تاریخ انتشار :دوشنبه ۲۴ شهريور ۱۳۹۹ ساعت ۱۸:۲۵
کد مطلب : 83114
یک پژوهشگر برتر در حوزه محیط زیست گفت: استفاده از فناوری نانو مانند نانوسیلیس که موجب افزایش دوام و عمر بتن خواهد شد، از افزایش تولید نخاله های بتنی جلوگیری کرده و به کاهش اثرات سوء این ضایعات بر محیط زیست کمک خواهد کرد.
کاهش نخاله های بتنی با استفاده نانوسیلیس در بتن
به گزارش زیست آنلاین، عماد مطالبی یک پژوهشگر برتر در "وبینار" تخصصی پدافند غیرعامل زیستی که به‌صورت ارتباط تصویری با حضور رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور و استاندار گیلان برگزار شد، با بیان اینکه تحولات اخیر در رشد و توسعه شهرنشینی و به تبع آن رشد و توسعه کالبدی شهرها مسائلی را در فضای شهر به‌وجود آورده است، اظهار کرد: این تحولات نه تنها ساکنین شهرها، بلکه تمام محیط زیست را در معرض عوارض ناشی از آن قرار داده است.

وی با تأکید بر لزوم کاهش مخاطرات توسعه زیرساختی شهری و دستیابی به توسعه پایدار در محیط زیست شهر رشت، خاطرنشان کرد: توسعه شهر رشت با توجه به پتانسیل های موجود مانند محیط طبیعی و ساختارهای زیست‌محیطی سبب افزایش انتظارات شهروندان از مدیران و برنامه ریزان شهری در ارتقای کیفیت محیط زیست و رفاه و زندگی سالم شهری شده است و این امر نیازمند اجرای طرح‌های عمرانی و زیرساختی شهری براساس ظرفیت های محیط است.

این پژوهشگر برتر، استفاده از روشی هدفمند برای ارزیابی پیامدهای زیست محیطی طرح‌های توسعه زیرساختی را ضروری و مؤثر دانست و گفت: به دنبال ارائه راهبردهایی برای تبدیل ضعف ها به قوت ها و تهدیدها به فرصت ها هستیم که در احیای محیط زیست شهری و توسعه پایدار شهری و ارتقای سطح کیفی زندگی مردم و مدیریت و پایش زیست‌محیطی تأثیرگذار باشد.

این دانشجوی دکترای تخصصی جغرافیا و برنامه ریزی شهری، با بیان اینکه امروزه فضای شهرها با مسائل و تهدیدهای متعددی در ابعاد اجتماعی، اقتصادی، کالبدی و زیست‌محیطی مواجه اند، گفت: پایدارسازی این شهرها در برابر مخاطرات توسعه زیرساختی شهری با تأکید بر ارزیابی پیامدهای زیست محیطی، نگرشی نوین در شهرسازی است.

وی مخاطره شهری را واقعه یا عملی از طبیعت، فناوری یا انسان دانست که به دنبال آن شیرازه زندگی روزمره شهری ناگهان گسیخته شود و مردم دچار رنج و درماندگی شوند، تصریح کرد: از جمله مهم‌ترین ویژگی های ذاتی یک مخاطره شهری می توان به غیرقابل پیش بینی بودن، طولانی و فرسایشی بودن، محدودیت و فشردگی زمان، غافلگیری، استرس، مخدوش شدن اطلاعات و... اشاره کرد.

مطالبی، پدافند غیرعامل را علم به‌کارگیری عوامل محیطی در خدمت دفاع دانست و گفت: مخاطرات محیطی با رویکرد پدافند غیرعامل را می توان عوامل و اقداماتی دانست که موجب کاهش آسیب رسانی به محیط و زیرساخت های شهری و آشفتگی اجتماعات انسانی شود و افزایش توان شهرها در هنگام وقوع بحران را رقم بزند.

این کارشناس محیط زیست با بیان اینکه آسیب پذیری اجتماعات انسانی، محیط و زیرساخت های شهری در برابر مخاطرات محیطی ابعاد مختلفی را شامل می شود، گفت: صدمات ناشی از این مخاطرات شامل ترکیبی از ویرانه های کالبدی و اختلال در عملکرد عناصر مختلف فضاست، لذا یکی از اصول پدافند غیرعامل لزوم دقت در جانمایی عناصر محیط و استفاده هوشمندانه از امکانات طراحی برای کاهش صدمات ناشی از این رخداد و مخاطرات است.

وی، با اشاره به افزایش چشمگیر عواقب و پیامدهای ناشی از اجرای طرح‌های عمرانی شهر رشت، به‌ویژه در سال های اخیر، ادامه داد: انجام فعالیت های عمرانی در جهت توسعه شهر در کارگاه های واقع در نواحی شهری موجب آسیب رساندن به محیط زیست شده و شهروندان ساکن در نزدیکی این طرح‌‌ها به گرد و غبار، گل و لای، سر و صدا و ترافیک، کاهش فضا و دپوی مصالح و نخاله در مکان عمومی معترض هستند.

این پژوهشگر برتر، با بیان اینکه طبق اصل پنجاهم قانون اساسی حفظ محیط زیست وظیفه عمومی است، خاطرنشان کرد: پیوند میان ملاحظات زیست محیطی در فرآیند برنامه ریزی توسعه شهری از سیاستگذاری تا اجرای طرح به عنوان یک ضرورت ملی، اقدامی راهبردی و رهیافتی برای توسعه پایدار شهری محسوب شده و هرگونه فعالیتی که منجر به تخریب آن شود، ممنوع است.

مطالبی، با اشاره به تمرکز پدافند غیرعامل شهری بر زیرساخت های حیاتی و حساس، عنوان کرد: هدف پدافند شهری کاهش آسیب پذیری و افزایش امنیت و ایجاد قابلیت انعطاف پذیری در وضعیت های مختلف و عکس العمل های به  موقع برای نجات انسان ها و مردم ساکن در فضاهای شهری است.

وی با بیان اینکه وقوع حوادث طبیعی و انسانی تلفات سنگینی را در شهرها ایجاد می‌کند، افزود: این مسئله توجه به ابعاد آسیب پذیری شهرها و دستیابی به استانداردهای آسایش شهری از منظر پدافند غیرعامل را گریزناپذیر می کند.

این دانشجوی دکترای تخصصی جغرافیا و برنامه ریزی شهری، با اشاره به توجه دولت ها به ارزیابی پیامدهای زیست محیطی به عنوان مجوز اجرای طرح‌‌های عمرانی طی 50 سال گذشته، اضافه کرد: مخاطرات توسعه زیرساختی شهری باید به‌گونه ای مدیریت شود که در این راستا ارزیابی زیست محیطی طرح‌ها در حقیقت ابزاری برای مدیریت محیط زیست و متضمن توسعه پایدار شهر بوده و به دنبال راهکارهایی برای جلوگیری یا کاهش اثرات مخرب بر روی محیط زیست باشد.

وی با بیان اینکه اجرای طرح‌‌های توسعه عمرانی ــ زیرساختی می‌تواند پیامدهای منفی بر روی محیط زیست به همراه داشته باشد، خاطرنشان کرد: ارزیابی زیست محیطی در واقع یک ابزار پیش بینی‌کننده و مشارکتی در مدیریت زیست محیطی و پدافند غیرعامل است.

مطالبی، رویکردهای نوین در حوزه فناوری را ابزاری برای توسعه شهری با محوریت توسعه پایدار و سازگاری هرچه بیشتر با محیط زیست دانست که سبب پیشگیری، مدیریت و کاهش پیامدهای زیست محیطی مخاطرات توسعه زیرساختی می شود و تصریح کرد: ویرایش برنامه های زمان بندی عملیات اجرایی براساس کاهش و شکل گیری آلودگی می تواند بر روی میزان گرد و غبار و سر و صدا و تولید نخاله و آلودگی بصری نیز تأثیرگذار باشد.

این کارشناس محیط زیست، با تأکید بر لزوم استفاده از مصالح ساختمانی با کیفیت، گفت: استفاده از مصالح ساختمانی با کیفیت مناسب به کاهش آلودگی های زیست محیطی و مخاطرات توسعه زیرساختی در حین اجرای طرح‌ها و بعد از آن کمک خواهد کرد، لذا می توان با استفاده از فناوری نانو مانند نانوسیلیس که موجب افزایش دوام و عمر بتن خواهد شد اشاره کرد که در نتیجه از افزایش تولید نخاله های بتنی جلوگیری کرده و به کاهش اثرات سوء این ضایعات بر محیط زیست کمک خواهد کرد. 

به گزارش تسنیم، مقاله عماد مطالبی، متخصص برنامه ریزی شهری و عضو باشگاه پژوهشگران و نخبگان جوان و کارشناس پایش اداره حفاظت محیط زیست شهرستان رشت به عنوان مقاله برتر و منتخب در وبینار پدافند غیرعامل زیستی در دانشگاه گیلان که با مشارکت سازمان پدافند غیرعامل و مدیریت بحران و حضور سردار جلالی، رئیس پدافند غیر عامل کشور و ارسلان زارع، استاندار گیلان انجام گرفت، به صورت سخنرانی ارائه شد.

https://zistonline.com/vdcgtq97.ak9wq4prra.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما