تاریخ انتشار :چهارشنبه ۲۳ مهر ۱۳۹۹ ساعت ۰۹:۳۴
کد مطلب : 83246
زیست آنلاین: آژانس بین المللی انرژی (IEA) روز گذشته اعلام کرد بهبود اقتصادی آهسته ناشی از بیماری کرونا، ممکن است بازگشت کامل تقاضای انرژی جهان را تا سال 2025 به تأخیر بیندازد.
شیوع کرونا می تواند بهبود وضعیت تقاضای انرژی را تا سال 2025 به تأخیر بیندازد
 

به گزارش زیست آنلاین، IEA، که به دولتهای غربی در زمینه سیاستهای انرژی مشاوره می دهد، در چشم انداز جهانی انرژی سالانه خود گفت: در یک سناریوی معمولی، کشف واکسن و داروهای درمانی می تواند به معنای بازگشت اقتصاد جهانی در سال 2021 و تقاضای انرژی تا سال 2023 باشد. اما طبق سناریوی تاخیر در بهبود وضعیت، جدول زمانی دو سال به عقب می رود.  

در چنین حالتی، آژانس بین المللی انرژی پیش بینی می کند "رکود عمیق تر در کوتاه مدت باعث از بین رفتن پتانسیل رشد اقتصاد می شود، بیکاری زیاد، سرمایه انسانی را از بین می برد و ورشکستگی و تغییرات ساختاری اقتصادی به معنای این است که برخی دارایی های فیزیکی، غیرمولد می شود.  

کاهش تقاضای جهانی انرژی در سال 2020، 5 درصد، انتشار دی اکسید کربن مربوط به بخش انرژی 7 درصد و سرمایه گذاری انرژی 18 درصد بوده است. همچنین تقاضا برای نفت 8 درصد و استفاده از زغال سنگ 7 درصد کاهش می یابد در حالی که انرژی های تجدیدپذیر اندکی افزایش خواهند داشت.  

به طور کلی خیلی زود است که بگوییم همه گیری به عنوان دلیل عقب گرد دولت ها و صنعت انرژی عمل کرده است زیرا آنها می خواهند صنعت خود را پایدارتر کنند.  

فاتح بیرول، رئیس IEA به رویترز گفت که سیاست گذاران عقب مانده اند. وی گفت: "ما با سیاست های موجود، تا رسیدن به اهداف آب و هوایی خود فاصله داریم. دوره رشد تقاضای جهانی نفت طی 10 سال آینده به پایان می رسد، اما در غیاب یک تغییر بزرگ در سیاست های دولت ها، من نشانه روشنی از اوج آن نمی بینم. جهش اقتصادی جهان به زودی تقاضای نفت را به سطح قبل از بحران برمی گرداند.  

IEA هشدار داد عدم اطمینان در مورد تقاضا در آینده و افت قیمت نفت در سال 2020، می تواند به این معنا باشد که تولیدکنندگان نفت مطمئن نیستند چگونه می توان تصمیمات سرمایه گذاری که منجر به عدم تطابق در عرضه و تقاضا می شود و نوسانات بازار در آینده را تحریک می کنند، ارزیابی کرد.  

منبع: Reuters https://zistonline.com/vdcceiq4.2bq108laa2.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما