300
زیست آنلاین: سیاست چین در کاشت درختان نقش بسیار مهمی در تعدیل اثرات آب و هوایی این کشور دارد.
جذب کربن توسط جنگل های چین دست کم گرفته شده است
به گزارش زیست آنلاین، یک تیم بین المللی، دو منطقه را در کشور چین شناسایی کرده است که مقیاس جذب دی اکسید کربن توسط جنگل های جدید در آن ها دست کم گرفته شده است. این گروه می گوید در مجموع، این مناطق کمی بیش از 35 درصد از کل مخزن کربن (Carbon Sink) زمینی چین را تشکیل می دهد.

تجزیه و تحلیل محققان، براساس مشاهدات زمینی و ماهواره ای، در ژورنال Nature گزارش شده است.

مخزن کربن به هر مخزنی مانند زمینهای باتلاقی یا جنگلها اطلاق می شود که کربن بیشتری نسبت به مقدار آزاد شده جذب می کند و در نتیجه غلظت دی اکسید کربن در جو را کاهش می دهد.

چین بزرگترین منبع تولید دی اکسید کربن در جهان است که حدود 28 درصد از انتشار جهانی آن را به عهده دارد. اما اخیراً اعلام شد که این کشور قصد دارد این میزان انتشار را قبل از سال 2030 به حداکثر مقدار خود برساند و سپس تا سال 2060 به سمت خنثی شدن کربن برود.

مشخصات چگونگی رسیدن کشور به این اهداف مشخص نیست، اما ناگزیر نه تنها باید شامل کاهش زیاد استفاده از سوخت های فسیلی، بلکه راه هایی برای خارج کردن کربن از جو نیز باشد.

مدتی است که افزایش فضای سبز چین مشهود است. در دهه های اخیر میلیاردها درخت برای مقابله با بیابان زایی و از بین رفتن خاک و ایجاد صنایع چوب و کاغذ کاشته شده است.

مطالعه جدید تخمین می زند که همه  این درختان هنگام رشد چه مقدار CO2 می توانند جذب کنند.

آخرین تجزیه و تحلیل ها تعداد زیادی از منابع اطلاعاتی را مورد بررسی قرار داد. این منابع شامل سوابق جنگلداری، اندازه گیری  های سنجش از راه دور ماهواره ای از سبزی پوشش گیاهی، در دسترس بودن آب خاک و رصد  دی اکسید کربن، دوباره از فضا و از طریق نمونه برداری مستقیم هوا در سطح زمین بود.

دو منطقه مخزن کربن که قبلاً کمتر به آن ها اشاره شده است، در جنوب غربی چین، در استان های یوننان، گوئیژو و گوانگشی و در شمال شرقی این کشوردر استان های هیلونگ جیانگ و جیلین قرار دارند.

بایوسفر زمین در جنوب غربی چین، یک مخزن کربن در حدود 350 میلیون تن در سال است که 31.5 درصد از مخزن زمینی کربن در چین است. محققان می گویند بایوسفر زمین در شمال شرقی چین فصلی است، بنابراین در فصل رشد، کربن را جذب و در فصول دیگر منتشر می کند. موجودی خالص آن سالانه تقریباً 50 میلیون تن در سال است که حدود 4.5 درصد از مخزن کربن زمینی در چین را تشکیل می دهد.

برای درک بهتر این اعداد، لازم است بدانیم چین در سال 2017 در پی استفاد ه از سوخت های فسیلی، 2670 میلیون تن کربن منتشر کرد.
 

منبع: bbc

https://zistonline.com/vdcdzs0j.yt0sz6a22y.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما