تاریخ انتشار :چهارشنبه ۱۶ مهر ۱۳۹۹ ساعت ۱۱:۳۹
کد مطلب : 83218
هر ساله با ورود به فصل پاییز و آغاز روند کاهش دما کلانشهر تهران با معضل آلودگی هوا بیش از پیش دست به گریبان می‌شود. در این میان یکی از کانون‌های بزرگ انتشار آلاینده در شهر تهران نیروگاه‌ها هستند که در برخی مواقع با مصرف سوخت مازوت به‌جای گاز باعث تشدید آلودگی هوای تهران می‌شوند. معاون نظارت و پایش اداره محیط زیست استان تهران می‌گوید: از ابتدای سال تاکنون هیچ یک از نیروگاه‌های بزرگ استان تهران سوخت مازوت مصرف نکرده‌اند و بازدیدهای مستمر از این نیروگاه‌ها همچنان ادامه دارد.
به گزارش زیست آنلاین، محمد رستگاری با اشاره به اینکه از ابتدای سال جاری تاکنون گروه ویژه پایش برای نیروگاه‌های استان تهران تشکیل شده‌ است، گفت: نیروگاه‌های بزرگ تهران از جمله نیروگاه شهدای پاکدشت، بعثت، پرند و برخی نیروگاه‌های دیگر مانند نیروگاه طرشت و نیروگاه گازی ری نیز از ابتدای سال جاری تاکنون گاهی اوقات هر روز و بعضی مواقع هفته‌ای یکبار مورد بازدید قرار گرفته اند و تاکنون در هیچ یک از نیروگاه‌های استان تهران با مصرف سوخت مازوت مواجه نشده‌ایم.

وی ادامه داد: این نیروگاه‌ها اکثرا سوخت گاز و در برخی مواقع گازوئیل مصرف می‌کنند اما در هیچ موردی شاهد مصرف مازوت در این نیروگاه‌ها نبوده‌ایم.

رستگاری ضمن بیان اینکه یکی از مواردی که طی آخرین کارگروه کاهش آلودگی هوای تهران در دستور کار قرار گرفت تامین سوخت نیروگاه‌های استان تهران بود، اظهار کرد: مساله مهم این است که نیروگاه‌ها در مواقع وارونگی دما به‌هیچ عنوان سوخت مازوت نسوزانند چراکه پدیده وارونگی دما معمولا با فصل سرما و افت فشار گاز همزمان است و در این شرایط برخی نیروگاه‌ها به سمت مصرف سوخت‌های سنگین‌تری مانند مازوت می‌روند بنابراین دغدغه اصلی ما این است که در مواقع وارونگی دما نیروگاه‌ها سوخت مازوت مصرف نکنند در صورت نیاز برای مصرف درست و اصولی نیروگاه‌ها از هم‌اکنون چاره اندیشی شود.

وی ادامه داد: مجموعه شرکت گاز استان تهران در آخرین کارگروه کاهش آلودگی هوا که ۱۳ مهرماه برگزار شد، اعلام کرد که امسال اقدامات خوبی در زمینه تامین سوخت نیروگاه‌ها انجام داده‌اند تا با کمبود و افت فشار گاز در نیروگاه‌ها در فصول سرد سال مواجه نشویم.

معاون نظارت و پایش اداره محیط زیست استان تهران مدیریت مصرف برق را یکی از راه‌های کاهش فشار به نیروگاه‌ها دانست و گفت: ‌اگر شهروندان مصرف برق خود را کاهش دهند، نیاز نیروگاه‌ها به مصرف سوخت نیز کاهش پیدا خواهد کرد بنابراین با مدیریت مصرف برق می‌توانیم به کاهش انتشار آلاینده‌ها از نیروگاه‌ها و آلودگی هوای تهران کمک کنیم.

وی همچنین اظهارکرد: میانگین دما در منازل شهروندان تهرانی بسیار بالاست یعنی ما در فصل زمستان همانطور لباس می‌پوشیم که در تابستان می‌پوشیم. از این رو اگر بتوانیم مقداری در مصرف گاز نیز صرفه‌جویی کنیم درنتیجه سوخت گاز نیروگاه‌ها نیز راحت‌تر تامین می‌شود و نیروگاه‌ها دیگر نیازی به مصرف سوخت‌های سنگین نخواهند داشت.

رستگاری در پاسخ به این پرسش که آیا وجود برخی از نیروگاه‌ها که راندمان نسبتا پایینی در تولید برق دارند، در داخل شهر تهران ضرورت دارد؟ اظهار کرد: به‌لحاظ زیست محیطی ترجیح می دهیم که کانون‌های بزرگ منتشر کننده گازها و آلاینده‌ها از شهرها دور باشند البته این گونه موارد نیاز به تصمیم‌گیری و بررسی‌های استراتژیک در دستگاه‌های تخصصی خود را دارد و باید سایر ملاحظات نیز در نظر گرفته شود چراکه تامین برق نیاز کشور است و نمی‌توان به‌راحتی درباره آن اظهار نظر کرد.

به گفته معاون نظارت و پایش اداره محیط زیست استان تهران زمانی‌که راندمان یک نیروگاه پایین باشد، هزینه تولید برق برای آن نیروگاه افزایش پیدا می‌کند اما تصمیم‌گیری درباره ادامه فعالیت آن نیروگاه با توجه به نیاز کشور توسط وزارت نیرو صورت می‌گیرد.

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود درباره تعطیلی واحدهای صنعتی و نیروگاه‌ها در مواقع تشدید آلودگی هوا خاطرنشان کرد: در زمینه لزوم تعطیلی واحدهای صنعتی براساس دستورالعمل شرایط اضطرار آلودگی هوا عمل می‌کنیم و در سال های گذشته نیز تعطیلی واحدهای صنعتی اتفاق افتاده است اما در خصوص نیروگاه‌ها لازم است فعالیت و مصرف سوخت آن ها مدیریت شود تا با مشکل خاموشی در کشور روبه‌رو نشویم.

به گزارش ایسنا، رستگاری در پایان با بیان اینکه درباره راهکاری‌های کاهش سریع میزان انتشار آلاینده‌ها در جلسات کمیته اضطرار آلودگی هوا تصمیم‌گیری می‌شود، گفت: اعضا در این جلسات درباره روش‌های کاهش میزان انتشار آلاینده‌ها در شرایط اضطرار آلودگی هوا همفکری می‌کنند همچنین از آنجایی که مهمترین کانون‌های انتشار آلودگی هوا در تهران خودروهای دیزلی هستند ناچار هستیم در شرایط اضطرار محدودیت‌هایی برای تردد این خودروها اعمال کنیم.

https://zistonline.com/vdcbw5bw.rhbf8piuur.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما