تاریخ انتشار :چهارشنبه ۹ مهر ۱۳۹۹ ساعت ۱۱:۴۳
کد مطلب : 83186
زیست آنلاین: دانشمندان یک آنزیم قوی جدید تولید کرده اند که می تواند پلاستیک را تا شش برابر سریعتر از آنزیم قبلی تجزیه کند.
آنزیمی که بطری های پلاستیکی را شش برابر سریعتر می خورد
به گزارش زیست آنلاین، طبق گزارش دانشگاه پورتسموث، تیمی از محققان که قبلاً یک آنزیم پلاستیک خوار به نام PETase را مجدد مهندسی کرده بودند، اکنون آن را با آنزیم دیگری ترکیب کرده اند تا روند کار را تسریع کند.

این آنزیم می تواند تاثیر عمده ای در بازیافت پلی اتیلن ترفتالات (PET)، که متداول ترین ترموپلاستیک است و در بطری های نوشیدنی یکبار مصرف، فرش ها و لباس ها استفاده می شود، داشته باشد.

PET صدها سال طول می کشد تا در محیط زیست تجزیه شود. PETase می تواند ظرف چند روز آن را به مواد سازنده خود تبدیل کند. 

جان مک گیهان، محقق اصلی و مدیر مرکز نوآوری آنزیم ها در دانشگاه پورتسموث، به CNN گفت که این پیشرفت نشان دهنده یک توقف عظیم در استفاده از آنزیم ها برای بازیافت پلاستیک و کاهش آلودگی پلاستیک است.

وی گفت: ما خیلی متعجب بودیم که این کار خیلی خوب انجام شد. اگرچه وی تأكید كرد كه این فرآیند هنوز برای تجاری شدن راه زیادی در پیش رو دارد.

وی به CNN گفت كه محققان بودجه لازم را برای انجام آزمایش های بیشتر جذب کرده اند و پیشرفت های موفقیت آمیز می تواند به این معنی باشد که به جای استفاده از سوخت های فسیلی برای ایجاد پلاستیك جدید، PET موجود بازیافت شود.

وی گفت: ما به دنبال صرفه جویی در مصرف زیاد انرژی هستیم.

این آنزیم، PETase و MHETase را ترکیب می کند. مخلوطی از این دو، PET را دو برابر سریعتر از استفاده از PETase تنها تجزیه می کند، در حالی که اتصال دو آنزیم سرعت را سه برابر بیشتر می کند.

مک گهان برای تهیه نقشه مولکولی MHETase از Diamond Light Source, دستگاهی که از اشعه ایکس 10 میلیارد برابر روشن تر از خورشید برای دیدن اتمهای منفرد است، استفاده می کند.

این روش معمولاً در صنعت سوخت های زیستی مورد استفاده قرار می گیرد که از آنزیم ها برای تجزیه سلولوزها استفاده می شود، اما مک گیهان مدعی است وی اولین شخصی است که از ترکیب آنزیم ها برای تجزیه پلاستیک استفاده کرده است.

منبع:cnn

https://zistonline.com/vdcfvydc.w6dmcagiiw.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما