تاریخ انتشار :سه شنبه ۸ مهر ۱۳۹۹ ساعت ۱۱:۲۸
کد مطلب : 83180
زیست آنلاین: وقتی آبهای سطح اقیانوس ها گرم می شوند، بر آب و هوا، به ویژه طوفان ها تأثیر می گذارند. در واقع، آب های گرم سطح اقیانوس ها سوخت این طوفان های بزرگ را تأمین می کنند.
اثرات گرمای اقیانوس ها بر آب و هوا
به گزارش زیست آنلاین، انسان ها اقیانوس ها را با ثبات تر ساخته اند و نتیجه آن شرایط جوی شدیدتر و تسریع تغییرات آب و هوایی خواهد بود.

ممکن است جمله "هوای گرم بالا می رود" را شنیده باشید. حرکت رو به بالا به دلیل تغییر چگالی هوا، فرآیندی که دانشمندان از آن به عنوان شناوری یاد می کنند، اتفاق می افتد. 

در اقیانوس ها نیز همین مسئله وجود دارد. چگالی آب گرم نسبت به آب سرد کمتر است. در اقیانوس ها، آب تمایل به طبقه بندی شدن دارد و آب گرمتر و با چگالی کم در بالای آب سردتر و متراکم قرار می گیرد. از این به عنوان پیکربندی "پایدار" یاد می شود. گاهی اوقات آب ها پایدار نیستند. به عنوان مثال، آبهای بالای اقیانوس می توانند ناگهان سنگین شوند. این باعث می شود آب از سطح به سمت کف اقیانوس برود. سپس آبهای نزدیک کف اقیانوس به سطح که در آن اختلاط رخ می دهد، می رود. آب نه تنها در اقیانوس بالا و پایین می رود، بلکه جریاناتی به صورت افقی در سراسر جهان جریان می یابند.

حرکت های بالا و پایین در اقیانوس اطلس شمالی، شمال اقیانوس آرام و اقیانوسهای هند و جنوب معمول است. معلوم می شود که این جریان های آب تأثیرات عمده ای روی کل اقیانوس و همچنین آب و هوا دارند.

چگونه آب اقیانوس نزدیک سطح ناگهان سنگین می شود؟ این کار با شوری آب اتفاق می افتد. هرچه آب شورتر باشد، چگالی آن نیز بیشتر است. آب های تازه تراکم کمتری دارند. هنگامی که آب گرم سطح بالایی اقیانوس را تشکیل می دهد، تبخیر آب، شوری آب را افزایش می دهد، که باعث پایین رفتن آب و مخلوط شدن می شود. بنابراین اختلاط تحت تأثیر دما و شوری است.

یک مطالعه نشان می دهد که طبقه بندی آب اقیانوس ها، آبهایی با تراکم کمتر که در بالای آب با تراکم بیشتری قرار دارند، در حال افزایش است. به عبارت دیگر، اقیانوس ها با حرکت "بالا و پایین" کمتر، پایدار می شوند. در 50 تا 60 سال گذشته ثبات اقیانوس ها در 6،310 متر بالایی اقیانوس ها، 5.36 درصد افزایش یافته است. این مطالعه نشان می دهد که برخی افزایش پایداری اقیانوس ها به دلیل گرم شدن سطح اقیانوس ها به دلیل گازهای گلخانه ای و گرمایش جهانی ناشی از فعالیت های انسان است.

اما چرا باید مراقب باشیم؟ این یک سوال بزرگ است. آیا اقیانوس پایدارتر برای انسان مهم است؟ 

ما اثرات آن را احساس خواهیم کرد. اول، وقتی آبهای سطح اقیانوس گرم می شوند، بر آب و هوا، به ویژه طوفان ها تأثیر می گذارند. در واقع، آب های گرم سطح اقیانوس سوخت این طوفان های بزرگ را تأمین می کند. یک اقیانوس گرمتر، کمتر قادر به جذب دی اکسید کربن از جو است. در نتیجه، مقدار بیشتری از دی اکسید کربنی که ما منشرمی کنیم در جو باقی می ماند که منجر به گرم شدن بیشتر می شود. علاوه بر این، یک اقیانوس با ثبات تر در انتقال مواد مغذی از طریق آب های خود کارآیی کمتری دارد. این بدان معناست که جانورانی که به جریان آب غنی از مواد مغذی نیاز دارند در معرض خطر قرار می گیرند.

گرم شدن زمین در گذشته که ما انسان ها باعث آن شده ایم، منجر به یک اقیانوس پایدارتر شده است و این، گرم شدن در آینده را افزایش می دهد. یک حلقه بازخورد که در حال قوی تر شدن است.

خبر خوب این است که ما می دانیم چرا آب و هوا تغییر می کند و می دانیم که اقیانوس ها چگونه واکنش نشان می دهند. ما می توانیم در مورد این مشکل کاری انجام دهیم. ما توانایی کاهش سرعت تغییرات اقلیمی را داریم. ما فقط فاقد اراده و رهبری هستیم.
منبع: Guardian

https://zistonline.com/vdcjyveo.uqetozsffu.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما