تاریخ انتشار :چهارشنبه ۹ مهر ۱۳۹۹ ساعت ۰۹:۳۰
کد مطلب : 83185
زیست آنلاین: محققان طرحی از مناطقی تهیه کرده اند که برای جلوگیری از نابودی تنوع زیستی و بحران های آب و هوایی نیاز به حفاظت بیشتر دارند.
شبکه ایمنی می تواند نابودی حیات وحش را متوقف کند
به گزارش زیست آنلاین، رهبران جهان که در حفاظت از گونه های جانوری ناکام مانده اند، در حال آماده شدن برای برگزاری اجلاس اصلی در مورد تنوع زیستی هستند که در نیویورک برگزار می شود.

در اوایل این ماه، گزارش سازمان ملل نشان داد که جامعه جهانی در دستیابی کامل به 20 هدف تنوع زیستی که در سال 2010 توافق شده بود، ناکام مانده است.

اما دانشمندان در سازمان تحقیقات زیست محیطی Resolve طرحی را برای یک "شبکه ایمنی" سیاره ای از مناطق حفاظت شده تهیه کرده اند که به گفته آنها می تواند از بین رفتن تنوع زیستی فاجعه بار جلوگیری کند.

اریک دینرشتاین، نویسنده ارشد این تحقیق، به گاردین گفت که تجزیه و تحلیل منتشر شده در Science Advances، پرکاربردترین مجموعه داده جهانی ویژگی های تنوع زیستی را برای شناسایی مناطقی که نیاز به توجه بیشتر به حفاظت دارند جمع آوری کرد.

ما می خواستیم همه چیز را از گونه های با کمترین تعداد، مانند کبک اودزونگوا که فقط در یک رشته کوه خاص در تانزانیا یافت می شود تا پدیده هایی مانند مهاجرت گوزن کانادایی در تاندرا کانادا که در مناطق وسیعی وجود دارند، پوشش دهیم. زیرا همه اینها تنوع زیستی است.

در اوایل سال جاری، سازمان ملل پیش نویس طرحی را برای حفاظت از 30 درصد از اراضی و اقیانوس ها تا سال 2030 ارائه كرد كه به عنوان یك پایه اصلی توافق نامه ای درباره طبیعت كه در كونمینگ، چین، در سال 2021 نهایی می شود، از آن یاد می شود.

این اقدام مورد استقبال فعالان محیط زیست و متخصصان حیات وحش قرار گرفت، گرچه برخی اظهار داشتند که این 30 درصد منعکس کننده آن چیزی است که از نظر سیاسی امکان پذیر است و نه آنچه که این علم توصیه می کند.

برایان اودانل، مدیر کمپین Campaign for Nature، گفت: این یک کف است، نه یک سقف. این یک هدف موقت است و ما به شدت از علمی که نویسندگان Global Safety Net و سایر دانشمندان ارائه کرده اند و نشان می دهند در نهایت ما به اهداف بلند پروازانه تری نیز نیاز داریم، حمایت می کنیم.

دکتر جیمز واتسون، استاد علوم حفاظت در دانشگاه کوئینزلند نیز گفت: تمام دانش هایی تا به امروز وجود داشته اند، نشان می دهد که ما به بیش از 30 درصد حفاظت از زمین و دریا تحت نیاز داریم. بنابراین من فکر می کنم، هدف 30 درصد، باید حداقل دیده شود و نمی تواند به عنوان شواهد مبتنی بر این توجیه شود. وی گفت: پیشنهاد ایجاد یک شبکه ایمنی در 50 درصد از زمین ها بسیار جسورانه تر است، اما افزود: "در صورت موفقیت این طرح، باید بیشتر روی حفظ آخرین اکوسیستم های سالم روی کره زمین تمرکز شود."

از زمان شیوع کووید 19، موضوعات مربوط به حفاظت جهانی مجدداً فوریت پیدا کرده و گزارش های زیادی حاکی از آن است که افزایش تماس انسان با حیوانات وحشی با افزایش خطر شیوع بیماری ارتباط دارد.

منبع: Guardian

https://zistonline.com/vdcenz8v.jh8xvi9bbj.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما