تاریخ انتشار :چهارشنبه ۱۶ مهر ۱۳۹۹ ساعت ۱۳:۳۵
کد مطلب : 83221
علی رمضانی پاجی همیار منابع طبیعی و عکاس طبیعت، در گفت وگو با اسکان، خبر از قطع 100 اصله درخت ممنوع القطع اورس برای شروع عملیات ساخت سد فینسک داد.
قطع 100 اصله درخت اورس برای ساخت سد فینسک/ لزوم ورود دستگاه قضایی به قانون شکنی های سدسازان
به گزارش زیست آنلاین، این همیار منابع طبیعی که خود شاهد قطع درختان اورس بوده و با وجود امنیتی بودن منطقه توانسته از بخشی از آنها نیز تصویربرداری کند به اسکان گفت:« 100 درخت دیر رشد، ممنوع القطع و ارزشمند اورس را قطع کردند تا بتوانند در آغاز عملیات سدسازی از آن استفاده کنند.»

او گفت: مردم محلی می گویند این کار به دستور دادستان سمنان انجام شده است، مردم حاضر در منطقه می گویند دادستان سمنان گفته که درختان اورس را با مسوولیت من قطع کنید.»

به گفته این همیار منابع طبیعی، کار ساخت سد فینسک پیش از این متوقف شده بود که به دستور دادستان سمنان از سر گرفته شد. رمضانی پاجی افزود:« مکان ساخت سد فینسک، محل ییلاق-قشلاق حیات وحش منطقه بوده و در مناطق حفاظتی پرور، بولا، دو دانگه و چهاردانگه مشکلات عدیده ای را ایجاد خواهد کرد. تمام اینها باید در مطالعات ارزیابی سد فینسک دیده می شد تا آسیب های زیست محیطی نداشته باشد؛ اما این سد اساسا مطالعه نداشته است. اگر مطالعه دارد چرا آنرا منتشر نمی کنند؟»

 

  این فعال محیط زیست به نمایندگی از جمع کثیری از مردم، از مسوولان قضایی کشور درخواست دارند تا با ورود به ماجرا، نسبت به قانون شکنی های متعدد در پروژه فینسک ورود کنند. ساخت سد فینسک در بخشی از مازندران در حالی آغاز شد که از همان ابتدا با مخالفت کشاورزان، مردم محلی و ساکنان روستاهایی که با ساخت سد به زیر آب می روند مواجه شد.

 

به گفته فعالان، کشاورزان مازندران مهم ترین گروهی هستند که با این سدسازی غیراصولی و بدون مطالعه مخالفند؛ چرا که مزارع آنها در صورت ساخت سد فینسک، خشک و بی آب خواهد شد و آنها که هزاران سال نسل در نسل به کشاورزی مشغول هستند، کار خود را از دست داده ناچار به مهاجرت و حاشیه نشینی خواهند شد.   مقابله با وقوع سیل و بهمن  

  گونه ممنوع القطع ارس که از درختان بسیار ارزشمند در جذب آب و پیشگیری از جاری شدن سیل است همان "سرو کوهی" است که در مناطق کوهستانی می روید. این درخت در برابر ناملایمات طبیعی بسیار مقاوم است. به گفته کارشناسان این گونه که تا ارتفاع ۳۵۰۰ متری از سطح دریا می روید در واقع بالاترین طبقه جنگلی ما را تشکیل می دهد. مصطفی خوشنویس کارشناس جنگل وعضو هیات علمی موسسه تحقیقات جنگل ها ومراتع کشور درباره توانایی ارس در مقابله با سیلاب ها می گوید: «ارتفاعات، همان نقاطی هستند که نخستین رواناب های سطحی در آنها جاری می شوند و این درختان ارس هستند که اولین قدم ها را برای جلوگیری از جاری شدن و حرکت آب برمی دارند. همچنین این گیاه در دامنه های کوهستانی با قدرت، مقابل حرکت برف و بهمن را می گیرد.»

او می گوید: «از خصوصیات ارس ها دیرزیستی و کهنسالی بالااست که گاه تا 3 هزار سال به درازا می کشد. توده جنگلی که از این گیاه ایجاد کنیم می تواند حافظ آب و خاک باشد و اگر این گیاه در ارتفاعات نباشد سیلاب ها به سرعت جاری شده به سمت پایین دست حرکت می کنند.»

به گفته کارشناسان، سیل بنیان کن که بیش از یک و نیم دهه مهمان همه ساله مردمان استان های شمالی و مرکزی و غربی کشور است در اثر تخریب پوشش گیاهی در بالادست رخ داده و می دهد و تا هنگامی که قرار است طرح های آبرسانی یا توسعه ای همراه با تخریب و فرسایش جنگل ها اجرا شود این دور آسیب رسان، همچنان ادامه خواهد داشت.

بر اساس آمارهای رسمی سرانه جنگل در جهان ۸/۰ هکتار و در ایران ۲/۰ هکتار است. بر این اساس، ایران یکی از کشورهایی است که از لحاظ منابع جنگلی بسیار فقیر است. به گفته کارشناسان جنگل، در خوشبینانه ترین حالت، سطح جنگل های ایران طی چهار دهه در حدود ۱۱ درصد کاهش را نشان می دهد و کشور به شدت در معرض بیابانزایی قرار دارد.

منبع:اسکان نیوز
 

https://zistonline.com/vdcfy0dc.w6dm0agiiw.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما