تاریخ انتشار :شنبه ۲۲ شهريور ۱۳۹۹ ساعت ۱۰:۴۰
کد مطلب : 83100
زیست آنلاین: زمانی که دولت پس از 20 روز از گران کردن بنزین در آذر ماه 98 بدون طرح برنامه و آگاهی از وضعیت تکنولوژی موجود و بدون فرجه ای که تحقیقات R&D بر روی خودروها برای گاز سوز شدن صورت بگیرد، اعلام می کند که باید یک و نیم میلیون خودرو با هزینه دولت تبدیل به دو گانه سوز بشود تبعاتش می شود همین بی کیفیتی و انتشار آلایندگی بیشتر از بنزین که مشاهده می کنیم.
 قمار سازمان محیط زیست و وزارت نفت در زمین CNG/ توافق سازمان محیط زیست با وزارت نفت CNG را قربانی می کند یا اصلاح
به گزارش زیست آنلاین، علی محمودیان، رییس اتحادیه کشوری سوخت های جایگزین و خدمات وابسته می گوید: ابتدای دهه 80 بعد از توقف 28 ساله به دلیل جنگ تحمیلی و شرایط کشور طرح CNG دوباره کلید خورد.

در آن مقطع زمانی شاید یکی از بهترین پروژه هایی بود که در کشور آغاز شد که درقالب طرح جامع 1000 صفحه ای تدوین و تنظیم شده بود.
 در آن زمان یک شرکت ژاپنی برای کاهش آلودگی ذرات معلق درکلانشهرهای ایران دو راهکار پیشنهاد داده بود که یکی توسعه مترو و یکی جایگزین کردن CNG به جای بنزین و گازوئیل بود. بنابراین تولید کنندگان داخلی شروع به تولید قطعات تحت لیسانس اروپا کردند و بر روی خودروهای آن زمان که عمدتا کاربراتوری بودند نصب می شد وآن خودروها تستهای آلایندگی را هم پاس می کردند.

از سال 1382 تعداد 918 خودرو را دولت بصورت یارانه ای هزینه هایش را پرداخت کرد. مردم هم استقبال کردند و خودروهایشان را دو گانه سوز کردند. خودرها تا سال 1389هر سال 100 درصد رشد داشتند و این باعث شد روزانه 20 میلیون لیتر بنزین صرفه جویی شود و سبد سوخت سی ان جی 20 میلیون متر مکعب شده بود.


 
از سال 1382تا 1398 چه تعداد خودرو پایه گاز سوز تولید شد ؟ در سال 1386 ایران خودرو پس از مطالعات با همکاری یک شرکت آلمانی موتور پایه گاز سوزی را طراحی وتولید کرد که تا سال 1389 این موتورها بر روی خودروی سمند نصب می شدند ( EF7مدل) و از سال 1389 بدلیل اینکه تقاضا برای خودروها کم شد ایران خودرو این خودرو را بصورت بنزین سوخت عرضه کرد پس تعداد کمی در این بازه زمانی خودرو پایه گاز سوز تولید شد.


چرا خودروهای دو گانه سوز نمی توانند تست آلایندگی را پاس کنند؟
در سال 1389 قیمت سوخت CNG به یکباره هفت برابر شد و این منجر شد تا مردم دیگر علاقه ای به جایگزینی خودروهایشان نداشته باشند. این روند ادامه داشت تا اینکه در سال 1398 سهمیه بندی بنزین مطرح شد . در مدت حدودا یک دهه ای توقف، بسیاری از شرکت هایی که در کار صنعت CNG بودند تعطیل شدند و فعالیتشان به شدت محدود شد و تکنولوژی این حوزه علیرغم پیشرفتش در جهان که به نسل پنج ارتقا پیدا کردند در ایران رشد نکرد.


جدال تکنولوژی قدیمی با ضرورت امروز سلامت کلان شهرها
در شرایط فعلی ازسال 1398 که دولت تصمیم گرفت یک میلیون و چهارصد و شصت و شش خودرو را به دو گانه سوز تبدیل کند مبنای استاندارد تولید خودروها این است که بتواند یورو 4 را پاس بکند و الزام است که خودروها یورو 5 بشوند.

پس در شرایط کنونی وقتی می خواهیم تکنولوژی نسل یک گاز سوز را بر روی مثلا خودرویی بنزینی با استاندارد یورو 4 نصب کنیم این خودرو قطعا نمی تواند تست استاندارد کنونی را پاس کند.

وقتی موتور خودرویی که مدل 83 یا 85 است برای تبدیل مراجعه می کند پایه موتور کمتر از یورو 2 است و اگر آلایندگی این خودرو بر اساس مبنای کاری یورو 4 ارزیابی شود، حتما این خودرو از نظر میزان آلایندگی که مد نظر این نوع است را پاس نمی کند.

پس باید بین سازمان حفاظت محیط زیست و وزارت نفت به عنوان تامین کننده بودجه این پروزه توافقی صورت گیرد تا بطور مثال خودروهای در حد یورو1 با همان تایپ، مورد آزمایش و ارزیابی میزان آلایندگی قرار گیرد .

بهتر است تستهای آلایندگی که سازمان محیط زیست برای خودروها در نظر گرفته بر مبنای نوع زمان تولید آن خودرو باشد. باید امروز برای توسعه خودروهای برقی برنامه ریزی می کردیم نه سی ان جی. در شرایط فعلی بررسی و تحلیل باید نسبی در نظر گرفته شود، در شرایط ایده ال و طبق برنامه ما باید امروز برای توسعه زیر ساختهای خودروهای برقی برنامه ریزی می کردیم نه سی ان جی.
  
درسند توسعه ای ششم سبد سوخت کشور تعریف شده اما هرگز برنامه های دولت منطبق بر آن سبد سوخت حرکت نکرده است اگر قراراست اتفاق خوب در کشور بیافتد و موضوع آلودگی وارزش انرژی و اقتصاد انرژی حل بشود نیازمند قانون محکم و ابزارهای نظارتی می باشد که هر دولتی نتواند متناسب با شرایط روزمرگی یا سالانه تصمیم بگیرد. 


طرح غیر کارشناسی دولت
بطور مثال وقتی دولت پس از 20 روز از گران کردن ینزین در آذر ماه 98 بدون طرح برنامه و آگاهی از وضعیت تکنولوزی موجود و بدون فرجه ای که تحقیقات R&D بر روی خودروها برای گاز سوز شدن صورت بگیرد، اعلام می کند که باید تعدادی از خودروها با هزینه دولت تبدیل به دو گانه سوز بشود تبعاتش می شود همین بی کیفیتی که مشاهده می کنیم. 


بنابراین گزارش به نظر می رسد سر این کلاف همچنان در میان رفت و آمدهای نهادهای مسئول گم باقی بماند https://zistonline.com/vdcbg8bw.rhbfgpiuur.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما