تاریخ انتشار :دوشنبه ۵ آبان ۱۳۹۹ ساعت ۱۱:۴۰
کد مطلب : 83287
مهرداد داوری فر فعال حوزه رمز ارز و تامین انرژی مطرح کرد

ضرورت حمایت از صنعت رمز ارز با اتخاذ تعرفه شفاف

زیست آنلاین: آیین نامه ابلاغی هیات وزیران که متضمن قیمت بالا و عدم تعرفه مشخص برای گاز تحویلی به نیروگاه‌های برق جهت تولید رمز ارز است اجازه تولید و مبادله این نوع از ارز را نمی‌دهد.
ضرورت حمایت از صنعت رمز ارز با اتخاذ تعرفه شفاف
به گزارش زیست آنلاین، یکی از دلایل مخالفان توسعه صنعت رمز ارز در ایران به غیر از دلایل سیاست بسته پولی و اقتصادی این است که آنها معتقدند برق ایران برق پاکی نیست و این عادلانه نیست که آلودگی حاصل از تولید برق نصیب مردم ایران شود و سود رمز ارزها فقط به جیب عده خاصی برود .
 این فعال صنعت رمز ارز در پاسخ به این نقد منتقدان می گوید: « مگر صنعت فولاد خصوصی نیست آنها ضمن استفاده از انرژی یارانه ای معادن کشور را هم خالی می کنند چرا اروپا تولید فولاد را متوقف کرده چون به صرفه نیست و به کشورهایی مثل ایران واگذار کرده چرا که در ایران یارانه انرژی می گیرد .»
مدتی است که استفاده از برق یارانه ای توسط صنعت رمزارز به یکی از چالش های دولت و وزارت نیرو به عنوان متولی تولید برق تبدیل شده است. در گفتگو با یک فعال حوزه رمزارز، دکتر مهرداد داوری فر این مسئله را بیشتر بررسی کرده ایم.

داوری فر در گفتگو با زیست آنلاین گفت : پس از آنکه دولت به نیروگاه داران اعلام کرد مجاز نیستند برق را برای استخراج رمز ارز به شرکتهای هاستینگ که ارایه دهنده سرویس و تامین انرژی برای ماینرها هستند، بفروشند این کار با اعتراض صاحبان نیروگاه ها مبنی بر اینکه ما می توانیم طبق قوانین بازار بورس برق تولیدی خود را به فروش برسانیم، مواجه گردید. در حالی که قوانین نا شفاف بازار خرده فروشی و بورس انرژی کماکان مانع از تحقق انجام این کار می شود. 

وی با تاکید بر اینکه شرکت توانیر با بلا تکلیف گذاشتن این موضوع باعث ضرر بسیار زیاد سرمایه گذاران داخلی و خارجی شده است گفت، اصرار توانیر براین رویه تا جایی بالا گرفت که برای کسانی که این نیروگاهها را لو بدهد 10 میلیون جایزه گذاشت.

این فعال صنعت رمزارز با طرح این پرسش که چرا این سخت گیری در مورد دیگر صنایع اعمال نمی شود، گفت: این صنعت چه فرقی با صنعت مس و معدن دارد؟ آن صنایع هم محصول خود را صادر می کنند و گاز و برق یارانه ای می گیرند اگر آن صنایع شغل ایجاد می کنند صنعت استخراج رمز ارز نیز قابلیت ایجاد شغل به همراه بیمه را دارد.

مشکل عدم شفافیت قانون و عدم تعرفه مشخص وی با بیان اینکه مطالبه و قصد دولت این است که برق را به قیمت بالاتری بفروشد گفت: هم اکنون دولت دو نرخ اعلام کرده است که قیمت میانگین دو نرخ بر اساس محاسبه ضرایب 965 تومان به ازای هر کیلووات می شود و مبنای این قیمت نیز بر اساس بند 2 مصوبه وزارتی، وابسته به قیمت مبهم و ناپایدار ارز (که مشخص نیست ارز نیمایی، اسکناس یا صرافی ملی و یا ارز 4200 تومانی معروف به ارز آقای جهانگیری) و یا تعرفه نا مشخص برق صادراتی (این تعرفه نیز ناشفاف است آن هم به خاطر مسایل سیاسی ایدئولوژی و شاید رقابتی)  قیمت متوسط قیمت صادراتی اعلام می شود و همین عدم ثبات قیمتی برای این صنعت نوپا بسیار آسیب زننده است. در چینن صورتی امکان شفافیت وجود ندارد و سرمایه گذار رقبتی به سرمایه گذاری و فعالیت ندارد.

تعرفه برق استخراج رمزارز

 وی با بیان اینکه سرمایه گذاران خارجی خواستار تضمین قیمت هستند گفت: قیمت 965 تومان یا 3 سنت فرقی نمی کند. فقط قیمت ثابت تضمین شود در اینصورت شاید حتی ترغیب شوند نیروگاه احداث کنند.
وی با ابراز تاسف از اینکه دولت با همین عدم شفافیت باعث شده است سرمایه گذاران به کشورهای اطراف مثل ترکمنستان و روسیه مراجعه کنند، گفت: این کشورها بدلیل در اختیار داشتن منابع گاز زیاد در صددند تا از این فرصت هر چه سریعتر بهره برده و با تعرفه های ارزان قیمت گاز و الکتریسته بخش عظیمی از این بازار را در اختیار بگیرند.

وی از باب مقایسه به یک شرکت اسپانیایی اشاره کرد که با قول و قرار شرکتهای هاستینگ نو پای ایرانی که ما به شما برق می دهیم 2 سال پیش در بیش از هزار دستگاه  ماینر سرمایه گذاری کرده و به علت عدم شفافیت و تعین تکلیف و برخود احساسی  وزارت نیرو، بعد از 6 ماه نیروگاه را پلمپ و دستگاهها هم ضبط گردید.

وی با اشاره به یک بام و دو هوای دولت اظهار کرد: تا کنون روال این بوده که گاز را به نیروگاهها رایگان تحویل می دادند، حالا که صنعت رمز ارز در حال شکل گیری است دولت می گوید باید به ازای هرمترمکعب گاز  8 سنت بدهید اما سئوال دیگر  این است که کدام یک از مشتریهای  کنونی داخلی یا خارجی، گاز را به این قیمت می خرد؟

تکلیف واردات هر چه سریعتر مشخص شود این فعال حوزه رمزارز ضمن انتقاد از دولت که به صورت شفاف از صنعت رمز ارز حمایت نمی کند در حالی که این صنعت روند آینده دنیا است گفت: وزارت صمت 4 یا 5 ماه پیش به وارد کنندگان دستگاه رمز ارز اعلام کرده است که 2 ماه فرصت دارید تا دستگاههای وارد شده را ریجستر کنید تا با پرداخت میزان حقوق گمرکی آن دستگاه ها آزاد گردد و الان 2 ماه هم از فرصتی که وزارت صنعت داده گذشته است وتا کنون مبلغ جریمه را هم تعیین نکردند تا سرمایه گذاران بتوانند با پرداخت جریمه دستگاهایشان را آزاد کنند. در حالی که عمر بهره برداری از دستگاه های ماینر بیش از 2 سال نیست و عملا سرمایه اولیه سرمایه گذارانی که دستگاهایشان ضبط شده به علت عدم استفاده از بین رفته و حتی دستگاه ها ارزش پرداخت جریمه را هم ندارند. این عمل باعث دلسردی سرمایه گذاران شده است.

وی در خصوص مشکلات واردات دستگاهها توضیح داد قوانین گمرکی برای دستگاههای رمز ارز که به ایران وارد شده بود وجود نداشت چرا که تا قبل از این وارد کننده ها، این دستگاهها را به اسم قطعاتی از کامپیوتر وارد می کردند.

وزارت صمت  تسهیل گر قاچاق این فعال درباره سرنوشت نامعلوم دستگاههایی که کد HS ( کد بین المللی کالا ) نداشتند و در انبار گمرک مانده اند اظهار کرد: وزارت صمت کدگزاری عوارض را انجام نداده و تعرفه گمرکی را مشخص نکرده است. بنابراین برای وارد کننده چاره ای نمی ماند که دستگاه را مرجوع کند و دوباره با لنچ ها به عنوان ته لنجی و یا پیله وری وارد کند

اهمیت صنعت ارز رمز در شرایط امروز وی با اشاره به افرادی که قصد مسافرت به خارج از ایران را دارند گفت: این افراد که نیازمند مبالغی مثلا در حد ده هزار دلار هستند در صورت خرید بیت کوین در ایران می توانند در اروپا به صرافی یا بانک مراجعه کند و معادل بیت کوینی که دارند دلار دریافت کنند پس آثار رمز ارز فعلا در بازار خرده فروشی قابل مشاهده است. در اینصورت دیگر بازار ارز داخلی هم بخاطر نیازهای خرد دچار بهم ریختگی نمی شود. این یکی از مشهود ترین اثر ها بر بازار خرده فروشی ارز و کاهش اثرات روانی تحریم فعالیت های سیستم های بانکی معمول است.

 

 

https://zistonline.com/vdchqin6.23nx6dftt2.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما