تاریخ انتشار :سه شنبه ۱ مهر ۱۳۹۹ ساعت ۰۹:۲۰
کد مطلب : 83148
زیست آنلاین: ایرباس از برنامه های خود برای ساخت اولین هواپیمای تجاری با میزان انتشار صفر تا سال 2035 رونمایی کرد.
ایرباس هواپیمای با انتشار صفر می سازد
به گزارش زیست آنلاین، رقیب اروپایی بوئینگ روز گذشته از سه ایده رونمایی کرد که گزینه های مختلف استفاده از هیدروژن به عنوان منبع اصلی انرژی مورد نیاز برای پرواز هواپیماها را بررسی می کند.
 

گیلوم فیوری، مدیرعامل ایرباس در بیانیه ای گفت این یک لحظه تاریخی برای کل بخش هوانوردی تجاری است و ما در نظر داریم نقش مهمی را در مهمترین انتقال این صنعت داشته باشیم.
  فیوری گفت که هیدروژن، هم در سوخت های مصنوعی و هم به عنوان منبع اصلی برق هواپیماهای تجاری، توانایی کاهش چشمگیر تأثیرات اقلیمی صنعت هواپیمایی را دارد.   شرکت های هواپیمایی و برنامه ریزان برای مقابله با انتشار کربن با فشار فزاینده ای روبرو هستند، به طوری که برخی دولت ها اهداف بحران آب و هوایی را به بسته های حمایتی ویروس کرونا گره می زنند. همه گیری کرونا، صنعت هواپیمایی را به شدیدترین رکود تاریخ خود فرو برده است و انتظار می رود سرعت حرکت به سمت انرژی های تجدیدپذیر را شتاب بخشد، زیرا دولت ها از این فرصت برای ارتقا بهبودی سبز استفاده می کنند.   صنعت جهانی هواپیمایی متعهد شده است تا سال 2050، میزان انتشار گازهای گلخانه ای را به نصف میزان سال 2005 کاهش دهد. به همین منظور، این صنعت باید سریعاً وابستگی خود را به سوخت جت مبتنی بر نفت خام کاهش دهد و به طور فزاینده ای به سمت سوخت های پایدار روی آورد. اما این سوخت ها هنوز بطور عمده استفاده نشده اند و بسیار گرانتر از سوختهای معمولی هستند.
  تأمین این سوخت ها نیز یک چالش است. رابرت بوید، رئیس بخش سوخت های جایگزین در انجمن بین المللی حمل و نقل هوایی، اخیراً به CNN Business گفت: در سال 2019 ، شرکت های هواپیمایی حدود 340 میلیارد لیتر سوخت جت استفاده کردند، در حالی که فقط حدود 50 میلیون لیتر سوخت هواپیمای پایدار تولید شد.
  این اقدام ایرباس می تواند گام مهمی در جهت ایجاد پایداری سوخت های هوایی پایدار از نظر تجاری باشد. این شرکت تخمین می زند که هیدروژن، توانایی کاهش انتشار کربن هواپیمایی تا 50 درصد را دارد.
  سه مفهوم ZEROe که توسط برنامه ریزان رونمایی شده است عبارتند از: توربوفن، توربوپراپ و طراحی بدنه ترکیبی-بال    طراحی توربوفن قادر خواهد بود 120 تا 200 مسافر را بیش از 2000 مایل دریایی جا به جا کند. انرژی آن توسط یک موتور توربین گازی اصلاح شده که به جای سوخت جت، از هیدروژن و از طریق احتراق کار می کند، تأمین می شود.
  طراحی توربوپراپ نیز حداکثر 100 مسافر را بیش از 1000 مایل دریایی جابجا می کند که برای سفرهای کوتاه مناسب است. همچنین می توان با طراحی بدنه ترکیبی- بال 200 مسافر را جا به جا کرد.
  انتظار می رود انتخاب یک از این سه  ایده برای توسعه، سه تا پنج سال به طول بینجامد.
منبع:cnn https://zistonline.com/vdcdjf0j.yt0so6a22y.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما