تاریخ انتشار :شنبه ۱۲ مهر ۱۳۹۹ ساعت ۱۴:۴۱
کد مطلب : 83196
رییس سازمان حفاظت محیط زیست با انتقاد از طرح یک فوریتی مجلس مبنی بر عدم اختصاص بخشی از عوارض آلایندگی‌ به صندوق ملی محیط زیست گفت: متاسفانه محیط زیست و حفاظت از آن حتی بین نهادهای قانونگذار جایگاه شایسته ای ندارد.
کلانتری: محیط زیست در نهادهای قانونگذاری هم مظلوم است
به گزارش زیست آنلاین، عیسی کلانتری در یک مصاحبه رادیویی اظهارکرد: متاسفانه آنچه که در خصوص حفاظت از محیط زیست باید گفت این است که به دلایل مختلف، فرهنگ عمومی ما در این امر ارتقا و رشد چندانی نیافته و پایین است.

وی با تاکید بر این که حتی بین تصمیم سازان، نهادهای قانونگذار و مجریان، مسائل بلند مدت محیط زیستی فدای منافع کوتاه مدت و ناپایدار می شود، گفت: رهبر معظم انقلاب، همواره بر حفظ محیط زیست برای نسل های بعد تاکید و بیان کرده اند که محیط زیست مربوط به این دولت و آن دولت نیست بلکه باید برای نسل های بعد حفظ شود و باقی بماند اما متاسفانه به رغم این توصیه‌های ایشان در سطوح پایین‌تر شاهد این هستیم که محیط زیست جایگاهی در خور و شایسته در میان مدیران اجرایی و قانون گذار ندارد.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به رتبه بالای ایران در امر تخریب و فرسایش خاک گفت: متاسفانه همان طور که در بخش آب، ایران جزو کشورهای پر مصرف است، در بحث تخریب و فرسایش خاک هم با کمال تاسف در دنیا مقام بالایی داریم و به احتمال زیاد جزو ۱۰ کشور اول هستیم.

کلانتری با تاکید بر این که وظیفه همه ماست که محیط زیست را برای نسل های بعد حفظ کنیم، گفت: «این میسر نیست جز از طریق بالا بردن فرهنگ محیط زیستی مردم. در زمینه تخریب محیط زیست همه از مردم و مسئولان مقصریم و این ناشی از همان پایین بودن فرهنگ عمومی ما در خصوص حفاظت از محیط زیست است.»

معاون رییس جمهوری درباره شایعات مربوط به صادرات غیر مجاز خاک از ایران گفت: برداشت خاک از جنگل، خارج کردن و فروش آن جرم است، همان طور که خرید و فروش مواد مخدر قاچاق محسوب می شود.

وی در خصوص فروش خاک‌هایی به نام خاک جنگل‌های شمال در برخی از میدان‌های شهر تهران گفت: اینها به احتمال زیاد کپوست هستند که از پسماند به دست می آیند و بافتی شبیه بافت خاک جنگل دارند. فروش کمپوست غیر قانونی نیست. به طور کلی بخشی از پسماند تبدیل به کمپوست می شود و هم اکنون شهرداری تهران حدود نیم میلیون تن کمپوست تولیدی از پسماند در آرادکوه دارد که برخی اوقات منشا بوی بد جنوب تهران است.

کلانتری در خصوص منابع آبی کشور نیز گفت: آب یک منبع تجدید پذیر است اما مصرف بی رویه آن را تبدیل به یک منبع تجدید ناپذیر می کند. ایران هم از جمله کشورهایی است که یکی از بالاترین رکوردها را در مصرف آب دارد.

وی در بخش دیگری از صحبت های خود به مناسبت نزدیک بودن روز دامپزشک، با تقدیر از دامپزشکان گفت: دامپزشکان همواره بی چشمداشت و بی هیچ ادعایی در کنار محیط زیست کشور بوده اند و بخشی از خانواده حافظان طبیعت و محیط زیست کشور محسوب می شوند.

معاون رییس جمهوری با اشاره به اقدامات دولت و مجلس قبل در خصوص وضعیت محیط بانان اظهارکرد: خوشبختانه در دولت دوازدهم با دستور رئیس جمهوری و کمک اداره مالی و استخدامی و سازمان برنامه و بودجه، متوسط دریافتی محیط بانان، بیش از سه برابر افزایش یافته است همچنین از لحاظ تامین تجهیزات و ادوات برای آنان سرمایه گذاری خوبی انجام شده است. از لحاظ قانونی نیز با همکار مجلس گذشته و تصویب قانون حمایتی از محیط بانان، از ابتدای امسال محیط بانان تحت پوشش قانون نیروهای انتظامی قرار گرفته اند  تا دیگر شاهد این نباشیم که محیط بانی به جرم انجام وظیفه به قصاص محکوم شود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی سازمان حفاظت محیط زیست، رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با بیان این که محیط زیست متعلق به همیشه تاریخ است و نباید همه آن را در عمر کوتاه خویش صرف کنیم و بر عهده مردم و مسئولان است که در حفاظت و حراست از محیط زیست بکوشند.

https://zistonline.com/vdcg3q97.ak9wy4prra.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما