تاریخ انتشار :چهارشنبه ۷ آبان ۱۳۹۹ ساعت ۰۸:۲۸
کد مطلب : 83296
زیست آنلاین: محققان کشف کردند که منبع جدیدی از گازهای گلخانه ای در سواحل سیبری شرقی شروع به آزاد شدن کرده است.
 ذخایر عظیم متان در قطب شمال شروع به آزاد شدن کرده است
به گزارش زیست آنلاین، به گفته گاردین، دانشمندان شواهدی یافته اند که رسوبات یخ زده متان در اقیانوس منجمد شمالی - معروف به "غول های خوابیده چرخه کربن" - در منطقه وسیعی از دامنه قاره در سواحل سیبری شرقی شروع به آزاد شدن کرده است.

مقادیر زیادی از گاز گلخانه ای قوی تا عمق 350 متری دریای لاپتف در نزدیکی روسیه کشف شده است و این نگرانی را در بین دانشمندان بوجود آورده است که ممکن است سرعت گرم شدن کره زمین تسریع شود.

رسوبات شیب دار در قطب شمال حاوی مقدار زیادی متان منجمد و گازهای دیگر، معروف به هیدرات است. اثر گرمایشی متان در طی 20 سال، 80 برابر بیشتر از دی اکسید کربن است. سازمان زمین شناسی ایالات متحده آمریکا پیش از این بی ثباتی هیدرات قطب شمال را به عنوان یکی از چهار سناریوی جدی برای تغییرات ناگهانی آب و هوا ذکر کرده بود.

تیم تحقیقاتی بین المللی موجود در کشتی تحقیقاتی روسی R / V Akademik Keldysh اعلام کرد که در حال حاضر بیشتر حباب ها در آب حل می شوند، اما مقدارمتان در سطح آب، چهار تا هشت برابر حد معمول مورد انتظار است و این در حال آزاد شدن به اتمسفر است. در حال حاضر بعید است که تأثیر عمده ای بر گرم شدن کره زمین داشته باشد، اما نکته این است که این روند اکنون تازه آغاز شده است.

در شش نقطه نظارتی از یک منطقه شیب دار به طول 150 کیلومتر و عرض 10 کیلومتر، محققان ابرهایی از حباب های آزاد شده از رسوبات را مشاهده کردند. در یک نقطه در دامنه دریای Laptev در عمق حدود 300 متری، غلظت متان تا 1600 نانومول در لیتر بود که در صورت تعادل بین دریا و اتمسفر، 400 برابر بیشتر از حد مورد انتظار است.

منبع: Guardian

https://zistonline.com/vdch-in6.23nxwdftt2.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما