تاریخ انتشار :يکشنبه ۴ آبان ۱۳۹۹ ساعت ۰۹:۲۱
کد مطلب : 83284
زیست آنلاین: دانشمندان می گویند کاهش سطح آلودگی ممکن است به کاهش میزان مشکلات بهداشت روان کمک کند.
ارتباط افسردگی با آلودگی هوا
به گزارش زیست آنلاین، بر اساس اولین مطالعه انجام شده در مورد بزرگسالان در انگلستان، افزایش اندک، در تماس افراد با آلودگی هوا با افزایش قابل توجه افسردگی و اضطراب مرتبط است.

محققان دریافتند که افزایش فزاینده دی اکسید نیتروژن که عمدتا توسط وسایل نقلیه دیزلی تولید می شود، خطر ابتلا به اختلالات روانی متداول را تا 39 درصد افزایش می دهد. برای آلودگی ذرات ریز که ناشی از سوزاندن سوخت و ذرات حاصل از ترمز کردن و لاستیک است، خطر ابتلا 18 درصد افزایش یافت.

دانشمندان همچنین دریافتند که افرادی که در مکانهایی با میزان آلودگی ذرات بالاتر زندگی می کنند، دو برابر بیشتر از افرادی که در مناطق با آلودگی کمتر هستند، دچار مشکلات روانی می شوند. محققان اذعان داشتند که سایر عوامل موثر بر سلامت روان مانند ژنتیک و تجارب کودکی نیز مهم هستند، اما آن ها می گویند که بر خلاف اینها، می توان از آلودگی هوا جلوگیری کرد.

در این تحقیق، دانشمندان، بیش از 1000 شخص بزرگسال را در طی پنج سال در جنوب شرقی لندن مطالعه کردند. آنها می گویند این نتایج را می توان به شهرهای سراسر جهان تعمیم داد.

در انگلیس، تقریباً در هر منطقه شهری، سطح آلودگی ذرات بالاتر از دستورالعمل های سازمان بهداشت جهانی است و حدودا 90 درصد مردم سراسر جهان هوای کثیف تنفس می کنند.

دکتر ایوانس باکولیس، استاد King’s College Londo و مسئول تیم تحقیقاتی می گوید: "آلودگی هوا تنها عاملی نیست که احتمالا بر وجود اختلالات روانی تأثیر می گذارد، اما یک عامل قابل پیشگیری است. انجام اقدامات برای كاهش آلودگی هوا ممكن است یك اقدام بهداشتی نادر و بالقوه تأثیرگذار برای پیشگیری از اختلالات روانپزشكی باشد."

 

دکتر ایان مودوی، مدرس Imperial College London و عضو تیم تحقیقاتی نیز گفت: "که میزان اختلالات بهداشت روان در مناطق شهری به دلایل مختلفی از جمله محرومیت و کمبود فضای سبز بیشتر است. اما نکته جالب این مطالعه این است که وقتی تمام ویژگی های دیگر محیط شهری و عوامل اقتصادی - اجتماعی را کنترل کنید، نشانه های آلودگی هوا باقی می ماند. این یک یافته بسیار قوی است."

بانک جهانی تخمین زده است که آلودگی هوا سالانه 5 تریلیون دلار برای اقتصاد جهانی هزینه در بر دارد. اما این هزینه، تنها شامل آسیب های شناخته شده ای است که به دلیل هوای آلوده به قلب و ریه وارد می شود.

منبع: Guardian

https://zistonline.com/vdceew8v.jh8xvi9bbj.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما